In wezen is dit een M135i vermomd als berline. Tot zijn concurrenten rekenen we de Mercedes-AMG A 35 4Matic Berline, die ongeveer evenveel kost, de wat sexyer vormgegeven CLA met dezelfde genen en – last but not least – de Audi S3 waar het allemaal zo’n beetje mee begonnen is (en die enkele duizenden euro’s goedkoper is).
Totaal verschillende 2’s
De 2 Reeks, initieel een monovolume, wordt anno 2020 nog steeds als busje (Active Tourer en Gran Tourer), als coupé en als cabrio verkocht, maar de Gran Coupé is de enige uit het lijstje van de nieuwe generatie BMW’s. Dat merk je meteen aan zijn design, voorzien van grotere ‘niertjes’ dan ooit. Die (voor een deel valse) luchthappers zijn verhoudingsgewijs gelukkig niet zo groot als die van de X7 of de nieuwe 4 Reeks, maar opvallen doen ze meer dan op de andere, zonet opgenoemde 2’s. En op het gebied van krachtverdeling heeft de Gran Coupé al helemaal niets meer met de oudere coupé en cabrio te maken. Hij is namelijk geswitcht van achter- naar voorwielaandrijving, of enkel naar vierwielaandrijving in het geval van deze topversie.
Minder leuk?
Hoewel nog steeds zeer dynamisch, dynamischer dan pakweg de gloednieuwe VW Golf, is er duidelijk een verschil in rij-ervaring. Het vierwielaangedreven karakter is onmiskenbaar, wat deze Gran Coupé minder speels maakt dan de coupé en cabrio. Anderzijds biedt hij meer zelfzekerheid aan de bestuurder, misschien tot spijt van sommige fans, maar daar ziet absoluut niet elke klant de nadelen van in. Hij voelt namelijk een stuk veiliger aan, zeker als de baan er nat bijligt.
Advertentie – lees hieronder verder
We geven zelfs grif toe dat je maar moeilijk kritiek kan uiten op de gedragingen van deze BMW, voorzien van een geblazen 2-liter viercilinder die met 306 pk exact evenveel vermogen produceert als de (CL)A35 van Mercedes-AMG en een zeer te verwaarlozen 4 paarden minder dan zowel de S3 die vandaag in de showrooms staat als de nieuwe generatie die deze week werd voorgesteld. Beter nog: hij stuurt met 450 Nm koppel zelfs 50 Nm meer naar de assen dan zijn Duitse concurrenten, ook al is er amper een verschil in de sprinttijd van 0 tot 100 km/u vast te stellen. De Mercedes zit daar zelfs één tiende sneller aan.
Perfecte dosering
De M235i is een gewillig baasje. Zoals gezegd minder speels door de xDrive-aandrijving, maar wel beschikbaar op alle niveaus en volledig in harmonie met zijn 8-trapsautomaat. Te hevig wordt hij evenwel nooit, zodat hij toegankelijk blijft voor iedereen, ook voor niet-geoefende chauffeurs. Kortom, de dosering is perfect en uiteraard klinkt hij ook lekker. Niet superleuk, wel superefficiënt.
Nog even over de binnenkant…
De bediening verloopt intuïtief in deze Bimmer. Je weet snel waar alle functies zich bevinden en de draaiknop van het multimediasysteem, waarmee je gemakkelijk door de menu’s kan navigeren of een bestemming invoeren, wordt zeker op prijs gesteld. Wat het plaatsaanbod betreft: de wielbasis van de 2 Gran Coupé is gelijk aan die van de 1 Reeks, waardoor je op de achterbank over evenveel beenruimte beschikt. Volwassenen hebben daar genoeg plaats, maar nu ook geen zee van ruimte. Wie verder wil kunnen strekken, moet in de 3 Reeks of hoger shoppen.
Over de koffer wordt evenmin geklaagd. Daarin past 430 liter, meer dan wat de vergelijkbare Audi en Mercedes te bieden hebben – op de CLA na dan, want die ranke Mercedes tovert nog eens 30 liter extra tevoorschijn.
Conclusie
Over zijn looks valt te discussiëren, en zijn vierwielaandrijving blijft evenzeer een punt van discussie bij de die-hards van het merk, maar op fouten laat deze BMW zich niet betrappen. Hij is snel en gewillig, handelbaar en doortastend, en zijn chassis voelt als één stuk graniet aan. Bovendien is het best fijn sturen met de M235i xDrive.
De BMW M235i xDrive in cijfers
Motor en aandrijving
1.998 cc, 4-cilinder turbo, benzine
306 pk bij 5.000 tpm
450 Nm bij 1.750 tpm
xDrive-vierwielaandrijving, 8-trapsautomaat
Prestaties
0-100 km/u (s): 4,9
topsnelheid (km/u): 250
Verbruik (opgave)
6,7 l/100 km
153 g/km CO2, E-label
Afmetingen en gewicht
l/b/h (mm): 4.526/1.800/1.420
wielbasis (mm): 2.670
leeggewicht (kg): 1.570
tankinhoud (l): 50
koffervolume (l): 430
Prijs in België
Vanaf € 53.700 BTWi
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be