Met de Covid-crisis en daarna het te sterke economische herstel zijn hele productsectoren onder druk komen te staan. Inclusief die van nieuwe auto’s die heeft geleden (en nog steeds lijdt, maar in mindere mate) onder de onderdelentekorten en de stijgende prijzen van grondstoffen (en nu energie). Deze moeilijke context kwam natuurlijk andere sectoren ten goede, waaronder de markt van tweedehandsauto’s.
Door een tekort aan nieuwe auto’s stortten potentiële kopers zich enkele maanden geleden nog massaal op tweedehandsauto’s, wat ook leidde tot een prijsstijging van ongeveer 20% in dat segment. Voorbije zomer waren de prijzen voor sommige modellen zelfs waanzinnig opgelopen. Maar ondertussen is het tij gekeerd en terwijl de tekorten bij de assemblage van nieuwe auto’s stilaan verdwijnen, beleeft de tweedehandsmarkt nu een echte dip.
Daling van 10,8%
In oktober 2022 keerde de trend nog niet: -8,8% (ten opzichte van oktober 2021), waardoor de cumulatieve daling over de eerste 10 maanden van dit jaar uitkwam op -10,8%. Volgens Traxio werden vorige maand 53.192 tweedehandsvoertuigen geregistreerd, 5.165 minder dan in oktober 2021. Over de eerste 10 maanden van 2022 bedraagt de terugval 62.260 inschrijvingen.
Advertentie – lees hieronder verder
De organisatie verklaart deze situatie door een laag vertrouwen bij de consumenten. De kosten van het levensonderhoud zijn natuurlijk de eerste zorg van de gezinnen en dus verminderen zij hun consumptie, waarbij ze hun aankopen richten op de essentiële zaken, zoals voedsel of energie bijvoorbeeld, die ook serieus duurder zijn geworden. Maar er is nog een ander element: de stock aan recente tweedehandsauto’s met een lage kilometerstand is opgedroogd en met de lange terugval in de sector van nieuwe auto’s zal dat niet meteen beter worden, waardoor ook veel kopers teleurgesteld blijven.
Nieuwmarkt weer in topvorm
Op de nieuwmarkt doet zich net het tegenovergestelde voor: een herstel van de verkopen dat vrij bemoedigend is. In oktober 2022 stegen de inschrijvingen met +21,6%. Dit komt doordat de tekorten aan componenten geleidelijk opgelost raken, ook al zijn vertragingen in levertijden nog steeds aanzienlijk. Maar het is duidelijk dat ze de kandidaat-kopers waarschijnlijk niet zullen afschrikken.
In totaal werden in de eerste 10 maanden van 2022 311.941 nieuwe auto’s verkocht, wat de daling (die duizelingwekkend was) beperkt tot -7,9% ten opzichte van 2021 (383.123 eenheden). Dit is natuurlijk nog allemaal ver verwijderd van de records in de jaren 1990 met een verkoop van meer dan 550.000 nieuwe auto’s per jaar.
In de maand oktober voert BMW de inschrijvingen aan, voor Volkswagen, Peugeot, Mercedes en Audi.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be