Autotests

TEST Smart #1: tweede kans

Smart is tegenwoordig een joint venture van Mercedes en Geely en neemt een nieuwe start met de #1, een elektrische SUV die je zeker ook buiten de stad kunt gebruiken.

Maxime Hérion Maxime Hérion | Gepubliceerd op 20 okt. 2023 | Leestijd: 6 min

Het tijdperk van de kleine Smart-stadswagens met twee plaatsen is voorbij. Nu schakelt het merk – voor de ene helft eigendom van Mercedes, voor de andere van Geely – een versnelling hoger met een nieuwe generatie producten die in China geproduceerd en ontwikkeld worden op basis van Geely’s ervaring met elektrische wagens. Het eerste model uit dit huwelijk is de Smart #1 SUV, op basis van Geely’s SEA-platform (Sustainable Experience Architecture) dat door zeven merken gebruikt zal worden.

De #1 is 4,27 m lang en oogt origineel, met een dak dat boven de rest van het aantrekkelijke koetswerk lijkt te zweven. Hier en daar herken je stijlkenmerken die typisch zijn voor (elektrische) Mercedes-modellen, zoals de lichtsignatuur vooraan en achteraan of de verzonken deurgrepen zoals bij de E- en S-Klasse.

Advertentie – lees hieronder verder

Smart #1 arriere

Veel ruimte

In het interieur is de invloed van Mercedes nog duidelijker, met een dashboard dat lijkt op dat van bepaalde modellen van het merk met de ster. Via het centrale scherm van 12,8 duim bedien je alle functies van de auto, inclusief zijn avatar in de vorm van een kleine vos met kunstmatige intelligentie. Het instrumentenpaneel bestaat uit een klein scherm van 9,2 duim, dat vanaf de Premium-uitvoering ondersteund wordt door een head-updisplay.

Je vindt vrij gemakkelijk de weg in dit moderne universum, maar we betreuren het gebrek aan eenvoud, bijvoorbeeld om de achteruitkijkspiegels te verstellen. Die bedien je op het centrale scherm en vervolgens via het stuurwiel. Voor de rest voel je je helemaal thuis in deze Smart #1. Bovendien is de afwerking van een zeer hoog niveau. Het grote pluspunt van deze auto is zijn wielbasis van 2,75 m, waardoor hij veel binnenruimte biedt. En ook de kofferruimte van 313 liter met verborgen vak onder de vloer mag gezien worden. En als dat niet genoeg is, kun je de achterbank verschuiven om nog meer ruimte vrij te maken.

Smart #1

Drie versies

Smart biedt drie varianten van de #1 aan: het instapmodel heeft een batterij van 49 kWh (310 km WLTP-rijbereik) en ontwikkelt 272 pk. Daarna volgt een versie met hetzelfde vermogen, een batterij van 66 kWh en een actieradius van 440 km. De topversie van de #1 beschikt over twee elektromotoren met een totaalvermogen van 428 pk, genoeg om veel duurdere sportwagens met verbrandingsmotoren het vuur aan de schenen te leggen.

De versie met kleine batterij (49 kWh) is een interessant instapmodel met een prijs van 36.495 euro, waarmee hij in Vlaanderen vanaf 2024 in aanmerking komt voor de aankooppremie voor elektrische auto’s. Voor deze test viel onze keuze op de versie met 66 kWh, wellicht goed voor het grootste deel van de verkoop. Met 272 pk en een gewicht van 1.820 kg heeft de Smart #1 genoeg kwaliteiten om er een leuke en vlotte auto van te maken. Deze achterwielaangedreven auto kan zelfs speels zijn als je er hard tegenaan gaat, maar door zijn soepele ophanging is het nu ook geen GTI.

Smart #1 côté

Redelijk verbruik

De Smart #1 heeft een goede geluiddemping die rolgeluiden efficiënt tegenhoudt. In de stad maak je al snel gebruik van de twee regeneratieniveaus om de remmen zo weinig mogelijk te gebruiken. Tijdens onze testrit in en rond de hoofdstad, op gewone wegen en snelwegen, noteerden we een gemiddeld verbruik van 18,2 kWh/100 km, wat heel redelijk is. Om op te laden, heeft de Smart #1 Premium een boordlader van 22 kW (wisselstroom). Aan een snellader bedraagt het maximale vermogen 200 kW, waarmee hij theoretisch in minder dan 30 minuten oplaadt van 10 naar 80 procent.

Smart #1 gamme

Conclusie

Voor het eerst reden we met plezier in een Smart. De #1 rijdt vinnig en aangenaam, terwijl hij toch comfortabel blijft. Het uiterlijk zal niet iedereen bekoren, maar we moeten toegeven dat deze SUV veel charme uitstraalt en zich onderscheidt van alle andere. Hij kost 43.995 euro in de Premium-uitvoering en is daarmee concurrentieel. Als je weet waar Smart vandaan komt, doet deze wederopstanding nog meer plezier.

Smart #1 statique

De Smart #1 Premium in cijfers

Motor: 1 elektromotor, 272 pk en 343 Nm

Aandrijving: op de achterwielen

Versnellingsbak: enkele reductie, 1 versnelling

L/b/h (mm): 4.270/1.822/1.636

Leeggewicht (kg): 1.820

Koffervolume (l): 313

Batterij (kWh): 66

0 tot 100 km/u (sec): 6,7

Topsnelheid (km/u): 180 km/u

WLTP-verbruik (KWh/100 km): 16,8

WLTP-rijbereik (km): 440

CO2: 0 g/km

Prijs: 43.995 euro

BIV: Vlaanderen: 0 euro; Wallonië en Brussel: 61,50 euro

Verkeersbelasting: Vlaanderen: 0 euro; Wallonië en Brussel: 83,95 euro

Ecomalus Wallonië: 0 euro

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Score van de redactie

Pluspunten

  • Algemene rijkwaliteiten
  • Sympathieke uitstraling
  • Redelijk verbruik

Minpunten

  • Bepaalde harde kunststoffen
  • Ergonomische details

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon