TEST BMW 2 Reeks Gran Coupé: Gewenning volgt…

Het was een min of meer onlogische leemte in het BMW-gamma: van de 2 Reeks was nog geen 4-deurs coupé verschenen. Nu dus wel, en het is een directe bloedverwant van de 1 Reeks geworden, met alle onderhuidse kenmerken…

TEST BMW 2 Reeks Gran Coupé: Gewenning volgt…

De 2 Reeks Gran Coupe is dus gebaseerd op de 1 Reeks, waarvan het een zowat exacte kopie is tot het midden van het dak. Dat is er meteen aan te zien…

Het design

Eens je de enorme neusgaten ok vindt, net als het feit dat deze auto niet over een herkenbaar BMW-lijnenspel bezit, dan zal je deze 1 Reeks en zijn afgeleide  de 2 Gran Coupé helemaal niet lelijk vinden. Ja, er zijn een paar stylingdetails die achterwege hadden mogen blijven, maar het is expressief en sportief ontwerp, en de achterkant van deze 4-deurs eindigt net op tijd om hem atletisch te houden.

Zijn wielbasis is trouwens identiek aan die van de 1. De beenruimte dus ook, en volwassenen hebben voldoende – maar niet spectaculair – veel plaats. Als Gran Coupé heeft hij daarentegen recht op meer overhang en op een koffer die een familiale berline waardig is.

Vooraan is er geen verschil met de 1 Reeks: hetzelfde dashboard, dezelfde console, dezelfde digitale instrumenten, hetzelfde ultrageconnecteerde multimediasysteem met artificiële intelligentie en bovenal, dezelfde totaal foutloze kwaliteit. Geen verrassingen hier, en dat geldt ook niet voor het prijskaartje, dat fors hoger wordt als je de optielijst aanvalt. Zo kom je snel tot een ‘premiumbedrag’.

De motoren

Of we gewend zijn geraakt aan de aanwezigheid van een 1.5-liter 3-cilindermotor onder de kap van een BMW (116 pk in de 216d en 140 pk in de 218i), is een vraag die positief beantwoord mag worden. Maar er staan nog waardigere centrales in de catalogus. Dus probeerden we de 220d, voorzien van een 190 pk sterke 2.0 die waarschijnlijk meest vlotte en meest discrete 4-cilinderdiesels van het moment is. Dat moet steken bij Mercedes. En dan is er nog de 2.0 4-cilinder op benzine van de M235i xDrive. Een wonder van beschikbaarheid op alle niveaus, volledig in harmonie met zijn 8-trapsautomaat, en goed voor 306 pk, 450 Nm, vierwielaandrijving en een knappe sound. Dit is een motor die alles geeft, zonder ooit te hevig te worden zodat de prestaties toegankelijk blijven, zelfs voor de niet-deskundige bestuurder. Kortom, de perfecte dosering. Er zit trouwens nog een andere dieselversie in het verschiet: de 218d, met de motor van de 220d maar dan gedowntuned tot 136 of 150 pk. Met uitzondering van de 218i en 218d worden alle motoren standaard gepaard aan 8-trapsautomaten.

Voorwielaandrijving

Misschien wel de bitterste pil om te slikken. Hetzelfde platform als de nieuwe 1 Reeks betekent voorwielaandrijving, ook al werd in ons testverslag van laatstgenoemde gemeld dat de 2 een model voor liefhebbers zou blijven, met achterwielaandrijving dus. En dat klopt ook, maar alleen in het geval van de toekomstige 2 Coupé, die zijn onderstel van de 3 Reeks vandaan zal halen. Alle andere 2’s zijn met andere woorden voorwieltrekkers of worden in het beste geval in alle hoeken bediend, maar dus nooit enkel achteraan.

Of dat zo’n slecht nieuws betekent? Niet voor wie met een ruime geest rijdt. Toegegeven, deze 2 had lichter en meer ‘ballerina-achtig’ mogen zijn, maar de grip van de voortrein is voortreffelijk en de kwaliteit van de besturing eveneens. Het lijkt zelfs alsof hij reactiever en speelser is dan de 1, waarschijnlijk dankzij het extra gewicht achteraan. We hebben het alleen trouwens alleen over de 220d. De vierwielaangedreven en duivels efficiënte M235i xDrive is nog een ander verhaal.

Goed gedaan dus, maar toch missen we de achterwielaandrijving nog een beetje. Het is ook niet helemaal duidelijk geworden of de 2 Reeks Gran Coupé evenveel gevoel en sensaties biedt als een Mercedes CLA. Maar goed, wie echt een BMW wil, koopt toch geen Mercedes en omgekeerd.

Conclusie

Alles went, zoals elke dag cava drinken in de plaats van champagne, en er zijn echt wel goede cava’s op de markt. Maar toch…

De 220d Gran Coupe in cijfers

Motor: 4-cilinder, turbodiesel, 1.995cc; 190pk bij 4.000rpm; 400Nm van 1.750 tot 2.500rpm.

Aandrijving: naar de voorwielen

Versnellingsbak: 8-trapsautomaat

L/b/h (mm): 4.526/1.800/1.420

Leeggewicht (kg): 1.505

Koffervolume (l): 430

Tank (l) : 50

0 tot 100 km/u (sec.): 7,5

Prijs: € 38.850 incl. BTW

Vermogen: 190 pk

Topsnelheid: 235 km/u

Gemengd verbruik: 4,9 l/100 km

CO2: 129 g/km

Andere motoren

216d: 116 pk; 4,6l/100km; 200km/u; € 33.950 incl. BTW

218d: 136 of 150 pk (juli); € 34.950 incl. BTW

218i: 140 pk; 5,9l/100 km; 215 km/u; € 30.150 incl. BTW

M235i xDrive: 306 pk; 4,3l/100km; 250km/u; € 33.419 incl. BTW