De weg die Smart sinds zijn debuut in 1998 met de City Coupé (later ForTwo) heeft afgelegd, was zeer hobbelig. Vanaf het begin bleef de verkoop achter op de aanvankelijke prognoses. En de dealers, die zwaar hadden geïnvesteerd in specifieke showrooms met een glazen toren, lachten al snel groen. Ondanks varianten zoals de ForFour (ontwikkeld op basis van de Mitsubishi Colt), de Crossblade (een roadster en een bijzonder onbruikbare versie van de ForTwo) of het Roadster/Roadster Coupé duo, bleef het succes uit. Misschien omdat het concept van Smart zijn tijd te ver vooruit was.
Nochtans liet het merk een nieuwe wind door de autoproductie blazen. Dit is wat Pierre een paar jaar geleden aantrok, toen hij een guitige Roadster uit 2004 ontdekte bij een tweedehandsverkoper. Hij was eigenlijk op zoek naar een leuk voertuig voor zijn dochter, maar raakte gecharmeerd door deze auto die zo goed als nieuw was. Uiteindelijk werd de Smart weinig gebruikt, maar Pierre kreeg het nooit over zijn hart om er afstand van te doen. Wat verklaart waarom hij slechts iets meer dan 19.000 km op de teller heeft! Dit is een instapversie, zonder opties (zelfs geen stuurbekrachtiging!), waarbij de kleine 0,7 liter-motor 61 pk en 95 Nm ontwikkelt. Deze waarden zijn ver van verbluffend, maar de Roadster kan rekenen op zijn pluimgewicht van 790 kg om dat wat te compenseren.
Light is right
Om zo licht te zijn, heeft de Smart niet veel franjes. De brede deuren bieden een relatief gemakkelijke toegang (het voertuig is wel erg laag, zodat je er als het ware moet inglijden) tot het vrij grote interieur voor zo’n kleine auto van slechts 3,42 meter lang, waarin zeer goedkope kunststoffen overheersen. Dat is geen verrassing, maar de constructeur is misschien een beetje te ver gegaan in zijn besparingsdrang.
Advertentie – lees hieronder verder
Toch zit je goed in deze roadster. Alleen het niet-verstelbare en te laag geplaatste stuurwiel komt de pret wat bederven. Om te genieten van het rijden in open lucht, druk je gewoon op een knop en het canvasdak klapt weg achter de stoelen. En om nog meer van de elementen te kunnen profiteren, kunnen de zijstijlen gedemonteerd en opgeborgen worden in de voorste koffer, die daarmee zo goed als gevuld is. Dan is er nog de koffer achteraan, die echter zeer ondiep is en daardoor weinig nut heeft. Meer dan een strandlaken, een zonnebril en je favoriete tijdschrift kan je er echt niet in kwijt!
Aangename verrassing
De Smart Roadster neemt de mechanische basis van de ForTwo over en erft ook de technische oplossingen van deze laatste, zoals de stalen Tridion-veiligheidscel waarop de composiet koetswerkpanelen rusten. De vrees bestond dus dat deze auto een copy-paste van de stadsauto zou zijn met hoogwaardigere plastics, maar dat is niet zo omdat de auto veel opwindender is dankzij het zeer lage zwaartepunt. Zonder echt hard te rijden, is het mogelijk om er plezier in te hebben door de intense beleving, met een zeer directe besturing (die toch niet zwaar is ondanks het gebrek aan bekrachtiging) en een aangenaam driecilindergeluid. Uitgerust met ABS en ESP lijkt de Roadster aan de weg te kleven, maar jammer genoeg verhindert het lage vermogen elke stijlfiguur, vrijwillig of niet.
Het enige minpunt: de gerobotiseerde versnellingsbak waarover al veel inkt is gevloeid. Die werkt zeer traag en schokkend. Bovendien is de bediening van de pook omgekeerd (onze auto was namelijk niet uitgerust met de optionele peddels), wat niet echt intuïtief is. Het is enkel mogelijk om dit effect te “verlichten” door het gas telkens even te lossen. Gelukkig zorgen het koppel van de kleine turbomotor en het lage gewicht van het voertuig ervoor dat de hernemingen toch nog vrij vlot verlopen.
Betaalbaar
Het goede nieuws met de Smart Roadster en de Roadster Coupé is dat deze auto’s zeer betaalbaar zijn. Reken op 4.000 tot 7.500 € voor een degelijk exemplaar, afhankelijk van de kilometerstand en de opties. Maar dat is nog niet alles: dankzij de minimotor en het microformaat is deze auto helemaal geen dronkaard! Het verbruik ligt tussen de 6 en 7 l/100km, niet meer. Ook het onderhoud is zeer eenvoudig. Pierre wil wel de aandacht vestigen op het feit dat de motor zeer weinig olie (3 liter) bevat en dat het daarom noodzakelijk is om het niveau correct aan te vullen na een olieverversing, die alleen door afzuiging mogelijk is, want de motor heeft geen afvoerdop. Verder zijn de mechanische onderdelen makkelijk te vinden in het Smart-netwerk (nou ja, wat ervan over is) en op het internet. Als je ziet wat de Roadster biedt voor zo’n beperkt budget, is dit een meer dan verleidelijk aanbod!
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be