TEST Maxus EV80: Capabele Chinees

We hadden hem al vergeleken met de Renault Master Z.E. en de Volkswagen e-Crafter, maar konden nog geen volledige mening geven over deze Maxus EV80, een nieuwkomer op de markt van elektrische bestelwagens in België. Tijd dus om na te gaan of de eerste goede indruk blijvend wordt.

8 / 10
Gepubliceerd op 16 januari 2020
Leestijd : 4 min

Deel

TEST Maxus EV80: Capabele Chinees

De naam Maxus doet waarschijnlijk geen of amper belletjes rinkelen. Het gaat om een merk van elektrische bestelwagens van de SAIC Group, de toonaangevende Chinese automobielgroep die ook eigenaar is van het merk MG. Net als MG heeft Maxus Engelse roots, waar deze EV80 in de jaren 2000 werd geboren als LDV (Leyland Daf Vans) Maxus, toen met een dieselmotor. Pas na de aankoop door de Chinezen werd de Maxus omgebouwd tot een EV en werd het een volwaardig merk, dat nu hier wordt geïmporteerd door Alcomotive, de automobieltak van het Alcopa-bedrijf. Maar deze EV80 is slechts het toonaangever van een compleet assortiment dat de komende maanden zal verschijnen. De EV30, een compactere model (vergelijkbaar met een VW Transporter), en de EV90, afgeleid van de Ford Transit, zijn beloofd voor 2020. En ze zijn allemaal elektrisch.

Terug naar de jaren ’90

Langs zijn buitenkant is de Maxus EV80 niet erg verrassend – dit is zelden het geval in dit segment – maar zijn design is wel relatief in overeenstemming met de tijd. Zijn interieur daarentegen heeft het moeilijker om de jaren te verbergen, ondanks de toevoeging van een modern stuurwiel en een groot aanraakscherm in het midden van de console. Dit laatste biedt toegang tot het multimediasysteem van deze Chinese bestelwagen, met Android Auto en Apple CarPlay-connectiviteit, en geeft het beeld van de achteruitkijkcamera weer. Buiten deze moderne accenten is de uitrusting karig: van noodremhulp is geen sprake, er valt geen zijwindstabilisatie te bespeuren en neen, er zit zelfs geen navigatiesysteem in onze testwagen – da’s iets voor de volgende modellen. Zijn wel standaard aanwezig: airconditioning, dubbele airbag, mistlampen en elektrische spiegels.

Achter het stuur waan je je terug in de jaren ’90, met een zeer horizontaal geplaatst stuurwiel dat ons er steeds aan herinnert dat we achter het stuur van een lichte vrachtwagen zitten. Dat gezegd hebbende, is de stoel vrij comfortabel en goed ontworpen, en zorgt de redelijk hoge zithoogte voor een uitstekend overzicht.

Advertentie – lees hieronder verder

Lichtgewicht en grote capaciteit

De vereenvoudigde uitrusting heeft het voordeel dat het “naakte” voertuig lichter wordt, waardoor een batterij met een grotere capaciteit dan die van de concurrenten kan worden geïnstalleerd, zonder dat dit ten koste gaat van het laadvermogen en met inachtneming van de MMA van 3,5 ton. Zo kan deze Maxus tot 950 kg aan goederen vervoeren. Onder zijn vloer ligt een 56 kWh-batterij die een motor van 125 pk en 320 Nm voedt, dewelke serieuze prestaties levert op de weg. Zoals bij elk elektrisch voertuig verloopt de acceleratie snel en krachtig, en zelfs volledig geladen gaat het vlotjes. Op dit gebied lijkt hij op het niveau van zijn Europese concurrenten te liggen. En omdat de motor stil is, heb je niet al te veel last van de vrij lichte geluidsisolatie van de cabine.

Grote verrassing

Het voordeel van het dragen van een grotere batterij dan de concurrentie is natuurlijk dat deze een groter bereik biedt. Maxus kondigt op papier 192 km autonomie aan. Hoewel deze cijfers (nog steeds) worden aangekondigd volgens de NEDC-norm, lijken ze vrij accuraat te zijn. In ieder geval komen de kilometers op de boordcomputer overeen met de daadwerkelijk gereden kilometers, zowel op de weg als in de stad. Goed voor je gemoedsrust is dat. Bovenal biedt deze accu het voordeel dat hij snel kan worden opgeladen (tot 30 kWh, gelijkstroom). Zo kan je op twee uur tijd tot 80% van de autonomie herstellen… of kostbare kilometers tijdens de lunchpauze bijvoorbeeld. Via een Wallbox van 6,6 kW duurt een volledige lading 8,5 uur.

Tot slot is het laatste argument van de Maxus EV80 zijn prijs, die naar beneden werd bijgesteld naar aanleiding van de verlaging van de prijs van de e-Crafter: € 50.900 excl. BTW voor de “gewone” bestelwagen, € 49.900 voor de chassis-cabine versie, die kan worden omgebouwd voor recreatief gebruik. Nog een niet te verwaarlozen voordeel van de Maxus…

Conclusie

Onder het rustige uiterlijk van de Maxus EV80 schuilt een zeer capabele elektrische bestelwagen die zijn beloofde rijbereik haalt. Bovendien houdt hij goed de baan en is zijn prijskaartje concurrentieel.

De Maxus EV80 in cijfers

Motor: elektrisch, 92 kW, 320 Nm.

Transmissie: naar de voorwielen.

Batterij: Li-Ion 56 kWh.

Oplaadtijd (h): 8,5 (Wallbox), 2 (DC 30 kW)

NEDC-bereik (km): 192

Maximumsnelheid (km/h): 100

Nuttig volume (m3): 10,4 tot 11,6

Laadvermogen (kg): 910 tot 950

Prijs (€ excl. BTW) : 54.990

Voor
  • Zeer overtuigende autonomie
  • Algemeen comfort
  • Strakke prijs
Cons
  • Voelt verouderd aan
  • ZItpositie
  • Beperkte uitrusting

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Lees meer over
Door Nicolas Morlet Freelance journalist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Maxus voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Ontdek onze testdrives en testritten van de nieuwste auto's. Lees onze uitgebreide autotests en testverslagen door experts.

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Maxus voertuig?
51.827 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.