De BMW-designers verkondigen dat de 5 Touring volledig nieuw is, maar toch zijn de verschillen zeer moeilijk te spotten als je beide generaties niet naast elkaar ziet. We willen de heren graag op hun woord geloven als ze beweren dat de lengte met 36 mm toenam, met als resultaat een groter koffervolume dat nu oploopt tot 570 liter. Met een simpele druk op de knop kan die bagageruimte zelfs uitgebreid worden tot 1.700 liter door de 40-20-40 rugleuning van de achterbank neer te klappen, waardoor ook een volledig vlakke laadvloer ontstaat. Het is enkel jammer dat de ruimte bovenaan niet optimaal gebruikt kan worden door de onregelmatige vorm van de hemel en de helling van de achterklep, zodat het vervoer van grotere objecten lastig is. In die hobbels bovenaan zitten namelijk de scharnieren van de afzonderlijk te openen achteruit verborgen.
Hart of rede
Vooral de 520d met 8-trapsautomaat zal in de smaak vallen bij de fleetrijders door zijn laag verbruik (4,3l/100km) en geringe CO2-uitstoot (114g/km). De beschikbare 190 pk’s leveren geen spectaculaire rijsensaties op, maar ze volstaan wel om er in alle omstandigheden een vlot tempo op na te houden. Kortom: de nieuwe 5 Touring is een echte BMW zonder verrassingen die zeker goed zal scoren op de markt van bedrijfswagens.
Pluspunten
Efficiënt chassis
Advertentie – lees hieronder verder
Kwaliteit interieur
Combinatie motor/versnellingsbak
Geluidsisolatie
Comfort
Minpunten
Belading tot dak moeilijk
(Een beetje) minder technologisch dan de E-Klasse
De BMW 520d Touring in enkele cijfers
Motor : viercilinder turbodiesel, 1.995cc; 190pk bij 4.000tr/min; 400Nm tussen 1.750 en 2.500tr/min
Aandrijving : achterwielen
Versnellingsbak : 8-trapsautomaat
L/b/h (mm) : 4.943/1.868/1.498
Leeggewicht (kg) : 1.660
Koffervolume (l) : 570
Tankinhoud (l) : 66
0-100 km/u (sec.) : 7,8
Prijs : € 50.950 BTWi
Vermogen : 190 pk
Topsnelheid : 225 km/u
Opgegeven gem. verbruik : 4,3 l/100km
CO2 : 114 g/km
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be