De eerste… De eerste van wat? De Tarraco is de eerste “grote” SUV van het Iberische merk en kan tot 7 personen vervoeren. Hij is ook de eerste telg die de nieuwe tekentaal van Seat omarmt en die het instapniveau Reference vaarwel zegt. Tot slot is de Tarraco de allereerste Seat waarvan de naam niet door het merk zelf werd gekozen: maar liefst 146.124 personen vanuit 134 landen hebben hun voorkeur geuit via het wereldwijde web. Voor wie het weten wil: Tarraco verwijst naar de havenstad Tarragona in Catalonië. Of we daar ook effectief hebben testgereden? Niet bepaald, Seat blijft trouw aan de streek rond Barcelona wat persritten betreft…

Tarraco

De top van het Seat-assortiment

Letterlijk één stap buiten de luchthaven gezet en we zagen de Tarraco al staan. Ongetwijfeld familie van de Tiguan Allspace, al zorgt de nieuwe Seat-stijl voor de nodige onderscheiding. Eenmaal aan boord verdween onze angst voor het “déjà vu-gevoel” helemaal. Het dashboard is volledig anders dan dat van de bovenvernoemde VW en het centrale scherm is ideaal geplaatst. Alle versies zijn bovendien uitgerust met een Digital Cockpit, het systeem waar Audi enkele jaren geleden als eerste mee had uitgepakt in de TT. Naast zeer eenvoudig in gebruik is de weergave ervan visueel indrukwekkend. Alleen al omwille van het feit dat Seat dit als standaard aanbiedt, scoort hij ten opzichte van zijn neven uit de VW Group met een hoger prijskaartje. Dit is trouwens ook het eerste Seat-model dat in de hoogste afwerkingsniveaus Style en Xcellence beschikbaar is.

Tarraco interior

Vaarwel, Alhambra?

Dankzij zijn uitrusting drijft de Tarraco zijn score op maar wat afwerking en aankledingsmogelijkheden betreft, zitten we nog lang niet in het premiumsegment. Bijzaak, zou je kunnen zeggen want daar is het Seat ook helemaal niet om te doen. Het bewijs: de enige mogelijke combinatie voor het interieur is stof met Alcantara…

Tarraco Seat

De 3de zetelrij is trouwens optioneel (€ 875) en laat je nog steeds toe om tot 230 liter aan bagage in te laden. Is deze rij ingeklapt, lust de koffer weer 700 liter en laat je de optie helemaal achterwege, dan bezit je een vijfzits-Tarraco met een laadvolume van 760 liter. Qua modulariteit scoort deze SUV minder hoge hogen dan de Alhambra met zijn 3 individuele zitplaatsen op de 2de rij, waar de Tarraco niet over beschikt, maar die minibus vertegenwoordigt ook maar 2% van de verkoop van Seat in België en dat terwijl SUV’s momenteel wél als zoete broodjes verkopen. De invasie van betaalbare SUV’s voor grote en jonge gezinnen zat er dus overduidelijk aan te komen.

Seat

Oplaadbare hybride in 2020

De motoren nog? Bij de benzines laat Seat je kiezen tussen de 1.5 TSI met 150 pk (vanaf € 33.670 BTWi) en de 2.0 TSI met 190 pk, deze laatste gekoppeld aan een DSG-automaat en vierwielaandrijving. Dieselrijders hebben evenveel keuze: in die kolom staat weliswaar alleen de 2.0 TDI genoteerd maar dan wel in twee vermogensversies: met 150 pk (4Drive-vierwielaandrijving in combinatie met de optionele DSG voor € 3.900 extra) en met 190 pk (4Drive en DSG als standaard). In 2020 komt daar een plug-in hybride bij.

Kies voor Xcellence!

Onze testomstandigheden waren allesbehalve optimaal en de sleutels van de krachtigste modellen kregen we ook al niet overhandigd. Opvallend: ondanks zijn 340 Nm koppel liet de 2.0 TDI ons een beetje teleurgesteld achter. Hij doet zijn werk en daar stopt het. Meer plezier haalden we uit de 1.5 TSI benzine, die minder koppelrijk is (250 Nm) maar tenminste meer karakter heeft en dit niet in het minst dankzij zijn bredere maximumkoppelbereik, van 1.500 tot 3.500 toeren per minuut.

Tarraco rear

De motoren even buiten beschouwing gelaten, zijn de  uitstekende demping en nuttige snufjes zoals de 360°-camera en de adaptieve besturing voor in de stad onze vermelding waard. Op het Xcellence-afwerkingsniveau (€ 36.670, of € 3.000 extra) zijn deze zaken standaard, net als de chromen details die deze SUV een prestigieuze uitstraling geven. Zijn 19′- wielen doen natuurlijk ook hun duit in dat zakje, maar pas op met zulke grote maten. Hoe groter je gaat, hoe duurder en hoger je verbruik zal liggen.

Conclusie

Met deze Tarraco maakt het merkimago van Seat een echte sprong voorwaarts. Verwacht echter geen dynamische SUV: deze familievriend werd in de eerste plaats ontworpen om te overtuigen met zijn zeer competitieve prijs/uitrustingsverhouding.

De Tarraco 1.5 TSI Style in cijfers

Motor: 4 cilinder-in-lijn met directe brandstofinjectie; turbo, benzene, 1.498cc; 150 pk van 5.000 tot 6.000 tpm; 250Nm van 1.500 tot 3.500 tpm.

Aandrijving: voorwielen

Versnellingsbak: handgeschakelde 6-bak

L/b/h (mm): 4735/ 1839 / 1658

Leeggewicht (kg): 1.524

Koffervolume (l): 760

Tankinhoud (l) : 58

0 tot 100 km/u (sec.) : 9,7

Prijs: € 33.670€ BTWi

Vermogen: 150 pk

Topsnelheid: 201 km/u

Gemengd verbruik: 6,3 l/100 km

CO2: 147 g/km

Andere motorisaties

2.0 TSI 4Drive : 190 pk ; 211km/u ; € 42.190 BTW incl.

2,0 TDI: 150 pk; 4,9l/100km ; 202km/u ; € 36.260 BTW incl.

2,0 TDI 4Drive : 190 pk ; 5,6l/100km ; 210 km/u ; € 44.780 BTW incl.

  • Verhouding prijs/uitrusting
  • Interieursfeer
  • Digital Cockpit
  • Hoogwaardig imago
  • Naverkoopwaarde?
  • Afwerking en materiaalkeuze moet beter
  • Modulariteit niet op niveau van een minibus
Score van de redactie : (4/5)