Autotests

TEST Cupra Ateca: rustig blijven…

Met de lancering van deze krachtige Ateca is de officialisering van Cupra als automerk een feit. We waarschuwen nu al: wie al eens achter het stuur van een Seat Cupra is gekropen, mag voorlopig niet de fout maken om die ervaring als maatstaf te gebruiken. We leggen uit waarom…

Laurent Zilli Laurent Zilli | Gepubliceerd op 21 nov. 2018 | Leestijd: 4 min

Cupra’s zijn altijd al sportieve modellen geweest. Niet altijd even perfect maar wel sportief. De Leon Cupra R die we als laatste hebben uitgeprobeerd, heeft ons zelfs helemaal van onze sokken geblazen. Met die herinnering in het achterhoofd en wetende dat de Seat Ateca best wel een ‘dynamische’ SUV is, namen we met veel plezier plaats in de Cupra Ateca.

Ateca Cupra

Advertentie – lees hieronder verder

Gedesillusioneerd

Onder de kap van deze Ateca ligt een 300 pk sterke 2.0 TSI die aan een DSG7-automaat en vierwielaandrijving is gekoppeld. Tot hier toe geen klachten: de turbobenzine is zeer kwiek en zorgt ervoor dat deze Spanjaard er als een topsporter vandoorstuift. Jammer genoeg komt die sportiviteit veel minder tot uiting wanneer de eerste bochten opduiken.

Cupra Ateca

Eerst en vooral staat de DSG allerminst op punt. Deze bak mist reactiviteit, zelfs in de Sport- of Cupra-stand, en veel beter wordt het niet met de manuele modus ingeschakeld. Dan lijkt het soms alsof de transmissie een eigen leven wil leiden: bij momenten weigert de bak om terug te schakelen, ook al riskeren we niet te hoog in toeren te belanden. Het gebeurt dan dat we niet altijd in de ideale versnelling zitten terwijl we een bocht willen uitrijden, waardoor het volle potentieel van de motor niet wordt benut. En zelfs als ‘klopt’ de versnelling wel, laat de aandrijving te gemakkelijk steken vallen op gebied van de krachtenverdeling. Da’s bijzonder jammer aangezien we het hier over een vierwielaandrijver hebben.

Cupra

Toch eindigen we op een positieve noot, meer bepaald met betrekking op de standaard geleverde adaptieve ophanging. Zonder de net aangehaalde gedragsfoutjes van de Ateca uit te kunnen gommen, houdt het systeem de koetswerkbewegingen van deze snelle SUV in bochten bijzonder goed onder controle en blijft het hierdoor comfortabel voor zijn inzittenden.

Conclusie

Vreemd genoeg heeft het hebben van een eigen merk er in eerste instantie voor gezorgd dat de Cupra-waarden een beetje worden verloochend. Niet dat er geen sportievere modellen dan deze SUV in de pijplijn zitten, maar meer dan een extra snelle en beter aangeklede Seat Ateca is dit echt niet.

Red

De Cupra Ateca in enkele cijfers

Motor: 4-cilinder turbo, benzine, 1.984cc, 300 pk tussen 5.300 en 6.500 tpm, 400Nm tussen 2.000 en 5.200 tpm
Aandrijving: vierwielaandrijving
Versnellingsbak: 7-trapsautomaat met dubbele koppeling
L/b/h (mm): 4.376/1.841/1.611
Leeggewicht (kg): 1.615
Koffervolume (l): 485
Tankinhoud (l): 55
0-100 km/u (sec.): 4.2
Prijs: € 43.390 BTW incl.
Vermogen: 300 pk
Topsnelheid: 247 km/u
Gemengd verbruik: 8,5 l/100 km
CO2: 192 g/km

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Score van de redactie

Pluspunten

  • Agressieve look
  • Sportieve sfeer aan boord
  • Algemeen comfort
  • Genereuze motor

Minpunten

  • Afstelling DSG-automaat
  • Weinig stuurgevoel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon