Autotests

TEST Hyundai i30 N: wat een Performance!

De Hyundai i30 N is het allereerste model van de Zuid-Koreaanse constructeur die de N-badge opgespeld krijgt. En ze hebben (samen met een Duitser) geen half werk geleverd… Het verhaal begint nadat Hyundai beslist Albert Biermann in dienst te nemen, een ingenieur van de beruchte BMW M-afdeling. De bedoeling van deze aanwerving: een reeks sportieve Hyundai's op de mensheid loslaten natuurlijk. En met Biermann aan het hoofd van deze nieuwe divisie, kón zoiets gewoon niet mislopen.    Deze i30 N is de allereerste vrucht van deze Duits-Aziatische samenwerking. De 'N' staat trouwens voor Nürburgring, ook wel de Groene Hel genoemd, één van de meest spectaculaire circuits op deze aardbol. De i30 N werd er getest en hij heeft er zelfs al aan de 24 urenrace deelgenomen.

Maxime Pasture | Gepubliceerd op 20 okt. 2017 | Leestijd: 3 min

Niet perfect maar wel heel plezierig

Het resultaat is een compacte, 250 pk sterke GTI geworden die op twee keer 50 cent na 30.000 euro kost. Vergelijk dat met de prijs van gelijkaardige hatchbacks en je zal moeten vaststellen dat de i30 N als een absoluut koopje geldt. Nochtans kan je je afvragen waarom deze Hyundai zo goedkoop is. We spreken hier immers over een erg complete wagen. Met een levendige 2-liter turbomotor die koppelrijk is over een groot toerentalgebied, met verschillende rijmodi die ook het geluid beïnvloeden (van geciviliseerd tot zeer racy) maar vooral met een ongelofelijk chassis dat zich bijna met de pedalen laat bedienen en zelfs aan zeer hoge snelheden stabiel blijft. Kortom: een ideaal compromis dat zelfs liefhebbers van trackdays zal bekoren. Je kan immers het Performance Pack bestellen: 275 pk, sperdifferentieel, Pirelli P Zero 19’’-banden, een stabilisatorstang in de koffer, grotere remmen enz. Dan zit je al na 6,1 seconden aan 100 km/u. Niet slecht voor een Hyundai i30!

Advertentie – lees hieronder verder

Toegegeven: het interieur mag een beetje saai wezen, de besturing is niet de beste op de markt en de versnellingsbak, hoewel kort en precies, niet de meest perfecte… Maar wát een plezier heb ik aan boord van deze i30 N beleefd! Uitproberen staat in dit geval echt wel gelijk aan kopen…

Conclusie

De allereerste Hyundai 'N' is een stevige verrassing geworden, in de positieve zin dan. Deze GTI is gul, zit vol sensaties en er is duidelijk over nagedacht. En dat voor een lager prijskaartje dan dat van zijn concurrentie. Reken daar nog eens 5 jaar garantie bij (met ongelimiteerde kilometers) en het wordt onmogelijk dat de i30 N niet als zoete broedjes zal verkopen

+

Prijs/uitrusting/garantie

Rijplezier/onderstel

Look, aandacht voor detail

Geluid

Verbruik loopt snel op

Remkracht (op standaardversie 250 pk)

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon