AUTOTEST : Range Evoque... Iets meer Range

Een agressieve snuit, een badge met een naam en een stevige portie luxe... Deze combinatie is niet altijd een garantie voor succes maar voor de Evoque blijkt dit het ultieme recept. In amper vier jaar tijd werden ruim 450.000 exemplaren verkocht! Hoe moet je deze wagen laten evolueren om het succesverhaal te bestendigen? Door er nog iets meer Range van te maken?

Aan het design kan je maar beter niet te veel raken! Toegegeven, enkele details kunnen best. Zo zien we meer expressieve bumpers, aangepaste koplampen met ledtechnologie. Maar meer is echt niet nodig. Binnenin zien we eenzelfde aanpak. De kwaliteit van de gebruikte materialen ging er op vooruit en er kwam een nieuw infotainment systeem met extra features zoals een wifi hotspot en je kan ook verschillende functies vanaf je smartphone bedienen..

109 gram

Een belangrijk element om de Evoque nog succevoller te maken, is door zijn fiscaal kostenplaatje te optimaliseren. Daarom komt er een kleinere motor met minder CO2-emissie. Onder de motorkap lepelt men een 2.0d die 150 of 180 pk sterk is. Deze motor vervangt de 2.2 en door deze ingreep kan men de CO2-emissie naar 109 g/km bijstellen. Deze waarden zijn voor de 150 pk versie met voorwielaandrijving en manuele versnellingsbak. Dat hoeft overigens geen handicap te zijn want de meerderheid van de compacte SUV’s verlaten de assemblagelijn als voorwielaandrijver. De kleine Range wordt echter in drie kwart van de gevallen met vierwielaandrijving besteld. Precies om die reden kwam er ook een update van de vierwielaandrijving. 

ATPC

De Evoque had al Terrein Response en de vierwielaangedreven varianten zullen vanaf nu ook de All-Terrain Progress Control, een soort Hill Descent Control om moeilijke passages op te rijden, krijgen. Wanneer je het systeem inschakelt, kies je een snelheid via de bediening van de cruise control en hoef je niet eens meer te sturen. Een en ander blijkt bijzonder efficiënt te werken. Voor het echte terreinwerk en om zich met zijn grote broer de Range te kunnen meten, ontbreekt het de Evoque slechts aan bodemspeling. 

Besluit

De Evoque blijft een bijzonder aantrekkelijk aanbod. Zijn troeven worden nog meer in de verf gezet want de wagen wordt ook dynamischer. Ook aan de minpntjes zoals de minder aangename negentrapsautomaat werd gesleuteld. Als kers op de taart krijgt hij extra offroadmogelijkheden die zijn roots alle eer aan doen. 


Evoque 2.0d 150 AWD automaat in cijfers

Motor : 4-cilinder turbo diesel, 1.999 cc; 150 pk bij 3.500 opm; 380 Nm bij 1.750 opm.

Aandrijving : op de vier wielen.

Versnellingsbak : negentrapsautomaat

L/b/h (mm) : 4.370/2.090/1.660

Leeggewicht (kg): 1.608

Kofferinhoud (l) : 540

Inhoud brandstoftank (l) : 54

0 tot 100 km/u (s.) : 10



Positieve punten

Betere terreincapaciteiten

Lager verbruik en emissie (diesel)

Nog steeds even aantrekkelijk

Kwaliteit van gebruikte materialen gaat er op vooruit

Negatieve punten

Negentrapsautomaat kan nog verbeterd worden

Dynamisch onderstel maar eerder hard

Werkelijk verbruik van 4WD versie met automaat


Prijs : 39.700 € BTW incl.

Vermogen : 150 pk

Topsnelheid : 180 km/u

Gemiddeld verbruik : 4,9 l/100km

CO2 : 134 g/km



Overige motorisaties

TD4 : 180 pk, 5,1 l/100km, 200 km/u , 40.300 euro BTW incl.

eD4 2wd : 150 pk, 4,3 l/100km, 182 km/u, 35.500 euro BTW incl.

Si4 : 240 pk, 7,8 l/100km, 217 km/u, 43.700 euro BTW incl.