We komen aan in de D’Ieteren Gallery waar de Belgische VW-importeur een privécollectie wagens uitstalt. Voor wie het nog niet wist: in 1976 gooide VW een beetje onverwachts het automobiele landschap door elkaar door een snelle variant van de VW Golf te introduceren. GTI: drie magische letters die nog steeds nazinderen…
Kleine bumpers
De Golf GTI waar we mee mochten rondrijden, was een exemplaar uit 1978 dat dus nog steeds veel weghad van de conceptcar die in 1975 in Frankfurt werd voorgesteld, inclusief de kleine bumpers en de fijne achterlichten. Voor ons blijft dit het mooiste model en we zijn lang niet de enigen die die mening bedeeld zijn.
Nemen we plaats achter het stuur, zijn we verwonderd van de kilometerstand. Deze Golf 1 GTI heeft zowaar 220.000 km gereden. We draaien de sleutel om en wekken de hese 1.6 liter viercilinder tot leven.
We hebben meteen pech. Niet met de Golf maar wel met het weer en de verkeersdrukte. Het is heet buiten (airco is er niet) en we vorderen maar moeizaam: niet de ideale omstandigheden om een pretmachine van weleer uit te proberen. Maar laat ons positief blijven: de zonnebril zit op de neus, de linkerarm hangt uit het raam en we zitten in een auto die ons vroeger deed dagdromen.
Advertentie – lees hieronder verder
4 versnellingen
Al snel stellen we vast dat de Golf 1 GTI een erg polyvalente auto is, zeker voor zijn leeftijd. Dat heeft natuurlijk bijgedragen aan het grote succes van de sportieve hatchback. Nog steeds fier als een gieter murwen we ons tussen andere auto’s en gaan we op zoek naar de oprit van de autosnelweg.
Eenmaal gevonden, drukken we het gaspedaal diep in. Meteen valt op dat de vierversnellingsbak van de Golf GTI eerder kort schakelt. VW had daar wel een oplossing voor gevonden (een extra versnelling) maar die werd pas in modeljaar 1979 geïntroduceerd. Tijdens onze lange rit rechtdoor nemen we uitgebreid de tijd om de interieurdetails van deze VW van naderbij te bekijken. Het typische ruitjesmotief voor de bekleding, de golfbal als pookknop: alsof we in de tijd gereisd zijn! Klein puntje van kritiek: de zitpositie kan voor velen wat hoog uitvallen.
Kwestie van feeling
Dag twee en tijd voor het échte werk: we verkennen kleine baantjes en zelfs aan een rustig tempo komen zijn kwaliteiten tot uiting. Met deze auto voel je alles, je rijdt helemaal zonder filter. Verrassend is dat hij ook redelijk comfortabel blijft.
Beetje bij beetje verhogen we het ritme en ontdekken we het tweede gezicht van deze Duitser. De motor gedraagt zich al erg romig aan een laag toerental en is allesbehalve een lanterfanter als we de toerennaald richting het maximum brengen (6.100 tr/min). Dan beschikken we over 110 pk die maar 900 kg in beweging moet houden. Knallen maar! Nogmaals, we rijden zonder rijhulpsystemen en de pret kan niet groter…
Eerder braaf
De voortrein van de Golf 1 GTI heeft geen moeite om de beschikbare pk’s te verwerken, al is het nu ook niet zo dat de wielen zich in het wegdek vastbijten. We constateren zelfs een lichte vorm van onderstuur bij het aansnijden van bochten. Ook mist het stuurwiel progressiviteit: op het rechte stuur is de stuurinrichting licht, bij het remmen voor de bocht heb je dan weer spierkracht nodig. En overschat ook de remmen niet, die zijn lang niet even daadkrachtig als moderne exemplaren…
Conclusie
Deze rit bracht ons helemaal weer “back to basics”, naar een tijd waar je nog écht met de auto kon rijden. Een jongensdroom werd bij deze van onze bucketlist gehaald. Een aanrader!
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be