Voorzitter Jochen De Smet geeft in een persbericht duiding: “We vinden de methodiek van de reportage van Test Aankoop hoogst amateuristisch en een consumentenorganisatie onwaardig. […] Er is dringend nood aan een andere, maar vooral correcte mindset rond elektrisch rijden.”
Wat vindt AVERE precies verkeerd aan de reportage van Test-Aankoop?
Eerst en vooral wordt de opzet neergesabeld. De expert van Test Aankoop vertrok om te beginnen met een batterij die niet volledig was opgeladen en had geen onderzoek gedaan naar de interoperabiliteit van de laadpas die hij gebruikte. Bovendien gebeurde de eerste oplaadsessie niet met een snellader, maar stak hij de stekker in een doodgewoon stopcontact. AVERE stelt dat opladen dan tergend traag gebeurt (ongeveer 48 uur om de accu vol te krijgen), maar ook dat het niet de veiligste manier is om een elektrische auto op te laden.
Ten tweede spreekt men van een gebrek aan planning. Wie een beetje doordacht te werk gaat, zou de problemen van de medewerker van Test Aankop kunnen vermijden. Meer nog: de Belgische laadinfrastructuur zou van een zeer hoge kwaliteit zijn en beschikt België over gemiddeld 1 publieke terminal per 8 elektrische wagens, waardoor ons land zeer hoog scoort op Europees niveau.
De federatie hekelt eveneens het gedoe met de pasjes, want ook daarmee ondervond Test Aankoop problemen. AVERE gaat er prat op dat elke eigenaar van een EV naast een laadkabel ook een laadpas meegeleverd krijgt en via een app kan nagaan waar die persoon daarmee kan opladen. Men geeft weliswaar toe dat niet elke pas aan elke publieke terminal werkt, maar is er zeker van dat ook dit probleem hoe langer hoe minder zal voorkomen.
Advertentie – lees hieronder verder
Als laatste puntje snapt AVERE niet waarom Test Aankoop bij elke oplaadsessie per se de batterij helemaal vol wilde krijgen. Het is immers zo dat snelladen vanaf 80% een pak minder snel verloopt, in die mate zelfs dat de laatse 20% tot maar liefst de helft van de totale laadtijd kan innemen.
De mening van Gocar.be
We gaan niet ontkennen dat elektrische auto’s voordelig kunnen zijn, maar niet voor elk type gebruiker. Wie voornamelijk korte ritten maakt en het voertuig zeer regelmatig thuis en/of op het werk aan een snellader kan hangen, zal zo goed als geen nadelen ondervinden. Maar weet dat er wel degelijk factoren zijn die het rijgedrag van een EV in de negatieve zin beïnvloeden en dat de autonomie in de meeste geval (veel) minder rooskleurig is dan door de fabrikant opgegeven, zeker als je veel snelwegkilometers aflegt. Bovendien zorgt snelladen ervoor dat de batterijcapaciteit sneller zal slinken dan wanneer je altijd via een traditioneel stopcontact oplaadt – de minst veilige optie. Dit laatste wil dus zeggen dat hoe meer jaren je met de wagen rijdt, hoe kleiner de autonomie met een volle batterij wordt.
Nog een niet te onderschatten punt is dat een elektrische auto bezitten eigenlijk alleen interessant is als je over een privéparkeerplaats met een wallbox beschikt, simpelweg omdat het te riskant is – en hoe langer hoe meer – om te rekenen op een vrije publieke plek. Voor wie in een appartement zonder een eigen staanplaats woont, is een EV simpelweg niet geschikt. Nochtans is het net in stedelijke gebieden dat dit type auto het meest tot zijn recht komt, omdat het verbruik dan lager ligt en er geen uitstoot is (LEZ’s, weet je wel…).
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be