TEST Jeep Gladiator: Voor wie niet kan wachten

De Jeep Gladiator werd in januari 2019 geïntroduceerd en is ook in onze contreien gewild. Wie niet wil of kan wachten op zijn Europese debuut, zal blij zijn om te horen dat je nu al een exemplaar vast kan krijgen in België…

TEST Jeep Gladiator: Voor wie niet kan wachten

Gentleman Cars in Melen, vlakbij Herve in de provincie Luik, is gespecialiseerd in het importeren en opwaarderen van Amerikaanse voertuigen naar Europese normen en biedt de mogelijkheid om met de meest langverwachte pick-up van het moment te rijden, bijna een jaar vroeger dan voorzien. De Gladiator zal immers pas tegen het einde van 2020 in het officiële Jeep-netwerk terechtkomen… als alles goed gaat dan nog.

Wrangler in werkpak

De Gladiator is vanzelfsprekend de pick-upversie van de beroemde Jeep Wrangler. Daarvan behoudt hij alle voorste en middelste delen tot aan de achterdeuren… op enkele details na. Bij nader inzien blijkt dat de verticale openingen die het rooster vormen, breder zijn om de motorkoeling onder belasting te verbeteren, aangezien het trekvermogen is verhoogd tot 3,5 ton. Geweldig nieuws voor zelfstandigen en aannemers is dit, net als de laadbak die tot 726 kg aankan. Minder gewicht dan de toppers van het segment – de meeste kunnen tot één ton verdragen – maar nog steeds genoeg voor de meeste toepassingen.

Pick-up… cabriolet!

Het interieur is uiteraard gemodelleerd naar dat van de Wrangler, met de bijhorende karakteristieke rijpositie en een zeer verticale (inklapbare!) voorruit op slechts enkele centimeters van je verwijderd. Net als vroeger dus, al is de Gladiator net als zijn beroemde neef wel bij de tijd op technologisch gebied. Beide worden uitgerust met het zeer complete UConnect-multimediasysteem, dat wordt bediend met een touchscreen tot 7″. En de passagiers achteraan worden niet vergeten; de beschikbare beenruimte is van de royaalste van het segment – weliswaar identiek aan dat van de Wrangler, aangezien de wielbasiswinst van 48 cm niet bepaald ten goede komt aan het passagierscompartiment. De rugleuningen en stoelen kunnen trouwens worden neergeklapt om het laden van voorwerpen in de cabine mogelijk te maken. Bovendien – een kenmerk dat met name door Amerikaanse klanten wordt gewaardeerd – is de achterruit is voorzien van een schuifglas, handmatig of elektrisch, afhankelijk van de uitvoering.

De Gladiator is dus een pick-up, maar ook een cabrio, net als de Wrangler. Zijn dak kan evenzeer in drie delen worden verwijderd om een avontuurlijk ritje in de buitenlucht te ondernemen. Je zal ook de enige zijn die met een cabriolet en een pick-up in één rondrijdt. Cooler kan haast niet.

De V6 en niets anders!

Naast de meest ongeduldige klanten van hun frustraties ontdoen, bevatten deze door Gentleman Cars geïmporteerde Gladiators een speciaal kenmerk, namelijk de beroemde 3.6 Pentastar V6-benzinemotor, die al vele jaren vele FCA-modellen aandrijft. De versies die hier door Jeep worden verkocht zullen het, behoudens een grote verrassing, met dieselmotoren moeten stellen en met andere woorden verstoken blijven van deze soepele benzinedrinker die zijn vermogen van 285 pk op een zeer Amerikaanse manier levert, in een lange en onafgebroken explosie in plaats van met een piek in het vermogen. De centrale is gekoppeld aan een 8-trapsautomaat die verrast door zijn reactievermogen. Een cruiser, waardoor je zin krijgt om je elleboog uit het raam te laten hangen. Bijzonder discreet ook, wat nog meer gewaardeerd wordt als het dak (of zelfs de deuren) verwijderd zijn. En neen, natuurlijk is deze Jeep niet perfect. De Gladiator neemt het nogal vage stuurgedrag van de Wrangler over en het blijft pure en harde 4×4, die heel ver verwijderd zit van een moderne SUV. Moet wel gezegd dat weinig pick-ups het echt veel beter doen op dit gebied.

Last but not least, de Gladiator is net als de Wrangler een van de meest getalenteerde off-roaders die je kan kopen. Hij heeft wat nodig is om uit de problemen te geraken, te beginnen met een inschakelbare vierwielaandrijving, een korte versnellingsbak en een assistentiesysteem om af te dalen.

Conclusie

Al is het maar voor de looks en zijn afneembare dak, de Gladiator moet zowat de coolste pick-up van het moment zijn. En ja, het moet gewoon in combinatie met de 3.6 benzine-V6…

De Gladiator V6 3.6 in cijfers

Motor: V6, benzine; 3.604cc; 285pk bij 6.400 tpm; 353Nm bij 4.400 tpm.

Aandrijving: 4-wielaandrijving.

Versnellingsbak: 8-trapsautomaat

L/b/h (mm): 5,539/1,875/1,822

Gewicht (kg): 2.119

Trekvermogen (kg): 3.469

Tankinhoud (l): 83

Opg. gem. verbruik (l/100 km): 11,7

CO2 (g/km): 275

Prijs (€ excl. BTW) : 46.900