De transitie naar elektrische auto’s is ingezet, maar wordt momenteel nog vooral gedragen door de professionele bestuurders die geregelder hun bedrijfswagens vervangen en ook over een ruimer budget beschikken dan de modale privérijders. Aan een volledig elektrische of plug-in hybride personenwagen hangt nu eenmaal een hoger prijskaartje vast dat niet iedereen kan of wil betalen uit eigen zak. ‘Groen kost poen’ is ook in de autosector een bekende slogan.
Budgetvriendelijke mild-hybride
De aanpak van Jeep om naast de plug-in hybride Compass 4xe, die minstens 46.590 euro kost, ook nog een iets eenvoudigere en enkel op de voorwielen aangedreven mild-hybride variant aan te bieden met een tarief van 37.540 euro, is daarom zeker een goede zaak. Deze budgetvriendelijke e-Hybrid vervangt de modellen met de bekende 1,3 liter benzinemotoren en belooft zo’n 15% schoner en zuiniger te functioneren. Dat is mogelijk door de combinatie van een nieuwe 1,5 liter benzinemotor van 130 pk en 240 Nm, die de hulp krijgt van een elektromotor van 20 pk en 55 Nm die in de DCT zeventrapsautomaat met dubbele koppeling is geïntegreerd.
Dit 48V-systeem geeft de verbrandingsmotor een elektrische boost bij het wegrijden en laat kortstondig elektrisch rijden bij lage snelheid toe. Bijvoorbeeld bij parkeermanoeuvres of stapvoets rijden in het drukke stadsverkeer. Dit is een beperkte en eenvoudige elektrische ondersteuning, die wel resultaat heeft aangezien het aangekondigde verbruik van 6,1 l/100 km best haalbaar is in de realiteit.
Advertentie – lees hieronder verder
En in het dagelijks gebruik is het natuurlijk praktisch dat je de Compass e-Hybrid nooit aan de stekker hoeft te hangen om dat resultaat te bereiken. Dit in tegenstelling tot een plug-in hybride zoals de Compass 4xe, die weliswaar uitpakt met bijzonder lage CO2– en verbruikswaarden, maar die enkel gerealiseerd kunnen worden als de bestuurder de discipline heeft om zijn auto steeds op te laden. Wie dat niet doet of niet kan bij gebrek aan een laadpaal thuis of elders, ziet het verbruik pijlsnel de hoogte ingaan.
Onderweg blijkt de 130 pk van de e-Hybrid te volstaan en schiet hij nog vrij vinnig uit de startblokken dankzij de elektrische boost. Maar natuurlijk merk je in de hernemingen het verschil met de krachtigere 4xe die 190 of 241 pk produceert. Nu volstaat dat vermogen zeker in de dagelijkse verplaatsingen, waar je toch steeds meer met snelheidsbeperkingen en trajectcontroles krijgt af te rekenen en je een overdaad aan pk’s gewoon niet meer kan aanwenden.
Jeep-gevoel intact
Persoonlijk vind ik wel dat het Jeep-gevoel nog steeds intact is in de Compass. Weliswaar in de context van de stadsjungle waar de meesten onder ons zich toch het meest in voortbewegen en je dus geen nood hebt aan vierwielaandrijving of gesofisticeerde offroadsystemen. Daarbij kan de speciale Upland-versie nog voor enkele leuke accenten zorgen, zoals de stoere print op de motorkap, de zwarte accenten op het dak en de velgen en de zetelbekleding in duurzaam materiaal (Seaqual).
Aan boord biedt de Compass voldoende ruimte voor het hele gezin met een koffer met een inhoud van 438 liter tot 1.387 liter als je de achterbank neerklapt. De bestuurder heeft uitzicht op een strak dashboard waarop de centraal geplaatste 10,1” tablet meteen in het oog springt. Daarmee verloopt de bediening van de boordfuncties en het infotainmentsysteem zeer intuïtief.
Een puntje van kritiek krijgen de rijhulpsystemen (vooral de actieve rijstrookbewaking) die soms nogal opdringerig worden terwijl dat helemaal niet nodig is.
Conclusie
De Jeep Compass e-Hybrid is een interessante nieuwe variant in het gamma, die met zijn lichte vorm van elektrificatie bijdraagt tot efficiënter en zuinig rijden, zonder daarbij afbreuk te doen aan het rijplezier of de prijs hoog opdrijft. Bovendien blijft het Jeep-gevoel behouden, wat voor de liefhebber toch een troef blijft.
Jeep Compass e-Hybrid: specificaties
Motor: hybride, 1.5 benzine 130 pk en 240 Nm + elektromotor 20 pk en 55 Nm
Aandrijving: op de voorwielen
Versnellingsbak: gerobotiseerde automaat, 7 verhoudingen
L/B/H (mm): 4.394/1.819/1.624
Leeggewicht (kg): 1.475
Koffervolume (l): 438-1.387
Tank (l): 55
0 tot 100 km/u (sec.): 10,0
Topsnelheid: 193 km/u
Gem. verbruik WLTP: 6,1 l/100 km
CO2: 138 g/km
Prijs: 37.540€
BIV: Vlaanderen: 277,99€; Wallonië en Brussel 495€
Verkeersbelasting: Vlaanderen: 203,39€; Wallonië en Brussel 248,95€
Ecomalus Wallonië: 0€
- Redelijk aanschafprijs
- Gunstig verbruik
- Jeep-gevoel intact
- Nipt vermogen
- Opdringerige rijhulpsystemen
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be