Het elektrificatieproces zit in een moeilijke fase. Tot nu toe is de verkoop van elektrische auto’s voortdurend gegroeid. Maar de jongste weken vertraagde de verkoop sterk. Volgens verschillende experts is een plafond bereikt in de elektrificatie, mogelijk voor lange tijd. Tot wel twee jaar, als we sommige specialisten mogen geloven.
De reden hiervoor is wellicht dat de meeste early adopters intussen elektrisch rijden, waardoor alleen nog de ‘gewone’ klanten overblijven om te overtuigen. Maar die staan veel minder te springen om over te schakelen op elektrische auto’s, om verschillende redenen (prijs, rijbereik, angst voor verandering enzovoort).
Veranderde visie
In dat verband kondigt Mercedes, dat al ver gevorderd is in de elektrificatie, een grote strategische verandering aan: er is geen sprake meer van om binnenkort te stoppen met de productie van verbrandingsmotoren en alle inspanningen te richten op elektrische voertuigen. CEO Ola Källenius zei tijdens de presentatie van de resultaten van 2023: “Ik denk niet dat iemand had verwacht dat de transformatie van de eeuw in de auto-industrie in een rechte lijn zou verlopen. Er zullen ups en downs zijn.” De elektrificatie evolueert duidelijk niet zo snel als verwacht en dit vormt een directe bedreiging voor de winstgevendheid van het merk. De massaproductie van verbrandingsmotoren wordt dus voortgezet.
Advertentie – lees hieronder verder
Tot voor kort was Mercedes van plan om vanaf 2030 alleen nog maar elektrische auto’s en plug-inhybrides te produceren. Een mooie ambitie, maar die wordt nu wel bijgesteld. Zeer grondig zelfs: Mercedes schat nu dat nog 50 procent van de productie tegen dan uit verbrandingsmotoren bestaat.
Nog lang duurder
De boodschap van Ola Källenius is helaas nog zorgwekkender: volgens hem blijven elektrische auto’s nog lange tijd duur. Hij verwacht voorlopig geen prijsverlagingen. “Het moment waarop de kosten van elektrische auto’s even hoog zijn als die van auto’s met traditionele motoren ligt nog enkele jaren voor ons”, verklaarde de CEO van Mercedes.
Deze situatie wordt weerspiegeld in de verkoopcijfers van het merk. Vorig jaar bestond 12 procent van de verkoop uit volledig elektrische auto’s, terwijl Mercedes uitging van 20 procent, een verschil van 150.000 auto’s met een hoge winstmarge. Mercedes herziet daarom zijn plannen, vooral omdat de markt in 2024 moeilijk lijkt te worden door de hoge rente (de meeste auto’s worden op krediet gekocht). Het is best mogelijk dat andere merken het voorbeeld van Mercedes volgen. Onlangs suggereerde Carlos Tavares dat Stellantis een ander scenario overweegt dan de volledige elektrificatie.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be