“Wat altijd de kern van ons merk is geweest, is nu ook de kern van onze strategie, namelijk het luxesegment”, aldus Ola Källenius, voorzitter van Daimler AG. “Wij gaan ons bedrijfsmodel en onze productportefeuille verder verfijnen om het potentieel van Mercedes-Benz te maximaliseren, zelfs onder moeilijke omstandigheden. Ons doel om ‘s werelds meest begeerlijke auto’s te bouwen, is in dit opzicht van fundamenteel belang.”
Het Duitse merk hield een persconferentie vanaf de Côte d’Azur om zijn strategie voor de komende jaren uit de doeken te doen. Voortaan ligt de nadruk op de meest luxueuze modellen en kleine reeksen, zoals de door wijlen ontwerper Virgil Abloh herziene S-Klasse, waarvan slechts 150 exemplaren zullen worden geproduceerd. In dezelfde geest zal Mercedes het programma ‘Mythos Series‘ lanceren, dat voorziet in het op de markt brengen van voertuigen in zeer kleine aantallen of zelfs unieke modellen. Een voorbeeld is de SL Speedster.
Advertentie – lees hieronder verder
Een beetje overhaast
Sommige Belgische collega’s kondigden direct het einde van de A-Klasse aan, wat te kort door de bocht is. Het enige dat effectief werd gezegd, is dat de keuze aan compacte Mercedessen zal worden teruggebracht van 7 naar 4 modellen. Daarnaast kondigde de fabrikant de komst van een nieuwe E-Klasse in 2023 aan, alsook van de EQE SUV rond het einde van dit jaar.
Het lijkt nu voor de hand te liggen dat Mercedes zijn catalogus gaat vereenvoudigen, wat niet verwonderlijk is als men het aantal vandaag aangeboden modellen bekijkt. De keuze van opties zal ook worden beperkt (men wil op de lange termijn een operationele marge van ongeveer 14% bereiken, terwijl bijvoorbeeld Stellantis vorig jaar aan 10,6% zat).
Online en offline verkopen
Mercedes gaat ook zijn verkoopprocessen herbekijken, die zowel online als offline zullen plaatsvinden. Speciale ‘showcases’ zoals de AMG Store in Dubai of de Maybach-werkplaats in Sjanghai zullen wel nog blijven bestaan.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be