Auto-industrie

Waarom Porsche 100 miljoen euro moet betalen aan VW

Wanneer twee automerken met elkaar in zee gaan voor een ambitieus project en een van beide besluit om zich terug te trekken voordat het is voltooid, dan moet er een financiële compensatie worden betaald. Dat is nu het geval voor Porsche.

Geschreven door Maxime Hérion | 14/01/2022

Het Artemis-project dat door Audi werd gelanceerd maar waarbij ook andere merken van de Volkswagen Groep betrokken zijn, namelijk VW, Bentley en Porsche, heeft als doel om het beste van het beste uit de elektrische technologie van het concern te halen. Zo is er al zicht op de komst van drie nieuwe modellen die vanaf 2025 in de fabriek in Hannover van de band zullen rollen.

Porsche heeft echter, tot ieders grote verrassing, de stekker uit zijn deelname getrokken. Het merk besliste om op eigen houtje verder te werken aan een cross-over met de codenaam K1. Volgens onze bronnen kost dat de fabrikant meer dan gewoon een stevige duit: tussen de 100 en 110 miljoen euro, te betalen aan VW.

Meerdere redenen

Er wordt gezegd dat het Artemis-project in het bijzonder gericht is op de autonomie van elektrische auto’s, een pijnpunt voor de meeste auto’s die enkel stroom lusten en ook de hoofdreden waarom veel mensen het nog te vroeg vinden om een EV te kopen.

Bij Porsche liggen de prioriteiten blijkbaar anders dan bij de rest, en het gerucht gaat de ronde dat de bonzen in Stuttgart niet opgezet waren met het feit dat de K1 op de assemblagelijnen voor bedrijfsvoertuigen van Volkswagen zou worden gemaakt, want dat zou “de productie onnodig moeilijker maken”.

Van de K1 is het de bedoeling dat hij in 2026 zijn marktintrede beleeft, een jaar later dan de andere modellen van het toch wel ambitieuze Artemis-project.

Toekomstige ontwikkelingen

Macan EV electric

Kort voor de feestdagen kondigde Porsche de productie aan van twee nieuwe elektrische auto’s: de vervanger van de Panamera en nog een ander model naast de toekomstige elektrische Macan. Alle drie zullen in de fabriek in Leipzig in elkaar worden gezet.

Na de “scheiding” met VW, of toch wat het Artemis-project betreft, zal het platform dat door de K1 wordt gebruikt, dat van de elektrische Panamera worden. Die laatste zal in principe in 2024 of 2025 zijn productiestart beleven.

De vervanger van de Cayenne, die ook elektrisch wordt, zal op zijn beurt in de fabriek in Bratislava in Slowakije geproduceerd worden.

Deel dit artikel

Lees meer over

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook