Autotests

TEST Kia EV6: Toekomstvisioen

De Kia EV6 is gebaseerd op het nieuwe elektrische platform van de Hyundai Groep en luidt het begin van een nieuwe generatie emissievrije voertuigen met absolute toptechnologie in…

Geschreven door Maxime Hérion | 18/11/2021

Ondanks de look van een berline verhult de Kia EV6 toch tal van elementen die specifiek zijn voor een SUV, zoals een hoge bodemvrijheid en zeer geaccentueerde wielkasten.

Met zijn lengte van 4,70 m en een breedte van 1,89 m is hij imposant, maar zijn uiterlijk blijft dynamisch met zijn zeer korte voorkant en zijn sterk hellende achterruit boven een grote lichtsignatuur die fungeert als tweede achterspoiler.

KIA EV6

Het Kia styling centre heeft met andere woorden goed werk geleverd om een unieke auto te bedenken die zich onderscheidt van de rest van de huidige productie.

Ruim 

Terwijl de afwerking onberispelijk is, is de rijpositie iets problematischer: je moet echt de gepaste instellingen vinden om zowel goed te zitten als alle tellers te zien.

KIA EV6 dashboard

De EV6 geniet dankzij zijn grote wielbasis echter wel van veel beenruimte. Nog een goed punt: de koffer heeft een degelijke inhoud van 520 liter, aangevuld met nog een andere opbergruimte vooraan om de laadkabels en het V2L-systeem te herbergen, dat elk elektrisch apparaat dat op 220V werkt van stroom kan voorzien.

KIA EV6 coffre koffer

KIA EV6 cables kabels

Verfijnd modernisme

Het dashboard oogt met zijn twee 12,3 inch schermen strak en heeft een centraal aanraakscherm dat zowel de airco als het infotainmentsysteem aanstuurt, waardoor het groot aantal knoppen al iets wordt beperkt.

KIA EV6 interieur

Het stijlvolle, tweespakige stuurwiel geeft in combinatie met de zwevende middenconsole het geheel een zeer moderne toets. In de hele auto heeft Kia ook bijzonder interessante kleine details aangebracht, zoals de USB-C-poorten die in de rug van de voorstoelen zijn geïntegreerd. Perfect voor de kids!

Drie versies

Bij de lancering is de EV6 verkrijgbaar in drie configuraties. Ten eerste de achterwielaandrijver met één enkele motor van 170 pk en een 58 kWh accu.

Dan komt er een nog tweede variant van 229 pk in combinatie met een batterij van 77,4 kWh.

En ten slotte een tweemotorige versie met vierwielaandrijving van 325 pk: de huidige topuitvoering in afwachting van de EV6 GT die… 584 paarden zal produceren! Maar de belangrijkste troef van deze EV6 is de 800V-architectuur die een laadvermogen van 240 kW toelaat. Daarmee loopt het rijbereik in slechts 20 minuten op van 10 tot 80%.

KIA EV6 test

En zijn grootste minpunt: de ongelooflijk harde ophanging voor een gezinswagen. De ontwikkelingsverantwoordelijke hiervan mag van ons terug naar de schoolbanken! Jammer, want over het algemeen is deze EV6 erg aangenaam en heeft hij genoeg troeven in huis om vele kopers van elektrische auto’s te overtuigen. Hij zou gewoon comfortabeler afgeveerd moeten zijn. Maar de efficiëntie van Kia kennende, zou het ons niet verbazen als er in de komende maanden een ‘zachtere’ evolutie van deze ophanging zou opduiken.

Conclusie

Het zeer stijlvolle, tweespakige stuurwiel geeft in combinatie met de zwevende middenconsole het geheel een zeer moderne toets. De 800V architectuur maakt een laadvermogen van 240 kW mogelijk: voldoende om in slechts 20 minuten van 10 naar 80% autonomie te gaan!

KIA EV6 2021

Kia EV6 325ch: technische fiche

Motor: elektrisch, 325 pk/605 Nm

Aandrijving: naar de vier wielen

Versnellingsbak: automaat, 1 verhouding

L / b / h (mm): 4.695 / 1.890 / 1.550

Leeggewicht (kg): 2.015

Koffervolume (l): 520-1.300

Batterij (kWh): 77,4

0-100 km/u (sec): 5,2

Topsnelheid: 185 km/u

Gem. verbruik: 17,2 kWh/100km

Rijbereik WLTP: 484 km

Prijs: 57.190€ BTWi

Deel dit artikel

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook