TEST Lexus ES: beter laat dan nooit?

Toen Lexus in 1989 het levenslicht zag, werd ook de ES gecommercialiseerd als tweede model van het merk. Pas nu, 30 jaar later, kan je hem in Europa bestellen. Hij moet en zal het beter doen dan de GS die uit de catalogus verdwijnt. Je leest het goed.

TEST Lexus ES: beter laat dan nooit?

Lexus is er duidelijk van overtuigd dat de ES meer kopers zal aantrekken dan de GS, waarvan er in heel Europa jaarlijks 2.000 exemplaren worden verkocht. De doelstelling voor de ES? Er per jaar 6.000 van verkopen. Rooskleurig, dat wel, maar deze cijfers zouden weleens dichter bij de waarheid kunnen liggen dan je zou kunnen denken.

Samen in één segment

Zoals net aangehaald, dateert de eerste Lexus ES van 1989. Die sedan kwam in de Verenigde Staten in het premium-E-segment terecht (Mercedes E-Klasse, de BMW 5 Reeks, Audi A6…) en kreeg al na vier jaar gezelschap van de GS uit eigen rangen. Vreemd, maar ook niet echt. De voorwielaangreven ES, afgeleid van de Toyota Camry, werd namelijk gepositioneerd als het instapmodel terwijl de achterwielaangedreven GS iets hoger op de ladder viste door met zowel meer sportiviteit als meer luxe uit te pakken. De ES was dan weer praktischer.

Sindsdien worden beide modellen in de VS verkocht en ginds lijkt dat prima te werken. Europeanen krijgen die keuze niet: wij nemen afscheid van de GS en verwelkomen de ES. Waarom? Omdat Lexus meent dat ze nergens zo veeleisend zijn als in dit deel van de wereld en ze lijken toe te geven dat de sportieve lat in dit segment te hoog ligt voor de GS, ook al bestaat daar een potige F-versie. Bij de ES liggen de kaarten volledig anders: die berline speelt puur op comfort.

Lexus – Duitsland : 1 – 0

De ES is maar liefst 11 cm langer dan de laatste GS en het is een understatement om te stellen dat je daar als inzittende van profiteert. De achterbank is zelfs vergelijkbaar met die van een limousine uit de topklasse. Ook is het opmerkelijk stil aan boord… Maar nu ook niet zo stil als Lexus wilde doen uitschijnen: tijdens de voorstelling bleef de persverantwoordelijke zo lang opscheppen over de zogezegde geruisloosheid aan boord dat we zo goed als complete stilte hadden verwacht. De geluidsisolatie is uitstekend, maar verwacht wat dat betreft dus ook geen wonderen.

Waar de ES ook in uitblinkt, is zijn basisuitrusting. Hij is zelfs nog guller dan de GS en zijn voordeel op de Duitse premiums wordt er dus alleen maar groter op. Vergelijk gerust zelf: configureer een vergelijkbare berline van onze oosterburen, vink de opties aan die Lexus standaard meegeeft en vergeet ook niet om het hybridemodel te selecteren. Eerlijk is eerlijk. Het bedrag op je scherm zal ettelijke duizenden euro’s hoger liggen.

Zijn enorme interieur is nog een ander verkoopsargument, net als zijn geavanceerde rijhulpmiddelen, zijn moderne infotainmentsysteem (dat we nog steeds niet 100% overtuigd met het Touchpad bedienen), zijn concurrerende prijsstelling en last but not least, zijn bijzonder hoge comfortgehalte. Eindelijk ook geen zotte beweringen genre “rijdt even dynamisch als de Duitse concurrent”.

We durven zelfs zeggen dat Lexus de ES van in het begin had moeten laten aanmeren in plaats dan de sportievere GS, die niet sportief genoeg was en is voor onze contreien. Maar hij heeft wel één probleem, die ES. Hij is er alleen als hybride die benzine lust en diesels vertegenwoordigen 95% van dit segment. De vraag is alleen hoelang dit nog een probleem zal blijven. Hybridewagens winnen snel terrein in deze categorie en Lexus heeft de timing goed uitgekozen. Wie weet worden die 6.000 per jaar er wel meer.

Bericht aan de dieselaars

We kunnen het niet nalaten: de oorlog die momenteel tegen diesel wordt gevoerd, is absurd en als je onze Facebook-pagina volgt, weet je dat het onderwerp daar vaak ter discussie staat. Dieselverdedigers hameren er doorgaans op dat ze veel minder verbruiken dan iemand die met een even krachtige benzinewagen rijdt. Dat klopt in de meeste gevallen, maar hier ook? Met deze 5 meter en 1.740 kg zware Lexus – 218 pk sterk – kwamen na een rit die voor 50% uit autosnelwegen en voor 50% uit stads- en bijzonder heuvelachtige secundaire wegen bestond, uit op een gemiddelde van… 5,3l /100 km!

En we hebben voor alle duidelijkheid níet aan eco-rijden gedaan en bleven steeds 5 tot 10 km/u boven de wettelijk toegelaten snelheid, volgens onze snelheidsmeter dan toch. En op de kleine baantjes werd er hier en daar nog een tandje bijgestoken. Om maar te zeggen dat de vierde generatie van Lexus’ hybridesysteem, dat met deze ES wordt ingehuldigd, onweerlegbaar efficiënt is. Je hebt er zelfs geen stopcontact voor nodig, want dit is geen plug-in. En toch kent deze wagen ook imperfecties…

Lexus – Duitsland : 1 – 1…

Zoals hierboven vermeld, is de geluidsisolatie niet zo spectaculair als beloofd en ook niet merkbaar beter dan bij de concurrenten. En als geluid al een storende factor speelt, heeft dat in deze Lexus weinig met de wind, de banden of het wegdek maar meer met de aandrijving te maken. Klinkt dit bekend in de oren? Het merk had nochtans beterschap aangekondigd wat dat betreft. Het ‘kloppende’ motorgeluid van de ES nodigt in ieder geval niet uit om het gaspedaal te vloeren, zelfs geen beetje. En da’s niet alles: hoewel er F-Sport van onze testwagen te lezen was, wat synoniem staat voor zeer geslaagde sportstoelen, een adaptieve vering, een sportmodus en een agressiever voorkomen, gedraagt hij zich niet naar die naam. Is het niet het geluid dat stoort, dan is het de niet bepaald bijtgrage vooras. Dit is ongetwijfeld de meest onderstuurde wagen uit zijn klasse… Zeer jammer is dit, zeker aangezien het met zijn sportieve look volledig snor zit.

Conclusie

Wie veel luxe en een laag verbruik tegen een competitief tarief wil, kan bijna niet om de Lexus ES heen. Beter laat dan nooit? Absoluut!

De ES 300h in enkele cijfers

Motor: hybride, 4 cilinders benzine + elektrisch, 2.487cc, 218 pk bij 5.700 tpm, 221Nm van 3.600 tot 5.200 tpm.

Aandrijving: naar de voorwielen

Versnellingsbak: Automaat (e-CVT).

L/b/h (mm): 4.975/1.865/1.445

Leeggewicht (kg): 1.740

Koffervolume (l): 454

Tankinhoud (l): 50

0 tot 100 km/u (sec.) : 8,9

Prijs: 47.990€ BTW incl.

Vermogen: 218 pk

V-max: 180 km/u

Gemengd verbruik WLTP: 5,3 l/100 km

CO2: 119 g/km

Lexus RC Facelift: LC-stijl!

Gelijktijdig met de nieuwe ES heeft Lexus ons de update van de RC laten ontdekken. Een facelift die zijn naam goed draagt, want de voor- en achterzijde van deze kleine coupé zijn duidelijk anders. Hij heeft zich laten inspireren door de grote LC coupé, die aanzienlijk meer agressiviteit uitstraalt. Het interieur is ook opgewaardeerd, met een nieuw instrumentenpaneel, nieuwe ventilatiemonden en bijkomende mogelijkheden qua afwerking zoals geborsteld aluminium. De 2.0 turbo staat niet in de catalogus, wat wil zeggen dat je in België alleen de 300h hybride kan bestellen, in afwachting van de eveneens vernieuwde en extra sportieve V8-versie die naar de naam RC F luistert. In de hybride beschik je over een 2,5-liter benzinemotor en een elektromotor die samen 221 pk produceren. Lexus claimt 5,9l/100km en 131g CO2/km (WLTP-meetmethode). Belangrijke wijzigingen aan onder andere de besturing hebben hun vruchten afgeworpen, en onderweg konden we zijn zeer efficiënt rijgedrag zeker op prijs stellen in de bergen, maar ook hier gooit het irritante, monotone motorgeluid roet in het eten.

De nieuwe Lexus RC 300h start bij 51.900 euro.