Niet perfect maar wel heel plezierig
Het resultaat is een compacte, 250 pk sterke GTI geworden die op twee keer 50 cent na 30.000 euro kost. Vergelijk dat met de prijs van gelijkaardige hatchbacks en je zal moeten vaststellen dat de i30 N als een absoluut koopje geldt. Nochtans kan je je afvragen waarom deze Hyundai zo goedkoop is. We spreken hier immers over een erg complete wagen. Met een levendige 2-liter turbomotor die koppelrijk is over een groot toerentalgebied, met verschillende rijmodi die ook het geluid beïnvloeden (van geciviliseerd tot zeer racy) maar vooral met een ongelofelijk chassis dat zich bijna met de pedalen laat bedienen en zelfs aan zeer hoge snelheden stabiel blijft. Kortom: een ideaal compromis dat zelfs liefhebbers van trackdays zal bekoren. Je kan immers het Performance Pack bestellen: 275 pk, sperdifferentieel, Pirelli P Zero 19’’-banden, een stabilisatorstang in de koffer, grotere remmen enz. Dan zit je al na 6,1 seconden aan 100 km/u. Niet slecht voor een Hyundai i30!
Toegegeven: het interieur mag een beetje saai wezen, de besturing is niet de beste op de markt en de versnellingsbak, hoewel kort en precies, niet de meest perfecte… Maar wát een plezier heb ik aan boord van deze i30 N beleefd! Uitproberen staat in dit geval echt wel gelijk aan kopen…
Conclusie
De allereerste Hyundai 'N' is een stevige verrassing geworden, in de positieve zin dan. Deze GTI is gul, zit vol sensaties en er is duidelijk over nagedacht. En dat voor een lager prijskaartje dan dat van zijn concurrentie. Reken daar nog eens 5 jaar garantie bij (met ongelimiteerde kilometers) en het wordt onmogelijk dat de i30 N niet als zoete broedjes zal verkopen
Advertentie – lees hieronder verder
+
Prijs/uitrusting/garantie
Rijplezier/onderstel
Look, aandacht voor detail
Geluid
–
Verbruik loopt snel op
Remkracht (op standaardversie 250 pk)
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be