De Chinese constructeur BYD is sinds 2022 aanwezig op de Belgische markt en breidt snel uit. Het gamma elektrische SUV’s blijft groeien. Het nieuwste model, de Atto 2, wordt de instapper van het gamma. Met zijn lengte van 4,31 m mikt deze auto uit het B-segment op de bovenkant van de markt, met zijn royale afmetingen. Het design oogt leuk, al haalt het veel inspiratie bij andere bestaande modellen, zoals het ‘zwevende’ dak dat geleend werd van de Smart #3.
Hoewel ze geen originele lijn bedacht hebben, zijn de ontwerpers van BYD er wel in geslaagd om een elegante auto te creëren met interessante details zoals de geïntegreerde handgrepen en de achterlichten die met elkaar verbonden zijn door een strip, mooi geïntegreerd in de achterklep.

Uitstekende afwerking
Binnenin is de kwaliteit van de materialen verrassend goed voor een auto in dit segment. Centraal staat, net als bij alle BYD-modellen, een draaibaar scherm (12,8 duim of 10,1 duim bij de Atto 2 Active). Het dashboard is bewust strak gehouden. Er zijn nog enkele fysieke knoppen voor de belangrijkste functies, met name op de middenconsole en op het stuurwiel. Vergeleken met de meeste Chinese auto’s is het infotainmentsysteem van de Atto 2 behoorlijk geslaagd en vlot. De snelkoppelingen die beschikbaar zijn door het scherm met twee of drie vingers aan te raken zijn praktisch, net als de vele applicaties (Spotify, YouTube enzovoort).
Advertentie – lees hieronder verder
Voor de rest is er genoeg ruimte binnenin, ook op de achterbank. De kofferruimte is zeker niet belachelijk, met een inhoud van 400 liter, wat groeit tot 1.340 liter met neergeklapte achterbank. De met veganistisch leder beklede zetels zijn aangenaam. BYD heeft duidelijk de nodige inspanningen geleverd voor een goede kwaliteitsindruk. Veel Europese constructeurs komen niet in de buurt van dit niveau.

Eén motor, twee batterijen
Bij zijn debuut is de Atto 2 alleen verkrijgbaar met een elektromotor die de voorwielen aandrijft. Die ontwikkelt 177 pk en 290 Nm en wordt gevoed door een bladebatterij (een technologie die BYD belangrijk vindt en die ook in andere EV-modellen wordt gebruikt) met een capaciteit van 45,12 kW. Op papier bedraagt het WLTP-rijbereik 312 km. Dat lijkt iets te weinig, maar later dit jaar volgt een Comfort-versie van de Atto 2 met een grotere batterij, waardoor hij een rijbereik van 420 km biedt.

Comfort boven alles
In de stad verrast de motor met zijn levendige acceleratie en de geluidsisolatie binnenin is zeer goed. Wel krijg je al snel de indruk dat de Atto 2 comfort boven dynamiek verkiest, met een zeer soepele vering. Bij lage snelheden is dat geen probleem. In bochten rolt de auto echter veel en lijkt hij van slag te zijn als je het tempo verhoogt.
Dit is deels te wijten aan de banden met lage rolweerstand, die ook de tractie beïnvloeden als je te fors accelereert, wat leidt tot overstuur. In deze omstandigheden kun je beter omzichtig omspringen met het stroompedaal en je aan de wettelijke limieten houden.

Geen lange ritten
Ondanks het lage gemiddelde verbruik (tussen 16 en 18 kWh/100 km tijdens onze testrit), stelde het rijbereik van de Atto 2 in de praktijk teleur. Je geraakt niet verder dan 200 tot 250 km, mits een rustige rijstijl. Door het lage rijbereik blijft het speelveld van deze BYD beperkt tot wegen in of rond de stad. We kijken uit naar de Comfort-versie om te zien of die met zijn grotere batterij het verschil kan maken.

Niet zo duur
De sterkte van BYD zit in de correcte prijzen voor wat zeker geen ‘lagekostenwagens’ zijn. Dit is opnieuw het geval met de Atto 2, die start bij 29.990 euro inclusief zes jaar of 150.000 km garantie, een vast panoramadak, een warmtepomp en elektrisch verstelbare zetels. Een nog beter uitgeruste versie (met inductieladen, groot centraal scherm, verwarmde voorzetels enzovoort) is verkrijgbaar voor 31.990 euro. De Comfort-versie met de grote batterij is daarentegen veel duurder: 37.500 euro.

Conclusie
Als je nog altijd vooroordelen hebt over Chinese auto’s, dan zou de BYD Atto 2 je op andere gedachten moeten brengen over de kwaliteit van hun afwerking en ontwerp. Afgezien van het rijbereik, dat te weinig blijkt om echt veelzijdig te zijn, is deze kleine en betaalbare elektrische SUV zeker het overwegen waard omdat hij veel te bieden heeft.

De BYD Atto 2 in cijfers
Motor: 1 elektromotor, 177 ch et 290 Nm, LFP-batterij
Aandrijving: op de voorwielen
Versnellingsbak: enkele verhouding
L/b/h (mm): 4.310/1.830/1.675
Leeggewicht (kg): 1.570
Batterij (kWh): 45,12
0 tot 100 km/u (sec): 7,9
Topsnelheid (km/u): 160 km/u
Rijbereik (WLTP, km): 312
Verbruik (WLTP, kWh/100 km): NB
CO2: 0 g/km
Prijs: 29.990 euro
BIV: Vlaanderen: 0 euro, Wallonië en Brussel: 61,50 euro
Verkeersbelasting: Vlaanderen: 0 euro, Wallonië en Brussel: 100,98 euro
- Aantrekkelijke prijzen
- Zeer goed afwerkingsniveau
- Interessante ruimte
- Bedieningscomfort
- Zachte demping
- Grip van originele banden
- Teleurstellend rijbereik
- Prijs van Comfort-versie met grote batterij
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be