TEST Hyundai Kona Electric: betaalbaar elektrisch

Bij Hyundai zijn ze mee met de laatste autotrends. Met de Kona gaan de Koreanen niet alleen in op de vraag naar meer SUV’s, ze maakten meteen een 100% elektrisch exemplaar. Wij gingen met die nieuwe Kona Electric op stap.

Gepubliceerd op 3 september 2018
Leestijd : 3 min

Deel

TEST Hyundai Kona Electric: betaalbaar elektrisch

De groep Hyundai-Kia speelt volop de kaart van elektrisch aangedreven auto’s. Voor wie het nog niet wist: het Zuid-Koreaanse merkduo heeft het grootste aanbod van voertuigen op de markt die stroom lusten. We tellen niet minder dan 8 modellen die vallen onder de categorie hybride, plug-in hybride, elektrisch of waterstof.

400 kilometer

Na het trio Ioniq en samen met de Nexo SUV op waterstof, lanceert Hyundai twee elektrische versies van de Kona. Het design van deze ‘urban SUV’ werd licht gewijzigd (gesloten rooster, specifieke wielen…) en dit ten voordele van de aerodynamica en bijgevolg het rijbereik. Het instrumentarium is 100% digitaal en het aanraakscherm (7″ standaard, 8″ als optie) is geïntegreerd als het ware een tablet: groter en mooier dan in andere Kona’s. En aangezien de ‘versnellingsbak’ volledig elektronisch werkt, kwam er extra opbergruimte vrij waar je bijvoorbeeld je smartphone draadloos kan opladen. Voorts veranderde de Kona niet, behalve dan zijn laadvolume. Dat ging in de min, van 361 naar 322 liter.

Twee versies

Hyundai biedt twee elektrische versies van de Kona aan: de basisversie met 136 pk en 39,2 kWh batterijcapaciteit sprint in 9,7 seconden naar 100 km/u en geraakt tot 322 km ver (WLTP-norm). Hem opladen duurt 6 uur op de klassieke manier.

Advertentie – lees hieronder verder

Versie nummer twee ontwikkelt 204 pk, zit na 7,6 seconden aan 100 km/u en bezit 64 kWh-batterijen. De autonomie van deze krachtigste variant bedraagt (in theorie) 482 km, wat neerkomt op ruim 400 km écht rijbereik. Opladen duurt ook wel langer, tot wel 9u30 voor een volledige laadbeurt. Beide versies beschikken over 395 Nm koppel.

Een nieuwe manier van rijden

Die vele Newtonmeters zijn welkom aangezien de Kona Electric maar liefst 300 kg meer weegt dan de Kona 1.0 en dus ook meer koppel nodig heeft om vlot vooruit te gaan.

De Kona Electric is dus een levendige SUV, al wordt een elektrische auto natuurlijk in de eerste plaats verkocht om vriendelijk om te springen met het milieu en om zo weinig mogelijk te verbruiken. Op dat vlak is deze Koreaan een echte voltreffer. Achter het stuur vinden we peddels, zoals bij een automaat met schakkelflippers, al dienen ze hier om het energierecuperatiesysteem te regelen. Ze variëren op 4 niveaus, van 0 voor vrijloop tot 3 voor een opmerkelijke deceleratie en een maximale recuperatie.

Hoe dat in de praktijk werkt? Bij een kruispunt kan de weerstand progressief worden opgebouwd, een beetje zoals remmen op de motor wanneer je terugschakelt. En wie in niveau 3 de peddel “+” gebruikt, activeert de functie “One Pedal Driving”. Anders gezegd: je kan volledig tot stilstand komen zonder het rempedaal ook maar een beetje in te duwen.

Ook nieuwe diesels

Samen met de lancering van de Kona Electric, is er ook nieuws voor de Kona diesel. Niets bijzonders, gewoon de toevoeging van een viercilinder turbodiesel met 1.6 liter cilinderinhoud die beschikbaar is in twee vermogensversies: met 115 pk (en 275 Nm) en met 136 pk (en 320 Nm). Wie voor het eerste kiest, krijgt een handgeschakelde versnellingsbak en voorwielaandrijving in de plaats, kies je voor het tweede komt er een 7-trapsautomaat met dubbele koppeling en vierwielaandrijving aan te pas. Hun normverbruik bedraagt respectievelijk 4,1 et 4,2 l/100km.

 

De Hyundai Kona Elecric “Long Range” in cijfers

Motor : elektrisch ; 204 pk ; 395 Nm

Aandrijving : voorwielen

Versnellingsbak : 1 versnelling vooruit

L/b/h (mm) : 4.180/1.800/1.570

Leeggewicht (kg) : +/- 1.600

Koffervolume (l) : 322 – 1.114

Batterijcapaciteit (kWh) : 64

0 – 100 km/u (sec.) : 7,6

Vermogen : 150 pk

Topsnelheid : 167 km/u

Autonomie WLTP : 482 km

CO2 : 0 g/km

Voor
  • De juiste auto in het juiste segment
  • Prijskaartje niet overdreven
  • Rijbereik
  • Goed doordacht energierecuperatiesysteem
Cons
  • Koffer
  • Lange laadtijd

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Laurent Zilli Onafhankelijke schrijf- en redactieprofessional

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Hyundai voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Ontdek onze testdrives en testritten van de nieuwste auto's. Lees onze uitgebreide autotests en testverslagen door experts.

Testdrives
TEST BMW i5 Touring eDrive40 (2024): bedreigde soort?

Zelfs met zijn elektrische gamma houdt BMW vast aan zijn goede gewoontes. Na de i5 sedan is het nu de beurt aan de Touring-breakversie om de strijd aan te gaan, een uniek aanbod op de markt in afwachting van de A6 Avant e-tron. De juiste keuze?

15 november 2024 8 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.