Actualiteit

Elektrische auto’s moeten geluid maken: Hoezo?

Uit Amerikaans onderzoek is gebleken dat elektrische voertuigen 37% vaker betrokken zijn bij een verkeersongeval met voetgangers dan wagens op diesel en/of benzine. Dat cijfer is alarmerend, vond de EU, en daarom is het sinds enkele dagen verplicht dat nieuwe EV’s geluid produceren, of toch beneden een bepaalde snelheid.

Joris Bosseloo Joris Bosseloo | Gepubliceerd op 3 jul. 2019 | Leestijd: 2 min

Het systeem heet Acoustic Vehicle Alerting Systems (AVAS). Het wordt in de hele Europese Unie opgelegd bij snelheden beneden 20 km/u. Het geluid moet lijken op dat van een diesel- of benzinewagen en het volume ervan moet minstens 56 dB en maximum 75 dB bedragen. Wie ‘s nachts een residentiële wijk in moet, mag weliswaar gebruikmaken van een ‘valsspeelmechanisme’ waarmee het fake-motorgeluid toch niet wordt geproduceerd.

En bij hogere snelheden?

Advertentie – lees hieronder verder

Een elektrisch voertuig dat sneller rijdt dan 20 km/u, is voldoende hoorbaar en vormt dus geen gevaar wat dat betreft. Bij het achteruitrijden moet trouwens ook een geluidssignaal geproduceerd worden.

Voor élke EV?

De nieuwe regel is van toepassing op modellen die nieuw op de markt komen (vanaf 1 juli 2019) en dus niet op elektrische voertuigen die al rondrijden. Vanaf 2021 moet elke EV die uit de toonzaal komt, klinken alsof hij een verbrandingsmotor in zich heeft.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon