In 2019 verdween de vijfdeurs hatchback V40 van het toneel. Het model verkocht zeker in onze contreien best goed, maar kreeg toch geen opvolger. SUV’s overheersen vandaag en krijgen dan ook steeds meer aandacht bij Volvo. Je kunt de Zweden (of de Chinezen van moederhuis Geely) geen ongelijk geven, want in maart 2024 vestigden ze nog een wereldwijd record (78.970 verkochte auto’s in één maand), met als populairste modellen de XC60, XC40 en XC90. Juist, allemaal SUV’s.
Tegelijk ambieert Volvo tegen 2030 een volledig elektrisch merk te worden. Een compacte elektrische SUV stond dan ook in de sterren geschreven. Op dezelfde basis als de Smart #1 en #3 en Zeekr X ontwikkelde Volvo de nieuwe EX30, een elektrische SUV in het B-segment. Het is meteen de kleinste Volvo, met een lengte van 4.233 mm. Ter vergelijking: de V40 is 4.369 mm lang, de XC40 – die in zijn elektrische versie nu EX40 heet – 4.440 mm.
Knap design
De EX30 is dus relatief compact, maar geeft optisch niet die indruk. Hij ziet er groter uit. Als we even heel subjectief mogen zijn: we vinden dit een van de mooiste autodesigns van de afgelopen jaren. Een kwestie van smaak natuurlijk. Maar of het daarom ook een goede auto is? Dat is weer een heel andere vraag. Daarvoor kropen we achter het stuur van de EX30 Single Motor Extended Range.
Advertentie – lees hieronder verder
Een exemplaar in Onyx Black, misschien wel de minst geslaagde kleurkeuze. Immers: zo vervalt het contrasterende effect van het zwarte panoramische dak (standaard op de Ultra-versie). Ook andere stijlkenmerken, zoals de horizontale strips tussen de achterlichten die de wagen breder doen lijken, komen minder goed uit de (zwarte) verf. Doe ons dan maar Cloud Blue, de lichtblauwe tint die naargelang de lichtinval soms wit oogt. Of misschien ben je meer fan van Moss Yellow, dat herinneringen oproept aan de 850 T-5R?
Even wennen
Dat de EX30 anders in elkaar zit dan de doorsnee auto, blijkt meteen. De deuren openen niet met een klassieke sleutel, wel met een key tag. Het volstaat om dit zwarte bakje op zak te hebben en de portiergreep vast te nemen om de deuren te ontgrendelen. Een andere mogelijkheid is de sleutelkaart die je tegen de B-stijl houdt of de Volvo-app.
Eenmaal in het interieur valt op dat je als bestuurder geen instrumenten voor je ziet. Geen tellers, geen scherm. Daar zit alleen de camera die bewaakt of je je ogen op de weg houdt en alert rijdt. Waag het om niet te geeuwen (van vermoeidheid, de EX30 is zeker geen saaie auto) of je krijgt meteen een opmerking.
Het is even zoeken qua bediening. De zijspiegels afstellen? Dat doe je eerst op het scherm en daarna met de knoppen rechts aan het stuur. De lichten inschakelen? Op het scherm. Luchtrecirculatie? Op het scherm. Het handschoenvakje in het midden van het dashboard? Je raadt het al. Het knopje van de kofferklep vind je dan weer buiten boven de letter ‘L’ van Volvo of … op het scherm.
Tablet en soundbar
De centrale tablet van 12,3 duim speelt dus een sleutelrol in deze EX30. Het aantal fysieke knoppen is minimaal. Gelukkig is het infotainmentsysteem een van de betere in zijn soort en zeer helder en vloeiend in gebruik. Het draait op Android Auto en diensten zoals Google Maps (navigatie) en Google Assistant (spraakassistent) zijn rechtstreeks geïntegreerd. ‘Hey Google, zet de radio aan’ of ‘Hey Google, vertel een grapje’: de auto begrijpt je stemcommando’s goed.
Ook anders dan anders: onder de voorruit ligt een brede soundbar (met standaard vijf en hier negen luidsprekers). Het is knap geïntegreerd, al hadden we van de geluidskwaliteit wel iets meer verwacht. Nog een minpuntje is dat het logo van Harman Kardon reflecteert in de voorruit.
Met deze soundbar konden de ontwerpers ruimte in de voordeuren en bekabeling besparen. Om dezelfde reden zitten de knoppen van de elektrische ruiten niet in de deuren maar in de centrale opbergconsole. Die is trouwens zeer handig ingericht: je kunt de bekerhouders in twee stappen openschuiven of een vakje meenemen uit de auto. Aan opbergruimte is er geen gebrek.
Krap achterin
Voorin zit je uitstekend. Zowel zetel als stuurwiel hebben voldoende verstelmogelijkheden en je lichaam wordt – naar goede Volvo-gewoonte – prima ondersteund. Ook de stijlvolle materiaalkeuze is een pluspunt. Zoek niet naar leder, Volvo koos voor gerecycleerde en hernieuwbare materialen zoals vloermatten uit oude visnetten of de denimdecorpanelen, gemaakt van restvezels uit het recyclageproces van jeans (in het Indigo-interieur). Origineel en zeer geslaagd.
Achterin zul je minder blije gezichten zien. De zitting van de achterbank is te kort en de beenruimte is onvoldoende voor volwassenen (nog minder dan in de V40, ook al geen ruimtewonder). Jammer en toch iets om rekening mee te houden. De hoofdruimte is wel in orde en het panoramisch dak vergroot het ruimtegevoel. Kinderen zullen er dus wel met plezier zitten. De kofferruimte is middelmatig (318 liter), al is het wel goed dat je de vloer kunt verlagen. Leuk detail: een tekening toont welke voorwerpen erin passen. Voorin heb je nog een kleine extra koffer (frunk) van 7 liter, bijvoorbeeld voor een kabel.
Veel rijplezier
Het onderaan en bovenaan afgevlakte stuurwiel ligt zeer prettig in de hand. Dat voorspelt veel goeds voor het rijplezier en die verwachtingen worden ook helemaal ingelost. De EX30 stuurt lekker direct en je kunt de hardheid van het stuurgevoel zelf instellen (zacht, gemiddeld of hard). De compacte afmetingen maken de EX30 heel wendbaar. Doe daar nog de achterwielaandrijving en 272 paarden bovenop en je krijgt een dynamische cocktail. De sprint naar 100 km/u duurt 5,3 seconden.
Bovendien – en dat valt weleens tegen in elektrische auto’s – is Volvo erin geslaagd om de ophanging opmerkelijk comfortabel te houden. Onze testwagen was geschoeid met 19-duimers (20 duim kan ook, maar lijkt ons overdreven) en absorbeert de putten van de Belgische wegen met gemak. Dit is het betere werk en maakt van de EX30 een zeer aangename auto om mee te rijden. Ook de geluiddemping en de stilte van elektrisch rijden dragen bij tot het comfort.
Minder leuk zijn de irritante snelheids- en aandachtswaarschuwingen. De one pedal drive remt ook vrij fors af. Zowel de snelheidswaarschuwingen als het pedaalsysteem kun je uitschakelen via het centrale scherm of via een aanpasbare knop links op het stuur (dezelfde knop voor beide functies, je moet dus vooraf een keuze maken via het centrale scherm).
Qua veiligheid zijn de Park Pilot Assist (handig om automatisch te parkeren) en Door Opening Alert (waarschuwing voor andere weggebruikers als je de deur opent) het vermelden waard. Dat je om de snelheid te zien, telkens links bovenaan naar het scherm moet kijken, is dan weer onveilig.
Verbruik
De Single Motor Extended Range met zijn batterij van 69 kWh belooft een WLTP-verbruik van 17 kWh/100 km. In bepaalde omstandigheden (met veel one pedal driving) is dat haalbaar, maar het verbruik schommelt nogal. We noteerden gemiddeldes tussen 17 en 21 kWh/100 km. Voor een auto van dit formaat is dat eerder aan de hoge kant. Het rijbereik bedraagt maximaal 476 km (tegenover 337 km voor de Single Motor en 450 km voor de Twin Motor Performance met 428 pk). Reken er niet op dat je die cijfers neerzet, 350 à 400 km is realistischer.
Aan een DC-snellader haalt de EX30 Single Motor Extended Range tot 153 kW. Fastned deed er 39 minuten over om de batterij op te laden van 27 naar 90 procent. Opgelet: alleen de Ultra heeft een AC-boordlader van 22 kW (in plaats van 11 kW).
Conclusie
De Volvo EX30 legt een voortreffelijk rapport voor op het vlak van design, rijcomfort en prestaties. Dat is goed nieuws voor Volvo Car Gent. Voorlopig komt de EX30 nog uit Zhangjiakou in China, maar vanaf 2025 – de exacte productiestart is nog niet bekend – rolt hij ook van de band in Gent. Domper op de feestvreugde is de prijs van de EX30 Single Motor Extended Range: 44.260 euro (Core) tot zelfs 50.960 euro (Ultra). Voor een auto uit het B-segment is dat echt veel geld. Maar als je kunt leven met de speciale ergonomie, niet veel ruimte nodig hebt achterin en niet op een euro hoeft te kijken, zul je veel plezier beleven aan deze prachtige Volvo.
De Volvo EX30 Single Motor Extended Range in cijfers
Motor: 1 elektromotor, 272 pk en 343 Nm, lithium-ionbatterij
Aandrijving: op de achterwielen
Versnellingsbak: automatische eenversnellingsbak
L/b/h (mm): 4.233/1.838/1.550
Leeggewicht (kg): 1.850
Koffervolume (l): 318 tot 904 (frunk 7)
Batterij (kWh): 69
0 tot 100 km/u (sec): 5,3
Topsnelheid (km/u): 180 km/u
Rijbereik (WLTP, km): 476
Verbruik (WLTP, kWh/100 km): 17,0
CO2: 0 g/km
Prijs: 44.260 euro (Core)
BIV: Vlaanderen: 0 euro; Wallonië en Brussel: 61,50 euro
Verkeersbelasting: Vlaanderen: 0 euro; Wallonië en Brussel: 97,68 euro
Ecomalus Wallonië: 0 euro
- Modern en zeer geslaagd design
- Rijplezier en -comfort
- Knap infotainmentsysteem
- Uitstekende voorzetels
- Prijs van een grote auto
- Ergonomie vergt gewenning
- Weinig ruimte achterin
- Onveilige snelheidsweergave
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be