Autotests

TEST Hyundai i10 N Line: Meer dan alleen plastic

Geschreven door Laurent Zilli | 31/10/2020

De nieuwe Hyundai i10, die begin dit jaar met enig succes werd gelanceerd, wordt steeds gedurfder. Hier is hij in zijn N Line-versie, die met meer dan alleen sportieve bumpers uitpakt. Deze auto is namelijk… leuk!

Ja, de nieuwe i10 mag redelijk succesvol worden genoemd. Want terwijl er van zijn voorganger in 6 jaar tijd maar 2.600 exemplaren werden verkocht in ons land, staat de teller van deze nieuweling al op zo’n 950 stuks na amper 9 maanden. Hoe dit komt? Wie zal het zeggen… Zijn uiterlijk zal ongetwijfeld een rol spelen. De oude i10 was schattig, maar niet zo aantrekkelijk als de nieuwe, die uit zijn schulp lijkt te zijn gekomen. Ook de binnenkant doet zijn duit in het zakje. Niet dat het vroeger een lelijk bedoening was, maar het ging er nogal conventioneel – lees: saai – aan toe. In de nieuwe i10 hangt een bepaalde sfeer die zijn voorganger miste. Toegegeven, de gebruikte kunststoffen zijn hard, wat aangenamer kan, maar zulke materialen zijn nu eenmaal de norm in deze categorie en prijsklasse. Kortom, de basis is al vrij overtuigend.

i10 N Line

Leuk speelgoed

Op basis van het bovenstaande biedt Hyundai voortaan de N Line aan. Ter herinnering, ‘N’ is de sportieve afdeling van de fabrikant, met de fantastische i30 N als vaandeldrager. Hier hebben we het echter over een ‘N Line’, waardoor dit geen extreme versie van de gewone i10 is. Toch draait het in dit geval, en in tegenstelling tot de sportief getinte ‘lines’ van andere merken, niet alleen om uiterlijk vertoon. Naast een expressiever front, specifieke 16-inchwielen, een sportstuurwiel en suggestieve afwerkingsdetails, krijgt de i10 N Line effectief een pittig motortje ingelepeld, namelijk een 100 pk sterke versie van de 1-liter 3-cilinder turbo, wat hem meteen de krachtigste i10 op de markt maakt. 100 pk is weinig, zeg je? Weet dan dat dit bakje amper 920 kg weegt…

i10 N Line engine

Het mooiste is dat je ten volle kan genieten van deze krachtontplooiing. Het straffe blokje wordt bovendien perfect bijgestaan door zijn eenvoudige, handgeschakelde 5-bak. Niets ingewikkelds, niets extravagants, gewoon een goed ontworpen en royale kleine auto waarmee rijden pure fun is. Voor autoliefhebbers van een jaar of 20 is dit een zeer te overwegen keuze.

Conclusie

Jonge lezer, als je genoeg hebt gespaard om je eerste auto te kopen, laat die tweedehandse Duitse premiummodellen dan links liggen en spendeer je zuurverdiende centen aan een Hyundai i10 N Line. Dan rij je met een gloednieuwe auto, krijg je 5 jaar garantie en zal je het gevoel hebben dat je leeft… Beloofd!

i10 N Line drive

De Hyundai i10 N Line in cijfers

Motor: 3-cilinder turbobenzine, 998cc; 100 pk bij 4.500 tpm; 172 Nm van 1.500 tot 4.000 tpm

Aandrijving: naar de voorwielen

Versnellingsbak: manuele 5-bak

L/B/H (mm): 3.675/1.680/1.483

Leeggewicht (kg): 920

Koffervolume (l): 252 – 1.050

Tankinhoud (l): 40

0 tot 100 km/u (sec.): 10,5

Prijs: € 17.999 BTWi

Vermogen: 100 pk

Topsnelheid: 185 km/u

Opg. gem. brandstofverbruik: 5,5 l/100 km

CO2: 123 g/km

Trefwoorden

Lees ook