Autotests

TEST BMW M240i xDrive: Afscheidsgeschenk

Hoewel BMW zich tegenwoordig sterk richt op elektrische mobiliteit, vergeet het merk zijn roots niet. De toekomstige 2 Reeks is, met de instemming van zijn ontwerpers, een geschenk aan fans van het merk. En dat is goed nieuws! Gocar.be reed al met de gisteren officieel voorgestelde M240i xDrive.

Nicolas Morlet Nicolas Morlet | Gepubliceerd op 8 jul. 2021 | Leestijd: 7 min

Voordat BMW aan de ontwikkeling deze 2 Reeks begon, voerde het merk een groot onderzoek uit onder zijn trouwste klanten om erachter te komen wat ze echt verwachten van een coupé van hun favoriete merk, om vervolgens deze gegevens te analyseren en te proberen aan hun verwachtingen te voldoen. Na deze eerste kennismaking met het nieuwe model mogen we concluderen dat de harde kern van fans van de constructeur gelukkig zijn ziel nog niet heeft verpand aan de iX SUV, wat het merk ons ook wil wijsmaken. “Dit is de laatste BMW voor kenners in zekere zin”, zei een gesprekspartner zelfs in een discussie. Hiermee is alles gezegd!

Gebaseerd op de 4

Omdat de nieuwe 2 Reeks Coupé gewijd is aan de fans, bevat hij de essentie van BMW, inclusief de twee centrale elementen: achterwielaandrijving en een zescilindermotor. In tegenstelling tot de 1 Reeks die een voortrekker is geworden sinds zijn derde generatie, blijft de 2 Reeks inderdaad aangedreven op de achterwielen, of heeft hij vierwielaandrijving met het karakter van achterwielaandrijving, afhankelijk van de versie. Hij deelt ook niet langer zijn basis met de compacte modellen, maar leent het platform van de 3 en 4 Reeks, dat grondig aangepast werd om een specifiek karakter te bieden. De afmetingen en de verhoudingen van de auto blijven globaal dezelfde, ook al werd de wielbasis met 51 mm verlengd om meer binnenruimte te creëren.

Advertentie – lees hieronder verder

BMW M240i xDrive

Het is vooral de M240i xDrive die ons charmeert. Onder diens gespierde motorkap schuilt de zes-in-lijn 3.0 bi-turbo (codenaam B55) van 374 pk die ingepikt werd van de M340i en M440i. Dat zijn 34 paarden meer dan de oude M240i en slechts 36 minder dan de vorige M2!

Een vleugje M

Het geluid dat de gecamoufleerde auto produceert die ons voor de deur van de BMW Driving Academy staat op te wachten, laat geen twijfel bestaan dat er een potente zespitter onder het koetswerk schuilt. Geïnstalleerd achter het stuur, in een cocon die vertrouwd overkomt voor een vaste klant van het merk, begrijp je meteen dat de feeën die de nieuwste M-modellen creëerden ook deze “kleine M2” uit hun staafje toverden. Op de verschillende testparcours die de instructeurs ons voorschotelen, vertoont deze M240i een perfecte balans (gewichtsverdeling 50/50) en een extreme nauwkeurigheid in zijn reacties in een slalom, haarspeldbochten en uitwijkmanoeuvres.

BMW M240i xDrive 2021

Dit is te danken aan de stuurrichting, die nog verder verfijnd werd tegenover het vorige model, maar ook aan de structurele stijfheid, die met ongeveer 12% toenam en nu hoger is dan de 4 Reeks! De sensaties zijn dus verzekerd, vooral omdat de vierwielaandrijving is ingesteld met een focus op de achteras, en het ESP, die al veel plezier in de Sport-modus verzekert, ook volledig uitgeschakeld kan worden. Daarnaast zorgt het elektronische sperdifferentieel (optioneel op de 230i) voor een uitstekende tractie op de doornatte piste tijdens onze test. Dat geeft een gevoel van rijgemak en beheersing, maar ook een zuiver rijplezier dat echt zeldzaam wordt.

BMW M240i xDrive interieur

Combineer dit met een motor die nooit in ademnood komt, ongeacht het toerental, en een vinnige 8-versnellingsbak, die soms iets te voorzichtig opschakelt maar wel perfect past bij dit temperament, en de lat ligt héél hoog voor de toekomstige M2 die al is aangekondigd!

Is er meer nodig?

Dit is allemaal mooi, maar zullen de kopers van de bescheidenere variant niet op hun honger blijven zitten? Niet noodzakelijk. We mochten ook de 230i aan de tand voelen en die biedt al veel waar voor zijn geld. Toegegeven, de loopcultuur van de motor kan niet concurreren met de nobele zescilinder, maar de prestaties zijn zeker niet ridicuul. De 0 tot 100 km/u wordt in 5,9 seconden afgehaspeld en dat is al een goede indicator. En wat de sensaties betreft, zorgt de achterwielaandrijving in combinatie met een iets lichtere voortrein voor een degelijk sportief rijgedrag, in combinatie met het sportchassis met een Amerikaanse afstelling op onze testwagen. Wellicht zal de setup voor Europa nog wat verfijnder zijn.

Conclusie

Dit geschenk aan de fans ziet er veelbelovend uit. De ingenieurs lijken iets meer dan normaal hun hart in het werk te hebben gestoken als eerbetoon aan de kleine coupés met verbrandingsmotor, vooraleer de emissienormen en de elektrificatie hen definitief de doodsteek geven.

BMW M240i

De BMW M240i xDrive in enkele cijfers

Motor: zescilinder, benzine, 2.998cc ; 374pk bij 5.500 t/min; 500Nm bij 1.850 t/min.

Aandrijving: naar de vier wielen

Versnellingsbak: automaat 8 verhoudingen

0-100 km/u (sec.): 4,5

Topsnelheid: 250 km/u

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Score van de redactie

Pluspunten

  • Evenwicht en wendbaarheid
  • Loopcultuur zescilindermotor
  • Combinatie motor/versnellingsbak
  • Puur rijplezier

Minpunten

  • Transmissie schakelt soms te vroeg
  • Geen elektrische versie (grapje…)

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon