Autotests

CIRCUITTEST Toyota Supra: Succesvolle terugkeer?

De Supra verdween in 2002 uit de Toyota-catalogus maar is nu helemaal terug van weggeweest. Bovendien is deze vijfde generatie spraakmakend geworden: hij bevestigt de vernieuwde creativiteit van de fabrikant, al verrast hij in de eerste plaats toch met zijn technische inhoud.

Nicolas Morlet Nicolas Morlet | Gepubliceerd op 20 jun. 2019 | Leestijd: 9 min

De nieuwe Supra is een belangrijk model voor Toyota. Hij speelt in op de vele liefhebbers van de film Fast&Furious en van het racespel GranTurismo. Niet voor niets hebben we het hier over het de eerste generatie die werd ontworpen door Gazoo Racing, de “motorsport”-afdeling van de Japanse fabrikant. Zijn volledige naam luidt Toyota GR Supra… dewelke alleen zal worden gebruikt door de vertegenwoordigers van het merk. We hebben het hier trouwens over het eerste model van de fabrikant in Europa (met uitzondering van bedrijfsvoertuigen) dat niet als hybride wordt aangeboden, of toch sinds de Aygo in 2014 en sinds de GT86 zeven jaar geleden. Net als zijn voorgangers vertrouwt de nieuwe Supra op een 3-liter zes-in-lijnmotor, al komt deze niet langer van Toyota zelf maar van BMW. Deze Japanse coupé is namelijk het resultaat van een samenwerking met de Beierse autofabrikant en deelt zijn vitale onderdelen met de nieuwste Z4.

GR Supra

Advertentie – lees hieronder verder

Helemaal anders

In deze auto van buitenaf gezien een BMW herkennen, is onmogelijk. Niet alleen hebben beide modellen geen koetswerkonderdeel met elkaar gemeen, de Japanse ontwerpers hebben resoluut voor een zeer gespierd ontwerp gekozen. De voorkant wordt gekenmerkt door een zeer lange motorkap en door grote inkepingen in de bumper, terwijl de achterzijde extra opvalt door de grote diffuser. Dit strakke design wordt nog eens extra wordt onderstreept door de bijzonder geslaagde dubbele dakinplanting en door de talrijke “dummy” luchtinlaten: onder de koplampen, op de motorkap, de deuren… Kortom, een agressievere stijl kan haast niet en zijn aanwezigheid is onmiskenbaar eens hij in achteruitkijkspiegels opduikt. Effect gegarandeerd! Toyota is trouwens niet van plan om een cabrioversie te bouwen. De zaken zijn wat dat betreft goed verdeeld met BMW: zij hebben de Z4 de roadster, Toyota heeft de Supra coupé.

Supra cockpit

BMW-interieur

Aan boord is de Beierse invloed veel beter merkbaar. Bij de door BMW geleverde versnellingsbak hoort de gebruikelijke elektronische besturing en Toyota heeft er zelfs voor gekozen om ook een groot deel van de boordelektronica over te nemen. Denk aan het multimediasysteem, de airconditioning, de transmissietunnel… Toch hebben de Japanners de moeite genomen om het digitale display vlak voor de bestuurder volledig opnieuw te ontwikkelen. De toerenteller staat centraal en geeft altijd de ingeschakelde versnelling weer, terwijl de snelheid en andere informatie aan de zijkanten van het scherm worden getoond. Noem het een zoveelste indicatie van de sportieve genen van dit nieuwe model.

GR dials

Veel plaats in de Supra is er niet en praktisch is hij evenmin. De koffer lust daarentegen wel aardig wat liters (290), genoeg voor twee middelgrote koffers en een paar kleinere zakken. Toch een puntje voor veelzijdigheid gescoord.

Veelbelovende cijfers

De technische uitwisseling met de Z4 weerspiegelt ook een gloednieuwe positionering van de Supra. Terwijl de vorige werd gepresenteerd als een concurrent van de Porsche 911, richt de nieuweling zich op diens kleine broer, de Cayman. Zijn afmetingen bevestigen dit trouwens: met een lengte van 4,38 meter is de Supra maar 14 cm langer dan een GT86. De wielbasis is daarentegen 10 centimeter korter, wat een uitstekende wendbaarheid belooft.

GR Supra 2019

De technici van Toyota hebben ook extra nagedacht over de plaatsing van de motor in het chassis: deze moest zo dicht mogelijk bij de grond blijven en zo ver mogelijk van de vooras. Het resultaat: een perfecte gewichtsverdeling (50/50) en een lager zwaartepunt dan dat van zijn kleine broer.

Zware jongen

Wendbaar is hij dus, gebalanceerd ook maar heel licht kan je de nieuwe Supra moeilijk noemen. Hij legt 1.495 kg op de weegschaal, ongeveer zestig kilo meer dan een Cayman S en bijna 400 kg meer dan een Alpine A110, die weliswaar een pak minder krachtig is. Gelukkig is dit overgewicht absoluut niet voelbaar op de weg. De 340 pk sterke zescilinder turbomotor doet deze Toyota snel accelereren (0 tot 100 km/u lukt in 4,3 seconden) en het enige dat we de 8-trapsautomaat kunnen verwijten, is een kleine vertraging bij elke ‘kickdown’. Dit “probleem” treedt trouwens niet op als je zelf schakelt met de peddels aan het stuurwiel. Het hangt er ook vanaf of je de sportstand hebt ingeschakeld of niet…

Supra engine

Is dat niet het geval, schakelt de bak zo geruisloos en schokvrij mogelijk. Lang niet zo agressief en gericht als in de sportstand dus, die de filosofie van de nieuwe Supra mooi weerspiegelt. Uitgeschakeld, zit je achter het stuur van een rustige GT, discreet qua geluid, comfortabel en perfect voor dagelijks gebruik.

Gevoel van controle

Uiteraard zijn we hier vooral om het sportieve potentieel van de Supra te ontdekken en heeft Toyota niet geaarzeld om ons de sleutels te overhandigen, op het zeer heuvelachtige Jarama circuit in Spanje dan nog. Het gaat om een piste met veel technische bochten, bochten op hellingen enzovoort: ideaal om de grenzen van deze coupé af te tasten. En we zijn meteen onder de indruk: het zelfremmende differentieel en de uitstekende Michelin Pilot Supersport-banden die standaard worden geleverd, zorgen voor een onberispelijke tractie en de nieuwe Supra blijkt zeer gemakkelijk te temmen op circuit. Zelfs met de ESP uitgeschakeld, blijft hij bijzonder voorspelbaar: je “voelt” echt waar en wanneer hij grip zoekt en vindt, waardoor zelfs beginnende speelvogels plezier kunnen beleven aan deze auto. Hij biedt dan ook een echt gevoel van controle, wat gerustgestellend werkt. Toch hadden we in deze omstandigheden, op circuit dus, nog een iets directere en communicatievere besturing en iets meer bijtkracht voor de remmen gewild.

Conclusie

De Supra was het wachten waard. Hij is zorgvuldig samengesteld, evenwichtig en spannend om mee te rijden en we durven nu al zeggen dit een van de sportwagens van het jaar wordt. Wie een exemplaar wil, zal weliswaar nog tot 2020 moeten wachten. Natuurlijk, als je al 17 jaar wacht…

GR

De Supra in cijfers

Motor: 6 cilinder-in-lijn, benzine, turbo, 2.998cc; 340 pk van 5.000 tot 6.500 tpm; 500Nm van 1.600 tot 4.500 tpm.

Aandrijving: op de achterwielen

Versnellingsbak: 8-trapsautomaat

L/B/H (mm): 4.379/1.854/1.292

Leeggewicht (kg): 1.495

Koffervolume (l): 290

Tankinhoud (l) : 52

0-100 km/h (sec.) : 4,3

Prijs: € 65.500 incl. BTW

Vermogen: 340 pk

Topsnelheid: 250 km/u

Gemengd verbruik: 7,5 l/100 km

CO2: 170 g/km

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Score van de redactie

Pluspunten

  • Onderscheidend uiterlijk
  • Gemakkelijk te temmen
  • Efficiënt weggedrag
  • Karakterverschil in sportmodus

Minpunten

  • Geen scheiding tussen het passagierscompartiment en de kofferbak
  • Allemaal verkocht voor 2019
  • Besturing kan beter

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon