TEST Peugeot 208: Fan van de eighties

De eerste 208 was een uitstekende auto, maar had niet het verwachte succes. Peugeot heeft het model daarom grondig herzien en mikt opnieuw op de leiderspositie van zijn nog steeds zeer populaire segment, net als in de tijd van de 205 en 206. In de branche is dat een van de moeilijkste ondernemingen die je kan bedenken. Is ze ook realistisch?

TEST Peugeot 208: Fan van de eighties

22 miljoen exemplaren van de “200”-reeks heeft Peugeot sinds de lancering van de 205 in 1983 aan de man kunnen brengen. Een indrukwekkend aantal, en daarmee weet je meteen hoe belangrijk de nieuwe 208 is voor het merk met de leeuw in het logo. In tegenstelling tot Renaults nieuwe Clio, die als twee druppels water op de vorige lijkt, heeft Peugeot het een tikkeltje risicovoller aangepakt door het uiterlijk van de 208 serieus te moderniseren. Goed gedaan, vind ik persoonlijk, ook al heb ik moeite om de knipogen naar het verleden en vooral naar de 205, waar de ontwerpers trots zo op zijn, waar te nemen. Niet dat dat veel uitmaakt: de nieuwe 208 ziet er zowel mooi als zeer dynamisch uit. Misschien zelfs iets té dynamisch voor wie een minder agressieve blik van een multifunctionele stadswagen gewoon is. Jammer voor hen.

Space Invaders

Ken je dat videospel uit de jaren ’80 nog? Of dat kwartshorloge dat groen licht uitstraalt, in de slaapkamer toen je klein was? Het dashboard van de nieuwe 208 doet me er telkens aan denken. Zeker niet het doel van de ontwerpers, maar grappig is het wel. Wat hen gebeten heeft om dit bepaalde groen te gebruiken, zeer “trendy” in de jaren tachtig… Het 3D-beeldscherm, dat de belangrijkste informatie “projecteert”, zou trouwens iets positiefs moeten bijbrengen. Deze technologie, met inspiratie uit straaljagers, zou de bestuurder maar liefst een halve seconde leestijd besparen. Mijn god…

Minder “essentieel” is de befaamde “i-cockpit”, een goedkoop head-up display dat Peugeot dwingt om nog steeds een ministuurwiel te monteren… en grote bestuurders zoals ondergetekende om dat stuurwiel zeer uitvoerig te verstellen (bijna tot op de knieën) om alle gegevens te kunnen zien. Ik ben nog altijd geen fan van deze “Peugeot-specialiteit”, maar goed, in een 208 is de besparing van een (echt) head-up display minder erg dan in een grote 508.

Leuker: het centrale scherm is lichtjes georiënteerd op de bestuurder, een beetje zoals de middenconsole van een BMW uit de jaren tachtig… Zou dát de verwijzing naar de 205 zijn? Sterren van de eighties? Genoeg gegrold echter: in een moderne auto, met een aanraakscherm, maakt het feit dat het touchscreen een beetje naar de bestuurder is gericht het nu eenmaal gemakkelijker om het te gebruiken tijdens het rijden. Een puntje erbij voor de 208 dus, want zoals we gewoon zijn van Peugeot (en van Citroën) worden tal van functies uitsluitend via dit display bediend, te beginnen met de temperatuurinstellingen. Gelukkig streeft het merk niet langer naar de absolute eliminatie van knoppen; sinds de 308 heeft men door dat je voor een optimale ergonomie effectief fysieke schakelaars en dergelijke nodig hebt. De nieuwe 208 zit in het gemiddelde wat dat betreft.

De gebruikte materialen voor het dashboard en het passagierscompartiment in het algemeen zijn zeer kwalitatief voor deze categorie, evenals de vormgeving. Wat de opslagruimtes betreft, deze zijn talrijk en ook weer goed ontworpen. Een duim omhoog.

Peugeot is ook heel trots op de geboden ruimte in de 208. Persoonlijk vind ik ze niet zo “gastvrij” op de achterbank, maar ik meet dan ook een 1m90. Had ik ook maar een Clio of een Polo bij de hand, dan kon de ultieme vergelijking meteen worden gemaakt. De koffer, daarvan is meteen duidelijk dat hier (boven)gemiddeld wordt gescoord. We tellen 265 liter laadvolume, plus 44 onder de vloer zonder reservewiel.

Uitkijken naar de GTI…

Peugeot had ons goed liggen op de luchthaven van Lissabon, waar de nieuwe 208’s geparkeerd stonden voor deze eerste testrit. Dat waren allemaal diesels, terwijl diesel tegenwoordig nog maar zo’n vijftien procent van de omzet in dit segment vertegenwoordigt. Gelukkig heb ik ook een 208 op benzine te pakken gekregen, en zelfs een elektrisch exemplaar, waarover straks meer. De combinatie met diesel, tien jaar geleden bijzonder populair, wil bijna niemand nog. Ten onrechte misschien, want de 100 pk sterke 1,5-liter turbodiesel waar ik mee gereden hebt, past prima bij deze amper 1.126 kg wegende auto, net als de goed geleide manuele zesbak overigens. De geluidsisolatie van de motor is bovendien zeer correct, beter dan die van windgeluiden, die iets te veel aanwezig zijn boven 130 km/u. Je leest het, ook ik ben een kind van de jaren 80’s, want ik durf nog steeds (veel) sneller te rijden dan 120… Daar heeft de nieuwe 208 trouwens helemaal geen problemen mee: zijn wegligging is efficiënt, ook op de snelweg, en zijn ESP grijpt niet te vroeg (of te hard) in. Combineer dit met een zeer precieze besturing en effectieve remmen die gemakkelijk te doseren zijn, en je begrijpt waarom ik het moeilijk heb met hetvolgende minpunt van de 208 diesel: zijn achteras is iets te veel aan het asfalt genageld, wat hem een beetje een onderstuurd karakter geeft op de momenten dat je er plezier aan wil beleven. Net zulke herinneringen aan de jaren ’80 hadden we in gedachten, beste Peugeot!

De 130 pk sterke 1.2T benzineversie reageert gelukkig al iets neutraler: door inspanningen te leveren, begint zijn achteras kleine tekenen van leven te vertonen. Hij is dus speelser en alerter dan de diesel, ondanks zijn zeer merkwaardige hogere gewicht (1.165 kg). Daar zit de standaard geleverde (op de versie met 130 pk) achttrapsautomaat met dubbele koppeling waarschijnlijk voor iets tussen, een primeur in dit segment. Deze versnellingsbak opereert zeer aangenaam, ook al haalt hij niet de wisselsnelheid van een DSG van de VW-groep. De motor zelf is overigens ook efficiënt, maar biedt geen echte sensaties. Wie daarop wacht, moet mee uitkijken naar de GTI-versie, die nog niet officieel is, al zal dat niet lang meer duren. Hopelijk wordt de achteras daarvan nog wat speelser…

Nog even dit, en het is misschien wel de indrukwekkendste prestatie van de 208: het comfort van zijn stoelen en vering is een hogere categorie waardig, en daar kunnen ze zelfs in Duitsland niets op aanmerken. Peugeot heeft duidelijk een enorme know-how op dit gebied.

Wil je de nieuwe Peugeot 208 ook eens uitproberen, als een echte VIP bovendien? Klik dan hier en gebruik de Auto Trends code 2064YP

Conclusie

De 208 nieuwe is zodanig uitgedacht dat hij opnieuw serieuze potten kan breken in zijn segment. Het zou zelfs niet verwonderen als hij weer helemaal aan de top belandt, net zoals zijn grootvader in de jaren tachtig…

De Peugeot 208 1.2 Puretech 100 in cijfers

Motor: 4 cil, turbo, benzine, 1.199cc; 110 pk bij 5.000 tpm; 205Nm bij 1.750 tpm.

Aandrijving: op de voorwielen.

Versnellingsbak: manueel, 5 versnellingen

L/b/h (mm): 4.055/1.765/1.430

Leeggewicht (kg): 1.090

Koffervolume (l): 485 – 1.794

Tankinhoud (l) : 44

0-100 km/u (sec.) : 9,9

Prijs: € 17.199 BTWi

Vermogen: 110 pk

Topsnelheid: 188 km/u

Opg. gem. verbruik: 5,6 l/100 km

CO2: 126 g/km

Andere motoren

PureTech 75 : 75 pk; 5,5l/100 km; 174 km/u; € 14.378 incl. BTW.

PureTech 130 : 130 pk; 5,6l/100 km; 208 km/u; € 22.112 incl. BTW.

1,5 BlueHDI : 100 pk; 4,1l/100 km; 188 km/u; € 18.290 incl. BTW.

e-208 : 136 pk; 0,0l/100 km; 150km/u; € 29.991 incl. BTW.

Peugeot e-208, een andere filosofie…

Renault heeft met de Zoé een specifieke elektrische auto ontwikkeld, terwijl Peugeot het tegenovergestelde deed. Uit onderzoek blijkt dat potentiële kopers van elektrische auto’s zich niet bijzonder graag als zodanig willen profileren, maar niets onderscheidt de nieuwe elektrische auto van het merk met een 208 op benzine of diesel. Men zegt dan ook dat de 208 vanaf het prille begin ontworpen werd om ook als een 100% elektrische versie te verschijnen. De integratie van de batterijen in de vloer is perfect en de beschikbare ruimte aan boord identiek aan die van de doordeweekse 208. Alhoewel… Peugeot bedriegt ons een beetje door dit te beweren, want hoewel het basisvolume van 265 liter gelijk blijft, is het in de e-208 niet mogelijk om te profiteren van de extra 44 liter onder de vloer… of van een echt reservewiel op de koop toe.

En hoe rijdt dat, zo’n 208 op batterijen? Wel… zoals een 208, en zoals een moderne elektrische auto. Dat zit zo: de wegligging en het comfort blijven uitstekend, ondanks de toename van het gewicht (toch 1.455 kg), terwijl de prestaties meesterlijk zijn, dankzij de 136 pk maar vooral het onmiddellijk beschikbare koppel. De naald wijst zeer snel 150 km/u aan, zijn begrensde topsnelheid (om de batterijen niet te snel te laten leeglopen). Het WLTP-bereik (realistisch onder goede omstandigheden dus) bedraagt trouwens 340 km en dat is helemaal niet slecht. Bovendien biedt Peugeot de enige auto in het segment aan die in 30 minuten voor 80% kan worden opgeladen met een “supercharger”. Goed, maar goed… In België, een land dat niet erg lief is voor elektrische auto’s, is de e-208 niet bepaald goedkoop, met zijn prijskaartje van iets minder dan 30.000 euro. Dat gezegd hebbende, is het potentieel aanwezig. Weet dat de Vlaamse regering zopas beslist heeft om de premie voor elektrische wagens af te schaffen…