TEST Ford Kuga PHEV: Gillette Mach 3!

Dit is de gloednieuwe, derde generatie Ford Kuga. Niets bijzonders, horen we je al denken, want deze auto lijkt ook gewoon… op een nieuwe Kuga. Nochtans is dit een demonstratie van de technische expertise van de ingenieurs van het merk…

TEST Ford Kuga PHEV: Gillette Mach 3!

Vorige maand introduceerden we de nieuwe Explorer, een SUV ‘made in the USA’ en meteen de eerste plug-in hybride Ford voor Europa. Ironisch? Jazeker, maar we hadden met een verrassend efficiënt voertuig te maken en dachten tijdens die testrit dat als deze Kuga het ook maar iets beter zou doen, het een goede all-rounder zou worden. We zaten verkeerd: de Kuga doet het niet “iets” beter, hij speelt op een compleet ander niveau. Laat ons beginnen bij het begin…

Discreet

In de eerste plaats zien we dat het ontwerp in de loop der generaties steeds volwassener is geworden. Net als de Focus, bijvoorbeeld, is de Kuga in het gareel getreden. De autofabrikant wilde hem discreter en statiger, zelfs de indruk wekken dat het om een premiummodel gaat. Of dat gelukt is, mag je zelf bepalen.

De Kuga is langer (+9 cm) en breder (+4,5 cm) dan de oude, met een met 2 cm toegenomen wielbasis, maar zijn hoogte nam met 3 cm af (4 cm voor de ST Line), wat betekent dat de verhoudingen iets atletischer zijn en dat de binnenruimte toereikender is. Op de achterbank zit je behoorlijk comfortabel en in de koffer is plaats genoeg. De Kuga biedt 475 liter volume (de plug-in 411 liter…), dat dankzij de 15 cm lange schuifbank kan worden uitgebreid tot 645 liter. Kortom, zeer netjes allemaal voor een familie-SUV.

Het interieur is typisch Ford, met uitzondering van een nieuw digitaal dashboard dat je niet echt op smaak kan brengen, maar waarvan de weergave afhankelijk is van de gekozen rijmodus. Wat de rest betreft, dashboardontwerp, materiaalkeuze, het SYNC-multimediasysteem (nog steeds een van de meest intuïtieve op de markt): het komt allemaal zeer vertrouwd over en het geheel is zeer functioneel en best knap gedaan.

Tot slot, wat de rijhulpmiddelen betreft, is Ford mee met de norm. Je beschikt met andere woorden over de software die je nodig hebt om op niveau 2 autonoom te rijden op de snelweg (het fameuze nutteloze, maar steeds wijder verspreide systeem).

Een beetje van alles

Voorlopig gaat Ford verder op wat we al kennen. De Kuga is nog steeds leverbaar met conventionele benzine- (120 of 150 pk) en dieselmotoren (150 of 190 pk) en natuurlijk ook met hybride aandrijflijnen. Niet minder dan drie versies, zelfs. De “full-hybrid” (à la Toyota) komt pas tegen het einde van dit jaar (daar gaan we het op een later tijdstip nog over hebben), de “mild-hybrid” en de plug-in zijn al beschikbaar. De milde hybride, 150 pk sterk, combineert een 2-liter turbodiesel met een elektrisch 48V-systeem. Net zoals bij de Puma kan deze versie nooit puur elektrisch rijden, al liggen zijn verbruik en de uitstoot als gevolg (5l/100km, 132g CO2/km) wel lager dan de waarden van de 1,5-liter turbodiesel van 120 pk. We hebben de milde hybride geprobeerd, en we kunnen zeggen dat zijn hybridisatie niets oplevert op de autostrade, waar het gemiddelde verbruik tijdens het aanhouden van de legale snelheid meer dan 6 liter bedraagt. Pas daarbuiten kan hij de 5 liter benaderen. Meer woorden gaan we niet aan die Kuga vuilmaken, al is dat enkel omdat de plug-in hybride een pak meer aandacht verdient.

3,4

De Kuga plug-in hybride of PHEV claimt 225 pk. Zijn aandrijfsysteem bevat een elektromotor, een 2,5-liter benzinemotor met natuurlijke aanzuiging en 14,4 kWh-batterijen. De accu’s kunnen in minder dan 6 uur worden opgeladen via een 220V-stopcontact en hebben in theorie een elektrisch bereik van 56 km. De officiële WLTP-cijfers: 1,4l/100km, 32g CO2/km.

We kregen de sleutels van deze Kuga overhandigd nadat er net een collega mee had gereden. De laadindicator gaf 49% aan. We verwachtten dus hooguit 20 km elektrische autonomie, maar dankzij de gunstige omstandigheden en een zeker gevoel voor eco-rijden, haalden we… 46 km, bijna evenveel met een halve batterij als wat de totale autonomie zou moeten zijn. Onze eerste gedachte: “nu zal het verbruik ontploffen”. Dat was het eerste mes.

In tegenstelling tot veel plug-in hybrides die hun hybride modus verwaarlozen, is de Kuga zo efficiënt dat je nog steeds bijna de helft van de tijd op elektriciteit kan draaien. Het tweede mes… Maar dan kwamen we op snellere wegen terecht, waarvan 30 snelwegkilometers op het einde, en de batterij was leeg. Met de cruisecontrol op 120 km/u draaide de 2,5-liter benzinemotor rustig zijn rondes en kwam hij die 30 km uit op… 6l/100km. Nogmaals: op benzine, en je begint de titel van deze test te snappen. Het eindsaldo: op een route van 138 km, inclusief 90 km met lege batterijen en waarvan 30 km op de snelweg, werd amper 3,4l/100km opgetekend.

Conclusie

Het plug-in hybride SUV-segment zal de komende maanden aanzienlijk veel nieuwe leden verwelkomen, maar voorlopig zal de Kuga als nieuwe referentie dienen…

De Kuga PHEV in cijfers

Motor: 4-cilinder, benzine, 2.490cc + elektromotor; 225pk

Aandrijving: naar de voorwielen

Versnellingsbak: 8-trapsautomaat

L/b/h (mm): 4.614/1.883/1.675

Leeggewicht (kg): 1.844

Koffervolume (l): 411 – 1.481

Elektrisch bereik (km): 56

0 tot 100 km/u (sec.): 9,2

Prijs: € 38.650 incl. BTW

Vermogen: 225 pk

Topsnelheid: 201 km/u

Opg. gem. verbruik: 1,4 l/100 km

CO2: 32 g/km

Andere motoren

1.5 Ecoboost: 120 pk; 6,7l/100 km; 184 km/u; € 28.300 incl. BTW

1.5 Ecoboost: 150 pk; 6,6 l/100 km; 195 km/u; € 31.600 incl. BTW

1.5 Ecoblue: 120 pk; 5,1l/100 km; 180 km/u; € 30.500 incl. BTW

2.0 Ecoblue AWD: 190pk; 5,9l/100km; 208km/h; € 44.050 incl. BTW

2.0 Ecoblue MHEV: 150 pk; 5,0 l/100 km; 175 km/u; € 34.200 incl. BTW