TEST Renault Captur: Charme van volwassenheid

De eerste generatie Renault Captur is erg populair bij het grote publiek en dus stonden de verwachtingen voor deze tweede lichting hooggespannen. Wat blijkt? De nieuwe overtuigt nog meer dan de vorige!

TEST Renault Captur: Charme van volwassenheid

De Captur was een vroege vogel in het SUV B-segment. Niet alleen is hij goed moduleerbaar, hij bezit (of bezat, eerder) de juiste uitstraling. Die combinatie heeft Renault geen windeieren gelegd. De Captur wist zich zelfs op te werken tot een van de onbetwiste leiders in zijn categorie. En anno 2019? Nu zijn er natuurlijk een pak meer concurrenten om rekening mee te houden. Om daar succesvol mee om te kunnen gaan, moest deze Fransman volwassen worden…

Blikvanger

Op deze zeer drukke cross-overmarkt is het uiterlijke aspect natuurlijk van immens belang. Renault heeft wat dat betreft niets, maar dan ook niets aan het toeval overgelaten: het front van de nieuwe Captur is charismatischer maar tegelijk gespierder, de schouders doen ook hun duit in het zakje en zijn achterzijde durven we zelfs flitsend noemen vanwege de C-vormige lichtunits. Tijdens onze testrit in Griekenland hadden chauffeurs van een oude Captur alleen maar oog voor de nieuwe, zoveel was duidelijk…

TEST Nissan Juke: Beter laat…

Complete make-over

Het minst gesmaakte aspect van de oude generatie is het interieur, dat van te veel harde kunststoffen voorzien is. Gelukkig ging deze nieuwe versie de recente Clio achterna en maakt hij royaal gebruik van schuimplastic, wat veel beter oogt én aanvoelt. Ook mooi: het grote handschoenenkastje ontvouwt zich als een lade en net zoals de vele opbergruimtes waar Renault aan heeft gedacht, is dat een praktische oplossing. Als je de automatische EDC-transmissie met 7 versnellingen aanstipt, krijg je zelfs een “zwevende” middenconsole waar je spullen onder kan opbergen.

De Captur II is 11 cm langer dan de eerste en dat komt zowel de passagiers als het koffervolume ten goede (+81 l), waarvan de inhoud nu 536 liter bedraagt. Een nieuwe referentie in het segment! De bank blijft trouwens ook gewoon glijden, op 18 cm voortaan (+ 2 cm), en die taak kan je ook met de nogal imposante handgreep in de koffer verrichten (naast met de klassieke handgreep onder de bank zelf). De positionering van die handgreep berooft je van enkele liters als je optimaal wil kunnen genieten van de 2 verdiepingen van de koffer. Anders gezegd: als het schab zich op de eerste verdieping bevindt en met de vloer vlak, is er geen probleem. Wil je anderzijds de kofferplank een verdieping lager plaatsen, dan kan de handgreep, die zich net achter de bank bevindt, voor frustraties zorgen.

Leve 2020!

Met de 3-cilinder 1.0 TCe (100 pk) en het afwerkingsniveau ‘Life’ aangevinkt, is de prijs van de Captur vrij concurrerend: 17.975 euro. Maar aangezien deze motor nog niet beschikbaar was voor deze testrit, hebben we het stuur van een Captur ‘Intens’ 1.3 TCe ter hand genomen, voorzien van een 130 pk sterke 4-cilindermotor, gecombineerd met een handgeschakelde versnellingsbak. Deze motor verbruikt effectief wat hij aankondigt, namelijk 6,2 l/100 km, en is niet alleen zuinig, maar ook bereid om meer dan 1.500 toeren per minuut te halen. Het is ook een stille krachtbron, met name dankzij de grote vooruitgang die werd geboekt op het gebied van geluidsisolatie. Kortom, we hebben te maken met een zeer aangename auto, die beter is in alles dan de vorige generatie, de besturing en de versnellingsbakbediening meegerekend. Hij is ook comfortabeler dan de oude, ook al is zijn demping nog steeds een beetje te stug op bepaalde momenten, waardoor we meer van de weg voelden dan we wilden. De krachtigste versie, goed voor 155 pk en uitgerust met de EDC-automaat, legt naar onze bescheiden mening niet veel extra op tafel. En paradoxaal genoeg leken de stoelen van de superuitgeruste ‘Paris Initiale’ (€ 29.375), met zijn chiquer interieur, ons iets minder comfortabel.

De 1,5 dCi-dieselmotor van 115 pk is alleen verkrijgbaar in combinatie met een EDC-automaat en de plug-in-hybride, die in 2020 zal verschijnen, zal dankzij verschillende innovaties een revolutie teweegbrengen. Neem dat maar van ons aan. We kijken we er nu al naar uit om deze motorisatie uit te proberen…

Nog een opsteker: de Captur werd op een goede manier opgewaardeerd wat rijhulpmiddelen betreft. Denk aan de waarschuwing bij het verlaten van de rijstrook, de rijstrookassistent, 360° camera, cruisecontrol met Stop&Go enzovoort.

Conclusie

De carrière van de nieuwe generatie Captur zal zorgeloos verlopen: hij heeft namelijk alle troeven in handen om weer de verkoopstopper in zijn segment te worden.

De Captur 1.3 TCe 130 in cijfers

Motor: 4-cilinder, turbo, benzine, 1.333 cc; 130 pk bij 5.000 tpm; 240 Nm bij 1.600 tpm.

Aandrijving: op de voorwielen

Versnellingsbak: manueel, 6 versnellingen

L/b/h (mm): 4.227/1.797/1.576

Leeggewicht (kg): 1.234

Koffervolume (l): 536

Tankinhoud (l) : 48

0-100 km/u (sec.) : 10,6

Prijs: € 25.275 BTWi

Vermogen: 130 pk

Topsnelheid: 195 km/u

Gemengd verbruik: 6,2 l/100km

CO2: 139 g/km

Andere motoren

1,0 TCe: 100 pk; 5,9l/100km; 173km/u; € 17,975 BTWi

1,3 TCe 155 EDC: 155 pk; 6,2l/100km; 202km/u; € 26.375 BTWi

1,5 Blue dCi EDC : 115 pk; 4,6l/100km; 186km/h; € 26.375 BTWi