TEST Dodge Durango SRT: Het laatste “Big Block”

De Dodge Durango SRT, de krachtigste Amerikaanse 6-persoons-SUV op de markt, wordt sinds kort in Europa gedistribueerd. Een voorbeeld van Uncle Sams drang naar groter en meer…

TEST Dodge Durango SRT: Het laatste “Big Block”

Het merk Dodge, dat in 2011 door Fiat werd overgenomen, is momenteel beperkt tot de Amerikaanse markt. Daimler, toenmalig eigenaar van de Chrysler-subgroep, probeerde het merk in Europa te populariseren met modellen als de Caliber en Journey, maar zonder veel succes. Sindsdien heeft Dodge het avontuur voortgezet met drie productlijnen: de Challenger en Charger muscle cars, de roestvrijstalen Ram pick-ups en de SUV’s. De Durango waar we het hier over hebben, maakt deel uit van de laatste groep. Vandaag de dag worden Dodge-modellen in Europa nog steeds verdeeld door drie bedrijven, waaronder KWA, die de verkoop en service via zes dealers in België verzorgt.

Bekende basis

De derde generatie Durango werd gelanceerd in 2011 en staat op het platform van de Jeep Grand Cherokee. Deze SUV dankt zijn succes op de Amerikaanse markt aan de zeer goede prijs-prestatieverhouding, de MPV-achtige binnenruimte en de dynamiek die nog nooit is vertoond op dergelijke over de Atlantische Oceaan geproduceerde modellen. Liefhebbers van dikke Amerikaanse SUV’s, wees gerust: Dodge is nog niet gezwicht voor de trend om in de eerste plaats zuinige motoren te produceren. Verre van zelfs…

Dit is Amerika

Er zijn slechts twee V8-benzinemotoren gepland voor de Europese markt: een 5,7-liter (360 pk) en een 6,4-liter (475 pk, voor de SRT-versie). Natuurlijk staan veel koppel en straffe prestaties op de agenda (het tegenovergestelde had triest geweest…) en dit in de grote traditie van grote motoren “made in the USA”. De Durango SRT is in staat om in 4,4 seconden van 0 naar 100 km/u te knallen en blijft ook bij normale snelheden, waar het brandstofverbruik nog tussen de 13 en 16 liter ligt, zeer comfortabel. De dorst kan gemakkelijk toenemen als je besluit om de middelen van de V8-motor écht aan te boren om duizelingwekkende cijfers te bereiken. Met andere woorden, de 93 liter grote brandstoftank is geen overbodige luxe.

Kwaliteit in uitvoering

Geïnspireerd door talrijke FCA (Fiat Chrysler Automobiles)-producties, schittert het interieur door zijn kwaliteit, dat amper of niet moet onderdoen voor dat van Europese auto’s. Degelijk leder, stiksel op het dashboard en comfort in Amerikaanse stijl maken deel uit van dit pakket. Dankzij de comfortabele afmetingen biedt de Durango plaats aan zes passagiers, die allemaal profiteren van individuele zitplaatsen en royale ruimte. En als de stoelen in de vloer worden geklapt, wordt het volume van de kofferbak gigantisch!

Schip van de weg

Vanaf het begin onthult de Durango SRT het agressieve karakter van zijn buitengewone aandrijflijn. Gezien zijn gigantische koppel (637 Nm) laat de V8 het nooit afweten, wat de situatie ook is. Ideaal om voorzichtig te “varen”, maar ook om het tempo te verhogen. Het meest verrassende is dat deze Dodge die niet meer zo soepel – laten we zeggen zacht – is als Amerikaanse auto’s van weleer. Hierdoor is deze SUV ook op onze wegen efficiënt en zijn aanzienlijke massa (2.505 kg in lege toestand) niet al te opvallend. Ons testvoertuig was trouwens uitgerust met optionele, hoogwaardige Brembo-remmen, die sterk aan te bevelen zijn om het voertuig op de juiste manier tot stilstand te brengen. Net als sommige sportwagens profiteert de Durango van verschillende rijmodi die via het infotainmentsysteem (dat zeer intuïtief te gebruiken is) kunnen worden geselecteerd.

Conclusie

De Durango is een hoogvoetige dragster die volledig in strijd is met de ecologische zorgen van vandaag de dag, maar toch comfortabel en aangenaam is om te rijden. Voor 86.948 euro inclusief opties biedt het een “Amerikaanse manier van leven” die afwijkt van de strengheid van de Duitse sterren op de markt.

De Dodge Durango SRT in cijfers

Motor: V8 benzine, 6.424cc; 475pk bij 6.000rpm; 637Nm bij 4.300rpm.

Aandrijving: 4-wielaandrijving.

Versnellingsbak: 8-traps auto.

L/b/h (mm): 5.110/1.924/1.827

Leeggewicht (kg): 2.505

Tankinhoud (l): 93

0 tot 100 km/u (sec.): 4,4

Prijs: 77.176 € BTW incl.

Vermogen: 475 pk

Topsnelheid: 290 km/u

Gem. verbruik: NC

CO2: 392 g/km