Actualiteit

Elektrische auto’s moeten geluid maken: Hoezo?

Geschreven door Joris Bosseloo | 03/07/2019

Uit Amerikaans onderzoek is gebleken dat elektrische voertuigen 37% vaker betrokken zijn bij een verkeersongeval met voetgangers dan wagens op diesel en/of benzine. Dat cijfer is alarmerend, vond de EU, en daarom is het sinds enkele dagen verplicht dat nieuwe EV’s geluid produceren, of toch beneden een bepaalde snelheid.

Het systeem heet Acoustic Vehicle Alerting Systems (AVAS). Het wordt in de hele Europese Unie opgelegd bij snelheden beneden 20 km/u. Het geluid moet lijken op dat van een diesel- of benzinewagen en het volume ervan moet minstens 56 dB en maximum 75 dB bedragen. Wie ‘s nachts een residentiële wijk in moet, mag weliswaar gebruikmaken van een ‘valsspeelmechanisme’ waarmee het fake-motorgeluid toch niet wordt geproduceerd.

En bij hogere snelheden?

Een elektrisch voertuig dat sneller rijdt dan 20 km/u, is voldoende hoorbaar en vormt dus geen gevaar wat dat betreft. Bij het achteruitrijden moet trouwens ook een geluidssignaal geproduceerd worden.

Voor élke EV?

De nieuwe regel is van toepassing op modellen die nieuw op de markt komen (vanaf 1 juli 2019) en dus niet op elektrische voertuigen die al rondrijden. Vanaf 2021 moet elke EV die uit de toonzaal komt, klinken alsof hij een verbrandingsmotor in zich heeft.

Trefwoorden

Lees ook

Vind vandaag nog uw auto

Auto's