TEST Jeep Compass e-Hybrid: liever zonder stekker?

Ook Jeep draagt zijn steentje bij tot de elektrificatie van de Stellantis Groep met weldra nog enkel geëlektrificeerde modellen in het gamma. Zo is de Compass voortaan ook leverbaar als zelfopladende hybride. Een goede keuze?

8 / 10
Gepubliceerd op 13 mei 2022
Leestijd : 4 min

Deel

TEST Jeep Compass e-Hybrid: liever zonder stekker?

De transitie naar elektrische auto’s is ingezet, maar wordt momenteel nog vooral gedragen door de professionele bestuurders die geregelder hun bedrijfswagens vervangen en ook over een ruimer budget beschikken dan de modale privérijders. Aan een volledig elektrische of plug-in hybride personenwagen hangt nu eenmaal een hoger prijskaartje vast dat niet iedereen kan of wil betalen uit eigen zak. ‘Groen kost poen’ is ook in de autosector een bekende slogan.

Budgetvriendelijke mild-hybride

Jeep-Compass-e-Hybrid-review-2022

De aanpak van Jeep om naast de plug-in hybride Compass 4xe, die minstens 46.590 euro kost, ook nog een iets eenvoudigere en enkel op de voorwielen aangedreven mild-hybride variant aan te bieden met een tarief van 37.540 euro, is daarom zeker een goede zaak. Deze budgetvriendelijke e-Hybrid vervangt de modellen met de bekende 1,3 liter benzinemotoren en belooft zo’n 15% schoner en zuiniger te functioneren. Dat is mogelijk door de combinatie van een nieuwe 1,5 liter benzinemotor van 130 pk en 240 Nm, die de hulp krijgt van een elektromotor van 20 pk en 55 Nm die in de DCT zeventrapsautomaat met dubbele koppeling is geïntegreerd.

Dit 48V-systeem geeft de verbrandingsmotor een elektrische boost bij het wegrijden en laat kortstondig elektrisch rijden bij lage snelheid toe. Bijvoorbeeld bij parkeermanoeuvres of stapvoets rijden in het drukke stadsverkeer. Dit is een beperkte en eenvoudige elektrische ondersteuning, die wel resultaat heeft aangezien het aangekondigde verbruik van 6,1 l/100 km best haalbaar is in de realiteit.

Advertentie – lees hieronder verder

En in het dagelijks gebruik is het natuurlijk praktisch dat je de Compass e-Hybrid nooit aan de stekker hoeft te hangen om dat resultaat te bereiken. Dit in tegenstelling tot een plug-in hybride zoals de Compass 4xe, die weliswaar uitpakt met bijzonder lage CO2– en verbruikswaarden, maar die enkel gerealiseerd kunnen worden als de bestuurder de discipline heeft om zijn auto steeds op te laden. Wie dat niet doet of niet kan bij gebrek aan een laadpaal thuis of elders, ziet het verbruik pijlsnel de hoogte ingaan.

Jeep-Compass-e-Hybrid-review-2022-3

Onderweg blijkt de 130 pk van de e-Hybrid te volstaan en schiet hij nog vrij vinnig uit de startblokken dankzij de elektrische boost. Maar natuurlijk merk je in de hernemingen het verschil met de krachtigere 4xe die 190 of 241 pk produceert. Nu volstaat dat vermogen zeker in de dagelijkse verplaatsingen, waar je toch steeds meer met snelheidsbeperkingen en trajectcontroles krijgt af te rekenen en je een overdaad aan pk’s gewoon niet meer kan aanwenden.

Jeep-gevoel intact

Jeep-Compass-e-Hybrid-review-2022-4

Persoonlijk vind ik wel dat het Jeep-gevoel nog steeds intact is in de Compass. Weliswaar in de context van de stadsjungle waar de meesten onder ons zich toch het meest in voortbewegen en je dus geen nood hebt aan vierwielaandrijving of gesofisticeerde offroadsystemen. Daarbij kan de speciale Upland-versie nog voor enkele leuke accenten zorgen, zoals de stoere print op de motorkap, de zwarte accenten op het dak en de velgen en de zetelbekleding in duurzaam materiaal (Seaqual).

Aan boord biedt de Compass voldoende ruimte voor het hele gezin met een koffer met een inhoud van 438 liter tot 1.387 liter als je de achterbank neerklapt. De bestuurder heeft uitzicht op een strak dashboard waarop de centraal geplaatste 10,1” tablet meteen in het oog springt. Daarmee verloopt de bediening van de boordfuncties en het infotainmentsysteem zeer intuïtief.

Jeep-Compass-e-Hybrid-review-2022-interior

Een puntje van kritiek krijgen de rijhulpsystemen (vooral de actieve rijstrookbewaking) die soms nogal opdringerig worden terwijl dat helemaal niet nodig is.

Conclusie

De Jeep Compass e-Hybrid is een interessante nieuwe variant in het gamma, die met zijn lichte vorm van elektrificatie bijdraagt tot efficiënter en zuinig rijden, zonder daarbij afbreuk te doen aan het rijplezier of de prijs hoog opdrijft. Bovendien blijft het Jeep-gevoel behouden, wat voor de liefhebber toch een troef blijft.

Jeep-Compass-e-Hybrid-review-2022-5

Jeep Compass e-Hybrid: specificaties

Motor: hybride, 1.5 benzine 130 pk en 240 Nm + elektromotor 20 pk en 55 Nm

Aandrijving: op de voorwielen

Versnellingsbak: gerobotiseerde automaat, 7 verhoudingen

L/B/H (mm): 4.394/1.819/1.624

Leeggewicht (kg): 1.475

Koffervolume (l): 438-1.387

Tank (l): 55

0 tot 100 km/u (sec.): 10,0

Topsnelheid: 193 km/u

Gem. verbruik WLTP: 6,1 l/100 km

CO2: 138 g/km

Prijs: 37.540€

BIV: Vlaanderen: 277,99€; Wallonië en Brussel 495€

Verkeersbelasting: Vlaanderen: 203,39€; Wallonië en Brussel 248,95€

Ecomalus Wallonië: 0€

Voor
  • Redelijk aanschafprijs
  • Gunstig verbruik
  • Jeep-gevoel intact
Cons
  • Nipt vermogen
  • Opdringerige rijhulpsystemen

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Alain De Jong journalist, tekstschrijver, communicatiespecialist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Jeep voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Ontdek onze testdrives en testritten van de nieuwste auto's. Lees onze uitgebreide autotests en testverslagen door experts.

Testdrives
TEST BMW i5 Touring eDrive40 (2024): bedreigde soort?

Zelfs met zijn elektrische gamma houdt BMW vast aan zijn goede gewoontes. Na de i5 sedan is het nu de beurt aan de Touring-breakversie om de strijd aan te gaan, een uniek aanbod op de markt in afwachting van de A6 Avant e-tron. De juiste keuze?

Deze week 8 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.