Autotests

TEST Peugeot Rifter: de SUV der ludospaces

Geschreven door Nicolas Morlet | 12/10/2018

Bij Peugeot is de tijd voorbij waarin een ludospace niets meer of minder was dan een ‘aangekleed bestelbusje’. De nieuwste telg die Rifter heet, surft namelijk mee op de SUV-trend en dat is er zwaar aan te merken.

De Rifter maakt gebruik van de ‘klauwachtige’ LED-signatuur waar Peugeot op de nieuwe modellen meer uitpakt. En om de SUV-sfeer te doen kloppen, werden rondom plastic beschermplaten aangebracht. Vergeet ook de stoere bumpers en dakdragers niet: zij maken het SUV-plaatje compleet.

Rifter interior

De binnenkant is typisch Peugeot. Je kijkt uit op een klein stuur en beschikt over de i-Cockpit, een intuïtief infotainmentsysteem en een overvloed aan technologische apparatuur. Op vlak van rijassistentie biedt het model tot 19 snufjes, waaronder verkeersbordherkenning, een 360°-camera en een automatisch noodstopsysteem.

Rifter trunk

De Rifter is verkrijgbaar in twee wielbasislengtes (4,40 en 4,75 m), wat hem 775 tot 1.050 liter bagageruimte oplevert in de vijfzitsversie. Voor wie dat nog niet volstaat, heeft Peugeot 180 liter nuttige opbergruimte extra voorzien, met name in het nieuwe Zenith-dak. Een zevenzitter? Dat kan ook…

Rifter panorama

SUV-trend

Zijn onderstel heeft de Rifter van de 30(0)8 geleend. De veerweg van zijn ophanging is wel langer en de bodemvrijheid groter, waardoor je het gevoel hebt met een echte SUV onderweg te zijn. Bovendien is de besturing top – dat zijn we gewoon van moderne Peugeots – en werkt de Rifter niet tegen als je hem in bochten werpt. Daarnaast blijft het ook opvallend stil aan boord in vergelijking met vroeger.

Rifter front

De Rifter kan je kopen in combinatie met een 1.2 Puretech-benzinemotor met 110 pk of met een 1.5 BlueHDI-dieselkrachtbron die 75, 100 of 130 pk sterk is. De krachtigste versies zijn ook verkrijgbaar met de nieuwe automatische EAT8 -transmissie. En de prijs? Vanaf € 17.672 incl. BTW.

Trefwoorden

Lees ook