De ES90 is het zesde volledig elektrische model van Volvo, naast de EX90, EM90, EX40, EC40 en EX30. Het wordt een directe concurrent voor de Audi A6 e-tron, BMW i5 en Mercedes EQE. Toch valt de koetswerkvorm niet meteen in een hokje te duwen. De ES90 combineert elementen van een berline, fastback en SUV. Zo heeft hij een iets hogere bodemvrijheid en een grote kofferklep.
Die grote en brede achterklep moet de ES90 praktischer maken dan een klassieke sedan. Helaas voorziet Volvo geen breakversie, waarmee een lange traditie lijkt te verdwijnen. De bagageruimte slikt 424 liter of maximaal 733 liter met neergeklapte achterzetels. Voorin vind je een frunk van 22 liter voor de laadkabels.
De voorkant van de ES90 wordt gekenmerkt door de typische Thor’s Hammer-koplampen en lijkt sterk op de EX90. Achteraan vallen de nieuwe ledlichten in C-vorm op, aangevuld met ledlampen in de achterruit, met een speciale welkomst- of afscheidsanimatie. Door zijn vorm beweegt de ES90 efficiënt door de lucht met een weerstandscoëfficiënt (Cd) van 0,25, een record voor een Volvo-model.
Advertentie – lees hieronder verder
Ruime achterbank
We verwachten veel binnenruimte, want de ES90 is 5 m lang en heeft een wielbasis van maar liefst 3,1 m. In China, de grootste afzetmarkt en productielocatie van dit model, houden klanten van zulke lange berlines. Het panoramisch dak brengt extra licht in het interieur. Als je voor de elektrochrome versie kiest, kun je de transparantie van het glas aanpassen.
Het centrale scherm (14,5 duim) geeft je toegang tot de navigatie (geïntegreerde Google Maps), de klimaatregeling, je telefoon enzovoort. De ES90 biedt ook heel wat veiligheidsuitrusting, zoals een lidar, vijf radars, zeven camera’s en twaalf ultrasone sensoren. Het is wel de vraag of de lidar intussen al meer doet dan alleen data verzamelen zoals in de EX90, waar het systeem nog altijd beperkt is in zijn functionaliteit.

Snelladen
De ES90 staat op het nieuwe SPA2-platform, net als de Polestar 3 en de EX90. Het grootste technische onderscheid tussen de ES90 en de EX90 is de snellaadtechnologie. De ES90 introduceert een nieuwe 800 volt-architectuur (in plaats van 400 volt). Het resultaat is dat de ES90 verder rijdt en sneller oplaadt dan de andere elektrische Volvo’s.
Op het programma staan drie motorisaties. De Single Motor heeft achterwielaandrijving, een vermogen van 333 pk en een 92 kWh-batterij, waarmee hij tot 650 km kan rijden. Daarnaast is er de Twin Motor met 449 pk en de Twin Motor Performance met 680 pk. Die hebben allebei vierwielaandrijving en een 106 kWh-batterij die goed is voor 700 km rijbereik. De ES90 haalt 300 km extra rijbereik na tien minuten laden bij een snellader van 350 kW (300 kW in de Single Motor). Je kunt de ES90 nu al bestellen in ons land. De Single Motor kost minstens 73.990 euro, de Twin Motor 88.990 euro en de Twin Motor Performance 94.290 euro.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be