Aan het design kan je maar beter niet te veel raken! Toegegeven, enkele details kunnen best. Zo zien we meer expressieve bumpers, aangepaste koplampen met ledtechnologie. Maar meer is echt niet nodig. Binnenin zien we eenzelfde aanpak. De kwaliteit van de gebruikte materialen ging er op vooruit en er kwam een nieuw infotainment systeem met extra features zoals een wifi hotspot en je kan ook verschillende functies vanaf je smartphone bedienen..
109 gram
Een belangrijk element om de Evoque nog succevoller te maken, is door zijn fiscaal kostenplaatje te optimaliseren. Daarom komt er een kleinere motor met minder CO2-emissie. Onder de motorkap lepelt men een 2.0d die 150 of 180 pk sterk is. Deze motor vervangt de 2.2 en door deze ingreep kan men de CO2-emissie naar 109 g/km bijstellen. Deze waarden zijn voor de 150 pk versie met voorwielaandrijving en manuele versnellingsbak. Dat hoeft overigens geen handicap te zijn want de meerderheid van de compacte SUV’s verlaten de assemblagelijn als voorwielaandrijver. De kleine Range wordt echter in drie kwart van de gevallen met vierwielaandrijving besteld. Precies om die reden kwam er ook een update van de vierwielaandrijving.
ATPC
De Evoque had al Terrein Response en de vierwielaangedreven varianten zullen vanaf nu ook de All-Terrain Progress Control, een soort Hill Descent Control om moeilijke passages op te rijden, krijgen. Wanneer je het systeem inschakelt, kies je een snelheid via de bediening van de cruise control en hoef je niet eens meer te sturen. Een en ander blijkt bijzonder efficiënt te werken. Voor het echte terreinwerk en om zich met zijn grote broer de Range te kunnen meten, ontbreekt het de Evoque slechts aan bodemspeling.
Advertentie – lees hieronder verder
Besluit
De Evoque blijft een bijzonder aantrekkelijk aanbod. Zijn troeven worden nog meer in de verf gezet want de wagen wordt ook dynamischer. Ook aan de minpntjes zoals de minder aangename negentrapsautomaat werd gesleuteld. Als kers op de taart krijgt hij extra offroadmogelijkheden die zijn roots alle eer aan doen.
Evoque 2.0d 150 AWD automaat in cijfers
Motor : 4-cilinder turbo diesel, 1.999 cc; 150 pk bij 3.500 opm; 380 Nm bij 1.750 opm.
Aandrijving : op de vier wielen.
Versnellingsbak : negentrapsautomaat
L/b/h (mm) : 4.370/2.090/1.660
Leeggewicht (kg): 1.608
Kofferinhoud (l) : 540
Inhoud brandstoftank (l) : 54
0 tot 100 km/u (s.) : 10
Positieve punten
Betere terreincapaciteiten
Lager verbruik en emissie (diesel)
Nog steeds even aantrekkelijk
Kwaliteit van gebruikte materialen gaat er op vooruit
Negatieve punten
Negentrapsautomaat kan nog verbeterd worden
Dynamisch onderstel maar eerder hard
Werkelijk verbruik van 4WD versie met automaat
Prijs : 39.700 € BTW incl.
Vermogen : 150 pk
Topsnelheid : 180 km/u
Gemiddeld verbruik : 4,9 l/100km
CO2 : 134 g/km
Overige motorisaties
TD4 : 180 pk, 5,1 l/100km, 200 km/u , 40.300 euro BTW incl.
eD4 2wd : 150 pk, 4,3 l/100km, 182 km/u, 35.500 euro BTW incl.
Si4 : 240 pk, 7,8 l/100km, 217 km/u, 43.700 euro BTW incl.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be