Breaks en Volvo: dat is een lange liefdesgeschiedenis. Volvo was een pionier en dat bleek een meesterzet. Deze koetswerkvariant werd populair in de jaren vijftig en zestig, toen gezinnen op zoek waren naar auto’s die zowel passagiers als bagage konden vervoeren. Al in 1953 lanceerde Volvo de Duett, een auto die balanceerde tussen een bestelwagen en een break. Hij was ontworpen voor veelzijdig gebruik en gebaseerd op een vrachtwagenchassis. Het succes liet niet lang op zich wachten en Volvo ontwikkelde al snel nieuwe varianten, zoals de P220 Amazon Estate in 1962, de 145 in 1967, de 245 in 1975 en recenter de 850 in 1993. Die laatste maakte in 1994 ook een indrukwekkend debuut in het British Touring Car Championship (BTCC).

Maar deze mooie geschiedenis komt binnenkort ten einde, zo heeft CEO Jim Rowan bevestigd aan AutoExpress. Op de vraag of Volvo een toekomst zonder breaks voor zich ziet, antwoordde hij: “Ja, omdat ik denk dat de markt veranderd is, nietwaar?”
Redenen voor het einde
Waarom zou Volvo dan stoppen met de breaks? Zoals altijd draait het om kosten. Jim Rowan legt uit: “Het is duur om verschillende modellen op de markt te brengen en om te houden. We moeten dus keuzes maken. In plaats van bijvoorbeeld een nieuwe V90 uit te brengen, is het misschien beter om deze auto op een iets andere manier te positioneren. We hebben daarom ook de Black-versies of de Cross Country-versies, verschillende varianten van dezelfde basismodellen.”
Advertentie – lees hieronder verder
Is er dan geen plaats meer voor breaks in de toekomst? Blijkbaar niet. “Het is veel goedkoper en rendabeler voor ons om het volume te verhogen door gebruik te maken van hetzelfde platform en dezelfde vorm”, voegde de CEO eraan toe.
Interne verdeeldheid?
Hoewel Jim Rowan vastberaden lijkt, is niet iedereen binnen Volvo het met hem eens. Sommigen binnen het bedrijf zijn fel gekant tegen deze beslissing. Zo besloot Volvo UK in 2023 om de verkoop van breaks stop te zetten, maar het kwam daar een jaar later op terug. De breaks werden weer toegevoegd aan het gamma. Robert Deane, commercieel directeur van Volvo UK, gaf toen toe dat het een commerciële vergissing was om de breaks te schrappen. “Als je klanten vertelt dat er geen breaks meer zijn, gaan ze naar een ander merk om er een te kopen”, verduidelijkte hij.
Dit belooft dus een interne machtsstrijd te worden, ook al blijft Jim Rowan vasthouden aan zijn strategie om zich te richten op SUV’s. “We maken zeer bewuste keuzes over hoe we de markt willen benaderen. We onderscheiden ons met SUV’s, met een hogere rijhoogte en een groot veiligheidsgevoel. We denken dat we die strategische positie kunnen beschermen tegen de concurrentie. Dat is veel gemakkelijker dan ons te laten afleiden door een te groot aantal modellen”, aldus de CEO.

Deze aankondiging komt op het moment dat Volvo net de nieuwe ES90 heeft onthuld – geen traditionele berline meer, maar een berline-coupé. Volvo werkt ook aan de lancering van de gloednieuwe EX60 volgend jaar, een elektrisch alternatief voor de recent vernieuwde XC60. Het zou echter jammer zijn als de breaks volledig verdwijnen, want ze zijn een praktisch alternatief voor SUV’s. Breaks blijven nu eenmaal lichter en aerodynamischer.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be