De prijzen van alle producten stijgen door de duurdere grondstoffen, de inflatie en de crisis. Dat geldt ook in de autosector waar de elektrificatie van de aandrijvingen de modellen veel duurder heeft gemaakt, terwijl ook de componenten duurder werden door de tijdelijke schaarste na de coronacrisis.
Dat verplicht de automerken hun prijzen bij te stellen om de hoger oplopende kosten te dekken. Zo ook Porsche, dat aan Automotive News verklaarde de prijzen van zijn modellen met 4 tot 8 procent te gaan verhogen in Europa en de Verenigde Staten als compensatie voor de hogere productiekosten, die in het eerste kwartaal van dit jaar zwaarder doorwogen op het resultaat dan voorheen.
Chief Financial Officer van Porsche Lutz Meschke zei ook dat het bedrijf nog steeds kampt met leveringsproblemen van halfgeleiders en bepaalde onderdelen voor de elektrische Taycan, maar dat die de volgende maanden opgelost moeten raken.
Advertentie – lees hieronder verder
Ferrari in het vizier
Desondanks draait de boel weer vrij vlot bij Porsche met 18 procent meer leveringen in het eerste kwartaal vergeleken met vorig jaar, toen de hele productie nog regelmatig werd verstoord door toeleveringsproblemen. Deze groei werd voornamelijk gerealiseerd op de Chinese markt die een serieuze boom kent in de segmenten waar Porsche actief is.
De geplande prijsverhoging van Porsche loopt ook parallel met een herpositionering van het merk uit Stuttgart naar de hogere marktsegmenten, waar de vraag groot blijft en de winstmarges van de modellen nog hoger liggen. Hoewel dit nog niet officieel werd gezegd, gaat Porsche zich in de toekomst meer opwerpen als een directe concurrent van Ferrari.
Hiervoor wordt ook het gamma de volgende jaren aangepast, met onder meer een prestatiegerichte, luxueuze en 100% elektrische SUV die zich boven de Cayenne positioneert en tegen 2026 op de markt zal komen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be