TEST Porsche 911 Carrera 4S: de koning is dood. Leve de koning!

Elke keer als er een nieuwe generatie 911 gelanceerd wordt, rijst de vraag of de Porsche-ingenieurs hem beter hebben kunnen maken dan de vorige. En elke keer slagen dezelfde ingenieurs erin om ons te positief te verrassen als het zover is…

9 / 10
Gepubliceerd op 30 januari 2019
Leestijd : 7 min

Deel

TEST Porsche 911 Carrera 4S: de koning is dood. Leve de koning!

Op die manier heeft deze Duitser de reputatie opgebouwd de maatstaf in het sportwagensegment te zijn. Elke nieuweling die op de markt komt, wordt dan ook onherroepelijk vergeleken met de 911, de Porsche die bekendstaat omwille van zijn dagelijkse inzetbaarheid gekoppeld aan stevige prestaties. Deze symbiose van verschillende werelden vinden sommige concurrenten te verzoenend; zij geven vaak de voorkeur aan een iets meer “kleurrijk” weggedrag en minder compromissen. De 911 doet vooral verder waarmee hij al jaren bezig is, namelijk de sterke punten van zijn voorgangers overnemen en verbeteren, én hem nog wat bruikbaarder maken.

Altijd vlak

De 911 evolueert altijd en zijn stijl is herkenbaar uit de duizend. Het zijn steeds details die het verschil maken met de vorige reeks. Hoekigere bumpers, nieuwe wielen, achterlichten aangevuld met een lichtgevende band – de nieuwe Porsche-signatuur – enzovoort. Het lijnenspel zelf verschilt maar de traditionele look is perfect bewaard gebleven. Het achterste gedeelte is ook weer gezwollen en dat komt door de integratie van het nieuwe koelsysteem van de 3.0 bi-turbo motor, die sinds de vorige versie uitgebreid werd herzien.

De lucht-luchtwisselaars worden nu bovenaan het blok geplaatst, onder het ventilatierooster maar ook verder naar beneden, zoals vroeger het geval was. Door de injectie kan de brandstof beter en sneller worden verdeeld om de efficiëntie te bevorderen. De twee turbo’s nemen tegengestelde draairichtingen aan en zagen hun schoepen vergroot van 45 naar 48 mm. Al deze en andere wijzigingen hebben een vermogen- en koppeltoename van 30 pk en evenveel Newtonmeter mogelijk gemaakt voor de Carrera S en 4S, die voortaan 450 pk en 530 Nm afficheren. Gelukkig veranderen ze niets aan het zo typerende geluid van deze “flat-six”.

Comfortabel

Advertentie – lees hieronder verder

Zijn deze aanpassingen merkbaar in de praktijk? Waarschijnlijk wel, maar aangezien de vorige versie ons al gewend had gemaakt aan de veralgemeende turbomotor, zijn we niet echt verbaasd om met de zeer soepele, lineaire acceleratie van de nieuwste geconfronteerd te worden. In een 911 is het dan ook niet langer nodig om veel toeren te maken: trekkracht is er bij hopen vanaf 2.300 omwentelingen per minuut en wat je net gelezen hebt, komt minder als een verrassing dan wat nu volgt. Door het indrukwekkende werk dat aan het chassis en de transmissie geleverd werd, is de 911 absoluut comfortabeler dan ooit geworden. Ontspannen in een stedelijk centrum, gedreven bij het malen van kilometers aan een hoge snelheid… Al bestaat het favoriete speelterrein van deze Porsche natuurlijk uit kronkelende baantjes, daar waar hij zijn superioriteit kan tonen.

En dat hij tekeergaat! De 992 remt hard, reageert onmiddellijk op instructies, blijft vlak sturen en grippen, ook al spaar je het gaspedaal niet. Moet wel gezegd dat de ingenieurs zich tot het uiterste hebben ingespannen om dit mogelijk te maken, met name door een veelvoud aan mechanische en elektronische hulpmiddelen te voorzien. Torque Vectoring is er daar één van, een systeem dat de rotatie van een wiel in de bocht vertraagt om de auto te helpen draaien, net als de optionele directionele achteras voor nog meer kunde in de bochten. Reken daarnaast een aerodynamica-op-maat met een automatisch uit zijn schuilplaats piepende achterspoiler (vanaf 90 km/u) en ‘vinnen’ in de voorbumper die kantelen. En voor het eerst is de 911 uitgerust met wielen die voor- en achteraan verschillend zijn in diameter, met name om meer stabiliteit te creëren. Kortom: dit nieuwe model is weer efficiënter dan ooit tevoren en onze testauto in het bijzonder. Da’s dan ook een 4S, uitgerust met vierwielaandrijving.

Grenzeloos

Deze 911 is de gebruiksvriendelijkste ooit. Een reis naar het Ricardo Tormo Circuit in de buurt van Valencia in Spanje bevestigde niet alleen dat de gripgrenzen van de 992 veel verder weg liggen dan waaraan de meeste coureurs zich durven wagen, maar ook dat hij zowat elke vorm van “misbruik” met de mantel der liefde bedekt, zelfs met de ESP in de sportstand. Of het nu gaat om remmen ter ondersteuning, gas lossen in een snelle bocht of vroegtijdig plankgas geven, deze 992 blijft onverstoorbaar waardoor er slechts een zeer geringe afwijking van de achteras op te merken valt als je blijft forceren. Natuurlijk staat de ESP dan nog aan. Hoe het eraan toegaat met de hulpmiddelen uit, hebben we (nog) niet kunnen ontdekken. De nieuwe ‘Wet Driving’-modus dan weer wel, een toevoeging aan het Sport Chrono Pack. Leuk is dat deze instelling automatisch wordt aanbevolen zodra het wegoppervlak te nat wordt bevonden door de sensoren in de wielkasten. De beginnende bestuurder (en de zondagse Schumi) kan zo zijn Porsche ook bij slecht weer netjes op de weg houden. De 911 verzoenend? Daarin heeft de concurrentie vast en zeker gelijk…

De versnellingsbak

Persoonlijk zijn we minder fan van de nieuwe PDK-automaat met acht versnellingen. Maak je geen zorgen: hij werkt perfect zoals het moet, de herziene overbrengingsverhoudingen bevorderen de dynamiek (in de eerste zes versnellingen) en zorgen voor energiebesparing (in de laatste twee) en het schakelen verloopt uitermate soepel. Té soepel, naar mijn smaak! In een sportwagen, en al zeker als je gas aan het geven bent, is het fijn om een klein opstootje te voelen bij elke verzetswissel. Dat is in deze nieuwe Porsche niet het geval.

Ook interessant om weten: deze versnellingsbak werd al in gereedheid gebracht voor een toekomstige hybridisatie van de 911, die volgens de bron dichtbij een van de ingenieurs pas ten tonele zal verschijnen na de facelift van het model, zo rond 2022-2023. Op de komst van de handgeschakelde bak met zeven versnellingen zal je veel minder lang moeten wachten. Waarschijnlijk nog dit jaar zal je hem kunnen bestellen in de Carrera’s, de “basisversies”…

We zijn aan het muggenziften…

Dus, foutloos, die nieuwe 911? We hebben er eentje gevonden. Twee zelfs! En ze hebben betrekking op de cockpit. Tegenover de bestuurder houdt de toerenteller zijn centrale positie en blijft hij analoog zoals hij altijd al is geweest. Maar aan beide zijden zijn het nu schermen die de andere vier wijzerplaten onderdak bieden. Terwijl de leesbaarheid van de belangrijkste cluster (boordcomputer en toerenteller) zeer goed is, is dat van die aan de buitenkanten veel minder geslaagd en preciezer omdat het stuurwiel in de weg zit. En twee: de knop om het geluid van de sportuitlaat “op te waarderen”, zit nu virtueel ingewerkt in de menu’s van het centrale scherm. Mierenneukerij, wir wissen es…

Toch heeft Porsche zichzelf weer eer aangedaan door het dashboard volledig te herontwerpen. Niet alleen heeft het weer een zeer horizontale uitstraling zoals in de eerste generaties, de fabrikant blijft ook trouw aan de goede gewoonte om echte knoppen te behouden voor de belangrijkste functies. Daar maakt het aanpassen van het uitlaatgeluid voor alle duidelijk geen deel van uit. Wie bovendien groter is dan gemiddeld, zal het zeker op prijs stellen dat er een dikke centimer meer hoofdruimte is dan vroeger. De stoel van de 911 wordt dan ook enkele millimeters lager geplaatst. En zowat iedereen zal de steun en het comfort van de nieuwe zetels appreciëren, alweer een bijdrage aan het verhoogde gebruiksgemak dat de nieuwe 911 als verkoopsargument kan en mag gebruiken.

Conclusie

Tijden veranderen maar de 911 blijft klassiek en is comfortabeler dan ooit. Of echt iedereen dat kan smaken, is een andere discussie…

De 911 Carrera 4S in cijfers

Motor: zescilinder, benzine, twin-turbo, 2.981cc; 450 pk bij 6.500 tpm; 530Nm van 2.300 tot 5.000 tpm.

Aandrijving: op alle vier de wielen.

Versnellingsbak: PDK-automaat met 8 versnellingen

L/b/h (mm): 4.519/1.852/1.300

Leeggewicht (kg): 1.565

Koffervolume (l): 132

Tankinhoud (l) : 64

0 tot 100 km/u (sec.) : 3.4

Prijs: € 131.382 BTW incl.

Vermogen: 450 pk

Topsnelheid: 306 km/u

Gemengd verbruik: 9 l/100 km

CO2: 206 g/km

Voor
  • Rijgedrag/wendbaarheid
  • Motor/versnellingsbak
  • Rijgemak
  • Efficiënte 'Wet Mode'...
Cons
  • .... maar een weinig noodzakelijke
  • Displays 'verstopt' achter het stuurwiel
  • PDK-versnellingsbak te "soepel"

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Nicolas Morlet Freelance journalist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Porsche voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Ontdek onze testdrives en testritten van de nieuwste auto's. Lees onze uitgebreide autotests en testverslagen door experts.

Testdrives
TEST BMW i5 Touring eDrive40 (2024): bedreigde soort?

Zelfs met zijn elektrische gamma houdt BMW vast aan zijn goede gewoontes. Na de i5 sedan is het nu de beurt aan de Touring-breakversie om de strijd aan te gaan, een uniek aanbod op de markt in afwachting van de A6 Avant e-tron. De juiste keuze?

15 november 2024 8 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.