Fun

10 feiten die je (waarschijnlijk) nog niet kende over BMW

BMW werd in 1916 opgericht in Beieren en heeft sindsdien een stevige reputatie opgebouwd. Toch zijn we er (bijna) zeker van dat je deze 10 feiten niet kent, of tenminste een aantal ervan…

Joris Bosseloo Joris Bosseloo | Gepubliceerd op 05/08/2020 | Leestijd: 2 min

1. Oorlogsvliegtuigen

Fokker DVII

In het begin van de merkgeschiedenis was BMW gespecialiseerd in de ontwikkeling en productie van oorlogsvliegtuigmotoren, zoals voor de Fokker op bovenstaande foto. Na de Eerste Wereldoorlog moest het merk daar komaf mee maken vanwege het Verdrag van Versailles. De fabrikant begon vervolgens tweewielers te bouwen, in 1928 gevolgd door de eerste BMW-auto.

Advertentie – lees hieronder verder

2. Dixi

BMW Dixi

Het eerste BMW-automodel heette Dixi en was eigenlijk een onder licentie gebouwde Austin 7.

3. Hoofdkwartier als viercilinder

BMW HQ

Het BMW-hoofdkwartier is een zeer stijlvol gebouw… met de architectuur van een viercilindermotor.

4. BMW-ghini

BMW_M1_E

In de jaren zeventig waren Lamborghini en BMW van plan om samen een auto ontwikkelen. Laatstgenoemde zou de motor en delen van de ophanging leveren. Om financiële redenen trok Lamborghini zich terug uit het project. BMW borduurde verder en kwam met de M1 op de proppen.

5. BMW-cedes

Eind jaren vijftig verkeerde BMW zelf in slechte papieren en probeerde Mercedes het merk via moederbedrijf Daimler op te kopen. Uiteindelijk was het de familie Quandt die de fabrikant van het faillissement redde.

6. Beierse vlag, geen propeller

Bavaria

In tegenstelling tot wat de meeste mensen denken, staat het BMW logo niet voor een vliegtuigpropeller maar werd een verwijzing naar de Beierse vlag gemaakt. Dat sommigen er meteen een propeller in zagen, was niet meer dan een gelukkig toeval, zo leerden we in het BMW-museum.

7. Immense grille

BMW 303

Tegenwoordig pakt BMW uit met immense ‘nieren’ in de neus, met de nieuwe 4 Reeks op kop. Dit designelement mag je nochtans historisch noemen. Het gaat helemaal terug tot 1933, toen BMW de 303 verkocht.

8. Elektrisch in 1972

1602 Elektro-Antrieb

BMW ontwikkelde zijn eerste elektrische auto al in 1972. Die Elektro-Antrieb reed VIP’s rond op de Olympische Spelen van München. Er werden slechts enkele exemplaren van gebouwd en het model ging nooit in productie.

9. Snelste motor ter wereld

BMW 500 Kompressor

In 1937 brak BMW het snelheidsrecord voor motorfietsen. De 500 Kompressor haalde maar liefst 278 km/u en was ook bijzonder aërodynamisch.

10. “Bimmer” of “Beemer”? 

X7

In de Verenigde Staten wordt een BMW zowel “Bimmer” als “Beemer” genoemd. Wat de meeste Europeanen echter niet weten, is dat “Bimmers” naar BMW-auto’s en “Beemers” (of “Beamers”) naar BMW-motoren verwijst.

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 30.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie