Autotests

TEST Kia Picanto: De ene automaat is de andere niet

Geschreven door Laurent Zilli | 12/07/2021

De Picanto, de compacte stadswagen van Kia, onderging een update met onder andere nieuwe anti-CO2-maatregelen. Een lovenswaardig initiatief, maar…

In de klasse van mini-stadswagens zwaaien Kia (en Hyundai natuurlijk) de plak. Misschien niet op vlak van verkoop, maar wel wat de inhoud betreft, omdat geen enkele andere auto in deze klasse – zelfs als optie – zo’n lange lijst aan rijhulpmiddelen biedt. Actieve rijstrookassistentie, anti-botsalarm, dodehoekbewaking… De vernieuwde Kia Picanto staat op het niveau van wagens uit de hogere klassen en dat verandert natuurlijk niet met de opgefriste versie.

Volwassen

Kia Picanto GT Line 2021

We hebben bovendien de indruk dat de lichte esthetische aanpassingen ook bijdragen aan de bevestiging van het “mature” karakter van de auto. De Picanto heeft een assertievere uitstraling, wat contrasteert met de nogal speelse, zelfs kinderachtige ontwerpen die deze categorie teisteren. En dit geldt nog meer in het interieur, omdat de Kia daar een ‘Duitse’ strakke look vertoont en weinig ruimte laat voor de fantasietjes die je vindt in de Twingo, Aygo of VW Up, om maar een paar voorbeelden te noemen.

Schokkend

We zeiden het al, de ingenieurs hebben de mechaniek herbekeken om een paar tienden van een liter per 100 km en een paar gram CO2 te winnen. We gaan niet in detail, maar de 1 liter (67pk), de 1.2l (84pk) en de 1.0 turbo (100pk) werden hiermee allemaal wat soberder. Hetzelfde geldt voor de versies met automaat van de twee kleinste motoren. En daar loopt het een beetje mis. Kia heeft de “klassieke” viertrapsautomaat vervangen door een gerobotiseerde vijfbak. Dat heeft inderdaad een gunstige impact op het verbruik, want we noteerden een zeer redelijke 5,9l /100 km tijdens onze testrit met de 84pk-motor. Maar… deze transmissie heeft een “enkele koppeling”, zoals op de oude Smarts of Abarths. En qua rijcomfort is dit echt minder goed dan het oude systeem. Je moet hiermee een superzachte (of geduldige) rijstijl ontwikkelen om de grote schokken bij elke versnellingsovergang te vermijden.

Kia Picanto 2021 dashboard

Conclusie

Als je op zoek bent naar een veilige en degelijke stadsauto, neem dan zeker deze Kia in overweging. Maar als je absoluut een automatische stadsauto wil, dan moet je het enige echte minpunt van de Picanto erbij nemen.

Kia Picanto 2021

Kia Picanto 1.2 automaat: technische fiche

Motor: 3-cilinder, benzine, 1.197cc; 84pk bij 6.000 t/min ; 118 Nm bij 4.200 t/min

Aandrijving: naar de voorwielen

Versnellingsbak: gerobotiseerde vijfbak

L/B/H (mm): 3.595/1.595/1.485

Leeggewicht (kg): 864

Koffervolume (l): 255

Tank (l): 35

0-100 km/u (sec.): 15,7

Prijs: 16.150€ BTWi

Top: 172 km/u

Gem. verbruik: 5,6 l/100km

CO2: 126 g/km

Andere motorisaties:

1.0 MPi: 67pk ; 4,8l/100km ; 160km/u ; 12.850€ BTWi.

1.2 MPi: 84pk ; 5,6l/100km ; 172km/u ; 15.150€ BTWi.

1.0 T: 100pk ; 5,4l/100km ; 172km/u ; 16.550€ BTWi.

Score van de redactie

Pluspunten

  • Mature look
  • Verzorgd interieur
  • Talrijke rijhulpsystemen
  • Zuinige automaat…

Minpunten

  • … maar ook onaangename automaat

Trefwoorden

Lees ook