1. De prijs
Zoals we al vaker hebben aangehaald, kost een elektrische auto bij aankoop meer dan een vergelijkbaar model op diesel of benzine. Zelden is het prijsverschil laag genoeg om van een echte voordelige aankoop te kunnen spreken. De goedkoopste EV in België kost net geen 20.000 euro.
2. Het rijbereik
Er werd de laatste tijd weliswaar vooruitgang geboekt op dit gebied, maar toch blijven de autonomie en de laadtijd van EV’s heikele punten, zoals onlangs aangehaald door Test Aankoop (maar weggewuifd door AVERE). Met bijvoorbeeld een Tesla kan je wel serieuze afstanden afleggen, maar dat is nu ook niet meteen het meest betaalbare merk. Bovendien hebben bepaalde factoren een negatieve invloed op de actieradius.
Advertentie – lees hieronder verder
3. De vervuiling
Dat elektrische auto’s niet belastend zijn voor het milieu, is een fabeltje. De remblokken en de banden zorgen voor vervuiling en de elektriciteit die je verbruikt is niet 100% “groen”. Daarnaast zijn er nog de batterijen: die bestaan vooral uit zware metalen. Een kanttekening: volgens T&E verspillen EV’s minder grondstoffen dan modellen met een verbrandingsmotor.
4. Stil
Hoewel we stilte onderweg wel weten te appreciëren, missen we toch de prettige geluidsbeleving van een benzinewagen. Nu werd wel beslist dat EV’s geluid moeten maken om zwakke weggebruikers te waarschuwen, maar da’s niet hetzelfde…
5. Garage nodig
‘s Nachts je elektrische auto opladen? Dan heb je een garage of op zijn minst een privéparkeerplaats met een wallbox nodig. Bijna niemand beschikt immers over een publieke laadpaal vlak voor de deur. Om de Vlaming te stimuleren om toch voor een EV te kiezen, heeft de regering beslist om oplaadpunten voor nieuwbouw- en renovatieprojecten te verplichten.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be