De groep Hyundai-Kia speelt volop de kaart van elektrisch aangedreven auto’s. Voor wie het nog niet wist: het Zuid-Koreaanse merkduo heeft het grootste aanbod van voertuigen op de markt die stroom lusten. We tellen niet minder dan 8 modellen die vallen onder de categorie hybride, plug-in hybride, elektrisch of waterstof.
400 kilometer
Na het trio Ioniq en samen met de Nexo SUV op waterstof, lanceert Hyundai twee elektrische versies van de Kona. Het design van deze ‘urban SUV’ werd licht gewijzigd (gesloten rooster, specifieke wielen…) en dit ten voordele van de aerodynamica en bijgevolg het rijbereik. Het instrumentarium is 100% digitaal en het aanraakscherm (7″ standaard, 8″ als optie) is geïntegreerd als het ware een tablet: groter en mooier dan in andere Kona’s. En aangezien de ‘versnellingsbak’ volledig elektronisch werkt, kwam er extra opbergruimte vrij waar je bijvoorbeeld je smartphone draadloos kan opladen. Voorts veranderde de Kona niet, behalve dan zijn laadvolume. Dat ging in de min, van 361 naar 322 liter.
Twee versies
Hyundai biedt twee elektrische versies van de Kona aan: de basisversie met 136 pk en 39,2 kWh batterijcapaciteit sprint in 9,7 seconden naar 100 km/u en geraakt tot 322 km ver (WLTP-norm). Hem opladen duurt 6 uur op de klassieke manier.
Advertentie – lees hieronder verder
Versie nummer twee ontwikkelt 204 pk, zit na 7,6 seconden aan 100 km/u en bezit 64 kWh-batterijen. De autonomie van deze krachtigste variant bedraagt (in theorie) 482 km, wat neerkomt op ruim 400 km écht rijbereik. Opladen duurt ook wel langer, tot wel 9u30 voor een volledige laadbeurt. Beide versies beschikken over 395 Nm koppel.
Een nieuwe manier van rijden
Die vele Newtonmeters zijn welkom aangezien de Kona Electric maar liefst 300 kg meer weegt dan de Kona 1.0 en dus ook meer koppel nodig heeft om vlot vooruit te gaan.
De Kona Electric is dus een levendige SUV, al wordt een elektrische auto natuurlijk in de eerste plaats verkocht om vriendelijk om te springen met het milieu en om zo weinig mogelijk te verbruiken. Op dat vlak is deze Koreaan een echte voltreffer. Achter het stuur vinden we peddels, zoals bij een automaat met schakkelflippers, al dienen ze hier om het energierecuperatiesysteem te regelen. Ze variëren op 4 niveaus, van 0 voor vrijloop tot 3 voor een opmerkelijke deceleratie en een maximale recuperatie.
Hoe dat in de praktijk werkt? Bij een kruispunt kan de weerstand progressief worden opgebouwd, een beetje zoals remmen op de motor wanneer je terugschakelt. En wie in niveau 3 de peddel “+” gebruikt, activeert de functie “One Pedal Driving”. Anders gezegd: je kan volledig tot stilstand komen zonder het rempedaal ook maar een beetje in te duwen.
Ook nieuwe diesels
Samen met de lancering van de Kona Electric, is er ook nieuws voor de Kona diesel. Niets bijzonders, gewoon de toevoeging van een viercilinder turbodiesel met 1.6 liter cilinderinhoud die beschikbaar is in twee vermogensversies: met 115 pk (en 275 Nm) en met 136 pk (en 320 Nm). Wie voor het eerste kiest, krijgt een handgeschakelde versnellingsbak en voorwielaandrijving in de plaats, kies je voor het tweede komt er een 7-trapsautomaat met dubbele koppeling en vierwielaandrijving aan te pas. Hun normverbruik bedraagt respectievelijk 4,1 et 4,2 l/100km.
De Hyundai Kona Elecric “Long Range” in cijfers
Motor : elektrisch ; 204 pk ; 395 Nm
Aandrijving : voorwielen
Versnellingsbak : 1 versnelling vooruit
L/b/h (mm) : 4.180/1.800/1.570
Leeggewicht (kg) : +/- 1.600
Koffervolume (l) : 322 – 1.114
Batterijcapaciteit (kWh) : 64
0 – 100 km/u (sec.) : 7,6
Vermogen : 150 pk
Topsnelheid : 167 km/u
Autonomie WLTP : 482 km
CO2 : 0 g/km
- De juiste auto in het juiste segment
- Prijskaartje niet overdreven
- Rijbereik
- Goed doordacht energierecuperatiesysteem
- Koffer
- Lange laadtijd
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be