TEST Audi RS6: Family Express

Met deze 4de generatie van de sportiefste break van het gamma wil Audi wederom aantonen dat er geen tegenstrijdigheid hoeft te bestaan tussen het zinnenprikkelende karakter en de dynamiek van een snelle auto en het in alle comfort en veiligheid je kinderen van en naar school te kunnen brengen. Welkom in de nieuwste “Family Express”.

TEST Audi RS6: Family Express

Audi lanceerde 25 jaar geleden de eerste break met het RS-label, dat nu, een kwarteeuw later, nog steeds een legendarische status geniet. Als je een A6 Avant naast een S6 Avant parkeert, zie je meteen dat er serieus werd uitgebreid. Laatstgenoemde is bijna 2 meter breed en zijn verbrede vleugels zijn indrukwekkend (4 cm erbij langs elke kant!). Tel daar de imposantere voorkant bij, desgewenst met een zwartgelakt rooster, en je weet genoeg. Gek genoeg is Audi er ook deze keer in geslaagd om de RS6 op de ene of andere manier relatief discreet te maken. En stijlvol, ook alweer.

Cocon

De binnenkant kreeg dezelfde sportieve behandeling zonder radicaliteit. Semi-kuipstoelen, een sportstuur, een paar rode knoppen hier en daar, een zeer suggestieve weergavemodus voor de digitale instrumenten… en dit alles uiteraad overgoten in een luxesausje. Het Audi-universum op zijn best! Voor dagelijkse verplaatsingen blijft deze krachtpatser alvast zeer geschikt: je kan ook in alle rust en stilte genieten van de RS-sfeer, nauwelijks of niet gestoord door het lage gebrom van de V8.

Jekyll & Hyde

Het grote hart van dit beest is een biturbo V8, 600 pk sterk (40 pk meer dan de vorige RS6) en klaar om alle 4 wielen op 800 Nm koppel te trakteren. Voor wie het nog niet wist, dit blok beschikt over een 48 Volt mild hybride systeem dat het brandstofverbruik verlaagt, onder andere door de Stop&Start-functie uit te breiden tot 22 km/u, of door toe te staan om tot 40 seconden lang op vrijloop te rijden als de bestuurder het gaspedaal tussen 50 en 160 km/u loslaat. Nog interessanter, althans voor liefhebbers van dit soort wagens, is dat deze lichte hybridisatie de toch al opmerkelijke beschikbaarheid bij lage toerentallen nog verder uitbreidt.

Blijven we toch in de context van het “familievervoer” en alles wat met “ontspannend gebruik” te maken heeft, dan blijft de RS6 perfect presteren, meer bepaald dankzij de flexibiliteit van zijn mechanica en de uitstekende filtratie van de demping in de Comfort-modus. Weet echter dat we deze nieuweling in de Californische hoogvlaktes mochten ontdekken, en dat er toch iets meer werd uitgekeken naar enkele sessies van “serieus bochtenpakken”. Al doende konden we alle rijmodi, de verschillende kalibraties van de gecontroleerde luchtvering, de Tiptronic 8-versnellingsbak en de motor zelf uitproberen, spelen met de RS-knop op het stuurwiel (waarmee je twee persoonlijke en desgewenst extreme instellingen kan opslaan), zulke zaken.

Onze RS6 van dienst was uitgerust met het optionele “Dynamic Plus” pack, gekenmerkt door vierwielsturing. Dat werkt zo: bij lage snelheden draaien de achterwielen tot vijf graden in de tegenovergestelde richting van de voorwielen, waardoor de draaicirkel wordt verkleind. Bij middelmatige en hoge snelheden draaien de achterwielen tot twee graden in dezelfde richting als de voorwielen, wat de stabiliteit bij snelle stuurwisselingen bevordert. Hoe we hem ook draaien en proberen te keren, met de nadruk op proberen: de RS6 blijft duivels efficiënt. Zelfs als we er op aandringen, om het zo te noemen, zijn de prestaties verbazingwekkend. Audi had ons beter op een circuit uitgenodigd, de enige geschikte plek om dit soort voertuigen de volledige omvang van hun talenten te laten zien.

Conclusie

25 jaar later heeft het RS-recept nog niet aan smaak ingeboet. De RS6 mag zich opnieuw met trots de ultieme ‘family express’ laten noemen. Dat hij zo duur is, is een andere discussie.

De Audi RS6 2020 in cijfers

Motor: V8 bi-turbo benzine, 3.996cc; 600 pk bij 6.000 tpm; 800Nm van 2.050 tot 4.500 tpm.

Aandrijving: 4-wielaandrijving.

Versnellingsbak: 8-versnellingen Tiptronic Auto.

L/b/h (mm): 4.995 /1.951/1.487

Leeggewicht (kg): 2,075

Koffervolume (l): 565

Tankinhoud (l): 73

0-100 km/u (sec.) : 3,6

Vermogen: 600 pk

Topsnelheid: 305 km/u

Prijs: € 119.950 BTWi

Opg. gem. verbruik: 11,5 l/100 km

CO2: 265 g/km