De CEO van Stellantis waarschuwde de afgelopen weken voor de opkomst van Chinese autofabrikanten en de mogelijke (en waarschijnlijk reële) dreiging die zij vormen voor de westerse autosector. Het zal niemand ontgaan zijn dat Europese autofabrikanten (en westerse fabrikanten in het algemeen) ongecoördineerd zijn en ver achterlopen op het gebied van elektrische auto’s, op het gebied van toegang en verwerking van grondstoffen en industrialisatieprocessen – dus efficiëntie en winstgevendheid.
Op dit moment is Tavares van mening dat de autosector nog niet volledig heeft begrepen welke impact ze zal ondergaan, en hij verklaarde zelfs in een interview dat degenen die niet kunnen volgen, zullen verdwijnen: “Het is vrij duidelijk dat degenen die geen concurrerende batterij-elektrische voertuigen kunnen produceren qua kosten, geconfronteerd zullen worden met een existentieel probleem,” legde hij uit.
Kans op consolidatie
“In deze Darwinistische wereld zijn degenen die hun resultaten kunnen beschermen degenen die morgen zullen winnen”, vertelde hij aan het persbureau Bloomberg, waar hij ook aangaf klaar te zijn voor elke vorm van consolidatie. Met andere woorden: Tavares zet de deur wijd open voor een fusie met een andere grote speler in de sector. En volgens hem is het een dringende zaak, want als de auto-industrie niet in beweging komt, zal ze verdwijnen onder de aanval van de Chinese industrie.
Advertentie – lees hieronder verder
Men vraagt zich af wat Carlos Tavares drijft om nooit op te geven. En onze collega’s van Les Échos hebben misschien het antwoord: de man, die in 2021 aan de wieg stond van de oprichting van het Stellantis-conglomeraat (PSA met FCA), is twee jaar verwijderd van zijn pensioen en, naast zijn visionaire karakter, denkt hij waarschijnlijk dat hij nog één (grote) zet heeft. Is het een kwestie van ego? Helemaal niet, want de financiële analisten van de sector (investeerders, aandeelhouders, enz.) zijn van mening dat consolidatie in feite gunstig is, en zelfs strategisch onvermijdelijk.
Fusie met wie?
Maar met welke andere fabrikant zou Stellantis kunnen fuseren? Tavares heeft al een idee. In zijn interview noemt hij de Amerikaanse bedrijven Ford en General Motors (een markt waar Stellantis 60% van zijn productie verkoopt), maar ook Renault, een veel kleiner merk in termen van volumes (een derde van de productie van Stellantis) en waar de sterke man de laatste tijd niet karig mee is geweest met kritiek.
Er is momenteel niets concreets, hoewel sommige bronnen melden dat Tavares weet dat Renault kwetsbaar is en mogelijk zal worden overgenomen door Geely of Volkswagen. Afwachten dus. Want als het om Renault zou gaan, moet de Mededingingscommissie nog groen licht geven, aangezien dit scenario de mogelijkheid van een trust zou openlaten. Dit omdat de twee groepen samen goed zouden zijn voor 40% van de verkochte personenauto’s in Europa. Dat gezegd hebbende, zal Europa ook moeten beseffen dat het winnen of verdwijnen wordt…
Hoe dan ook, Tavares zal de mogelijkheden bekijken wanneer ze zich voordoen, en hij waarschuwt ook dat “de enige voorwaarde is dat [de fusie] een win-winsituatie is, en dat het op een vriendelijke manier gebeurt.” Tavares’ eetlust is duidelijk niet te stillen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be