Compacter en prestatiegerichter dan de Q7, was de Q8 de perfecte keuze om als eerste Audi met deze super-TDI te worden uitgerust. Dit blok werd al door Bentley en VW gebruikt – in het laatste geval voor de Touareg – en heeft verschillende evoluties achter de rug. Niet voor niets staat deze motor bekend als een van de meest technologische uit de industrie. Zijn vermogen is bijzonder indrukwekkend, al zijn we nog meer onder de indruk van zijn beschikbare koppel. Zo wordt maar liefst 900 Nm tussen 1.250 en 3.250 tpm geproduceerd, wat gigantisch veel is.

V8 TDI

Het blok wordt bijgestaan door een elektrische compressor die bij een laag toerental actief is. Het doel: de reactietijd van de eerste turbo compenseren, waarna beide turbo’s het overnemen. Voorts beschikt de nieuwe SQ8 TDI over een 48V-accu, wat een zeer snelle start mogelijk maakt, zelfs met de start/stop-functie ingeschakeld. Van versnelling wisselen, doet de Tiptronic 8-trapsautomaat uit zichzelf, een reeds bekende bak die weliswaar werd aangepast aan de noden van de SQ8. Vanzelfsprekend spreken we hier over een vierwielaandrijver, die trouwens ook over vierwielsturing beschikt.

De SQ8 is daarnaast uiteraard voorzien van Audi Drive Select, het systeem dat toelaat om tussen verschillende rijmodi te kiezen. Zo kan bijvoorbeeld de adaptieve luchtvering worden aangepast, met een verschil in hoogte van max. 90 mm.

SQ8

Hoewel nog steeds relatief discreet ogend, rolt de SQ8 meer met zijn spieren dan een ‘gewone’ Q8. Vooral zijn vier einddempers en zijn 21″ (of 22″) wielen vallen op. Binnenin  treffen we specifieke stoelen en bekleding, afwerking in geborsteld mat aluminium en een zeer hoogwaardige uitrusting.

Cockpit

Onverwacht

We reden meer dan 250 km in de Pyreneeën met de Audi SQ8 TDI en lieten ons verrassen door zijn straffe prestaties. Dat hij snel zou zijn, stond natuurlijk in de sterren geschreven, al hadden we nu ook niet zo’n mate van directheid en stabiliteit verwacht. Remmen doet deze Audi SUV ook verrassend goed, zeker met de koolstofkeramische remmen in de wielen (een optie). En zelfs op gebied van levendigheid heeft deze kolos van niemand lessen te trekken…

Conclusie

Hoewel iets zwaarder dan de Q7, maakt de SQ8 duidelijk het verschil. Hij is gewoon leuker om mee te rijden…

TDI

De SQ8 TDI in cijfers

Motor: V8 diesel bi-turbo + elektrische compressor, 3.956cc; 435 pk van 3.750 tot 4.750 tpm; 900Nm van 1.250 tot 3.250 tpm.

Aandrijving: vierwielaandrijving

Versnellingsbak: 8-trapsautomaat

L/b/h (mm): 5.006/1.995/1.708

Leeggewicht (kg): 2,365

Koffervolume (l): 605 – 1755

Tankinhoud (l): 85

0-100 km/u (sec.): 4,8

Prijs: € 112.950 BTW inbegrepen.

Vermogen: 435 pk

Topsnelheid: 250 km/u

Opg. gem. verbruik: 7,8 l/100 km

C02: 204 g/km

  • Veelzijdig
  • Dynamisch karakter
  • Indrukwekkend koppel
  • Zeer duur
  • Te discreet radiatorrooster?
Score van de redactie : (4/5)