De afgelopen jaren heeft Noorwegen veel werk gemaakt van de overgang naar elektrische auto’s. Dankzij een ambitieus overheidsplan met allerlei dagelijkse voordelen, belastingverlagingen en zelfs geen BTW op de aankoop van elektrische auto’s, zijn modellen op batterijen op grote schaal aangekocht. Zozeer zelfs dat de verlaging van de tegemoetkomingen de verkoop niet tempert, wat bewijst dat het beleid perfect wordt aanvaard door de bevolking.
De cijfers bevestigen dit enthousiasme: in 2022 was het marktaandeel van elektrische auto’s in Noorwegen tot bijna 80% opgelopen. Een wereldrecord. Vorig jaar werden volgens de Verkeersinformatiecentrum (OFV) in totaal 138.265 nieuwe elektrische auto’s verkocht, wat neerkomt op 79,3% van de totale verkoop van personenauto’s. In de mix komt Tesla als winnaar uit de bus. Het Amerikaanse merk behaalt 12,2% marktaandeel, waarvan 11,5% voor de Model Y alleen in december.
Exit in 2025?
Noorwegen is een uitzondering, maar ook een paradox, want dit land is tegelijk een van de grootste gas- en aardolieproducenten. De doorbraak van de elektrische auto lijkt hier een feit, want met bijna 80% marktaandeel in 2022 heeft het land duidelijk zijn record van 2021 met een marktaandeel van 64,5% verbroken. Ter vergelijking: het Europese gemiddelde voor de verkoop van nieuwe elektrische auto’s is 8,6% en bijna 10% in België. En dat is nog niet alles: in december 2022 veroverde de EV-verkoop 82,8% van de markt. De stijging zet zich dus door.
Advertentie – lees hieronder verder
Deze context dwingt het land om verder te denken en wellicht de verkoop van thermische auto’s al stop te zetten tegen … 2025. Tien jaar eerder dan de deadline die Europa heeft gesteld! Het is een grote gok, maar wel eentje die sterk aangemoedigd blijft door de overheid die een zeer voordelig belastingstelsel blijft aanbieden (met een BTW-vrijstelling van 25% voor elektrische auto’s onder de 47.500 euro), waarschijnlijk ook dankzij de financiële meevaller door de olie-inkomsten. Momenteel is een op de vijf auto’s op de weg in Noorwegen elektrisch.
Constructeurs stoppen ermee
Deze situatie dwingt sommige autofabrikanten om hun strategie te herzien. Hyundai heeft bijvoorbeeld zojuist aangekondigd dat het meteen zal stoppen met de verkoop van auto’s verbrandingsmotoren op deze markt. Dit is het eerste initiatief in zijn soort en het is een veilige gok dat het Koreaanse merk snel navolging zal krijgen. Voortaan is het alleen mogelijk om een bestelling te plaatsen voor een Kona Electric, de Ioniq 5 en 6 of de Nexo SUV. Sterker nog: de Tucson Plug-In wordt nog steeds aangeboden, maar aangekondigd als een “uitgaand model“, alleen maar om voorraden te elimineren. Dit geeft een voorproefje van wat er over een paar jaar gaat gebeuren. Het verschil is dat Noorwegen al veel werk heeft verricht met 85% van de elektriciteit die wordt geproduceerd door elektro-hydraulische installaties en een laadnetwerk dat die naam waardig is. Dit is zeker een model om te volgen, als onze overheid tenminste die ambitie heeft…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be