TEST Range Rover Velar SV Autobiography Dynamic Edition: Machtig!

De Velar SV onderscheidt zich van de rest van het Velar-gamma door uit te pakken met de 5-liter V8 compressor uit de F-Type SVR, goed voor… 550 pk!

TEST Range Rover Velar SV Autobiography Dynamic Edition: Machtig!

Range Rover claimt een topsnelheid van 274 km/u en een 0-tot-100-sprinttijd van 4,5 seconden. Haast krankzinnige prestaties zijn dit, mede mogelijk gemaakt door de 8-trapsautomaat die een specifieke behandeling heeft gekregen.

De Velar SV beschikt voorts over extra grote remschijven – 395 mm vooraan met 4 zuigers, 396 mm achteraan – die zeer goed van pas komen om deze 2,3 ton wegende kolos snel tot stilstand te kunnen brengen. Hij had trouwens nog zwaarder geweest, moest het merk geen gewichtsbesparende maatregelen hebben genomen. We denken dan aan het uitlaatsysteem (-7 kg) en aan de 21-duimswielen (-2,5 kg). Andere speciale kenmerken zijn onder meer de luchtvering en een variabel achterdifferentieel, die zowel het comfort als de prestaties positief beïnvloeden.

Op uiterlijk vlak blijft de Velar al bij al discreet. Zijn voor- en achterzijde zijn opnieuw ontworpen voor een betere aerodynamica en om de mechanische elementen beter te koelen, en de grote luchtinlaten en de vier einddempers onderstrepen zijn sportieve karakter. Binnenin stuiten we op zeer mooi leer en een overvloed aan uitrusting.

Multifunctioneel

Tijdens onze 300 km lange rit in de regio van Barcelona hebben we de veelzijdigheid van de Velar SV ontdekt. We gingen er zelfs off-road mee, op een zeer stoffig en rotsachtig parcours. Ondanks zijn grote wielen slaagde hij in onze alleterreintest, mede dankzij rijhulpmiddelen genre “descent control” die echt wonderen verrichten. Al mag dat natuurlijk ook voor een SUV van bijna 115.000 euro.

Onderweg, op de baan dan, laat het vermogen en vooral het koppel van de rauw klinkende V8 luid van zich spreken. Het blok lijkt over eindeloos veel trekkracht te beschikken. Toch is het logisch dat deze zware SUV een soepele boven een sportieve rijstijl verkiest. Je moet immers op tijd kunnen remmen en een SUV blijft een SUV, ook al is deze Brit voorzien van een bijtgrage voortrein en van een evenwichtig onderstel. Deze zware jongen houdt dan ook meer van brede, vlakke wegen dan van kronkelende straten met tal van hoogteverschillen. De nadruk ligt dan ook op comfort.

Conclusie

De Velar SV combineert op intelligente wijze verfijning met het “GT-gevoel”. Iets minder interessant zijn de prijs en natuurlijk het verbruik van deze veelweger.

De Velar SV Autobiography Edition in cijfers

Motor: V8 benzine, compressor, 4.999 cc; 550 pk bij 6.000 tpm; 680 Nm bij 2.500 tpm.

Aandrijving: vierwielaandrijving

Versnellingsbak: 8-trapasautomaat

L/b/h (mm): 4.810/1.930/1.680

Leeggewicht (kg): 2.300

Koffervolume (l): 673 – 1705

Tankinhoud (l) : 82

0-100 km/u (sec.): 4,5

Prijs: € 112.950 BTWi

Vermogen: 550 pk

Topsnelheid: 274 km/u

Opg. gem. verbruik: 11,8 l/100 km

CO2: 270 g/km