Autotests

TEST Kia Sportage PHEV: Voor de fleetmarkt

De onlangs gelanceerde Kia Sportage is in alle opzichten een aantrekkelijke wagen. Er ontbrak echter nog een plug-in hybride versie om het professionele cliënteel aan te trekken. De Koreaanse constructeur begreep dit en reageerde prompt.

Geschreven door Maxime Hérion | 26/03/2022

Kia heeft op een paar jaar tijd een mooi parcours afgelegd. Van een merk dat zeer degelijk auto’s produceerde, maar met een schrijnend gebrek aan persoonlijkheid, is het geëvolueerd naar het niveau van de meest gewaardeerde merken van het moment. Het bewijs werd geleverd met de recente titel ‘Auto van het Jaar’ die toegekend werd aan de EV6, een elektrische crossover.

De constructeur maakt een voorspoedige periode door en heeft zich de laatste tijd ook onderscheiden met de vijfde generatie van de Sportage die duidelijk komaf maakt met het verleden. Weg met de SUV met de ‘brave’ strakke lijnen en op naar een hypermodern design dat we te danken hebben aan het team van de Belg Luc Donckerwolke.

De karaktervolle Kia biedt meer kwaliteit met een interieur van hetzelfde kaliber als zijn verpakking, waarin hoogwaardige materialen centraal staan en men profiteert van een goed bestudeerde ergonomie met tal van fysieke en digitale bedieningselementen.

ESSAI Kia Sportage PHEV Mais que reste-t-il aux SUV « premium » ?

Bovendien moet de uitrusting niet onderdoen voor het ‘premium’-segment, want standaard is een keyless-systeem, 17” wielen, de achteruitkijkcamera, rijstrookassistentie en het multimediasysteem al voorzien.

Kia Sportage PHEV 2022

Bij zijn debuut had de Sportage een breed aanbod aan benzine-, diesel- en hybride aandrijvingen. Het enige wat ontbrak was een plug-in hybride variant om de professionele klanten te verleiden die op zoek zijn naar de hoogst mogelijke fiscale aftrekbaarheid. Kia heeft die situatie nu gecorrigeerd.

Uniek aanbod

Met zijn nieuwe plug-in hybride motorisatie claimt de Kia Sportage een uitstoot van ongeveer 26 g/km CO2 en een gemiddeld verbruik van 1,1 l/100 km. Uitgerust met een batterij met een capaciteit van 13,8 kWh biedt hij een actieradius van 70 km in de elektrische modus. Onder de motorkap vinden we het 1.6 T-GDI benzineblok van 180 pk gekoppeld aan een elektromotor van 91 pk, wat een totaal gecombineerd vermogen geeft van 265 pk en 350 Nm.

ESSAI Kia Sportage PHEV Mais que reste-t-il aux SUV « premium » ?

Ondanks zijn aanzienlijk leeggewicht van 1.830 kg spurt de Sportage van 0 naar 100 km/u in 8 seconden. De batterij is onder de achterbank en de koffervloer geplaatst en heeft dus een minimale impact op het koffervolume, dat zakt van 562 naar een nog steeds behoorlijke 540 liter.

Kia Sportage PHEV 2022 coffre koffer

Deze Kia is trouwens voorzien van vierwielaandrijving en een 6-trapsautomaat. Tijdens onze test reden we met de GT Line, de sportiefste en best uitgeruste uitvoering, met een stuggere ophanging en directere besturing.

Intelligent beheer

De Sportage PHEV legt aantrekkelijke waarden voor die ook op de weg worden bevestigd. Hij verwent zijn passagiers met een stille en vloeiende bediening, past zich aan alle reisstijlen aan met zijn verschillende bedieningsmodi, en dat allemaal in een groot comfort.

Ook al lijkt zijn actieradius in de emissievrije modus in werkelijkheid niet meer dan 50 km te bedragen, toch profiteert hij volop van een intelligent beheer in de hybride stand waarmee hij voornamelijk op de verbrandingsmotor functioneert met een lichte ondersteuning van de elektromotor. 

Hierdoor kan hij lange ritten maken zonder de batterij de eerste kilometers volledig leeg te trekken en vervolgens het verbruik te laten exploderen zoals bij vele andere plug-in hybrides. Tijdens onze test in deze omstandigheden draaide het verbruik rond 7l/100 km. In de GT-uitvoering is de demping uiteraard vrij stug, wat niet echt compatibel is met het nogal rustige temperament van deze Sportage. Deze look is wel zeer aantrekkelijk, net als de ‘full option’ uitrusting.

Goede positionering

Kia Sportage PHEV 2022 charge

De tijd dat een Kia nog heel betaalbaar was, is ook voorbij. De prijs-prestatieverhouding is echter nog steeds interessant, aangezien de Sportage plug-in hybride verkrijgbaar is vanaf 45.990 euro in de Pure-uitvoering, wat hem vrij goed positioneert tussen concurrenten als de Peugeot 3008 PHEV, de DS7 Crossback E-Tense of de Volvo X40 Recharge. In de GT-uitvoering zoals onze testwagen, bedraagt de factuur 49.490 euro, een toeslag die gerechtvaardigd is gezien de rijkelijke uitrusting die hij heeft.

Conclusie

Kia deed ongetwijfeld een schot in de roos met de Sportage, die het volledige potentieel van het merk met deze plug-in hybride versie toont. Als je op zoek bent naar een SUV voor professioneel gebruik die er goed uitziet en lekker rijdt, dan is de keuze snel gemaakt!

Kia Sportage PHEV

Kia Sportage PHEV: technische fiche

Motor : 1.6 benzine + elektrisch ; 265 pk ; 265 Nm (benzine) et 264 Nm (elektrisch).

Aandrijving: naar de vier wielen

Versnellingsbak: automaat 6 verhoudingen

L/B/H (mm) : 4.515/1.865/1.645

Leeggewicht (kg) : 1.830

Koffervolume (l) : 540

Tank (l) : 42

0-100 km/u (sec.) : 8,2

Topsnelheid : 191 km/h

Gem.verbruik : 1,4l/100 km

CO2: 31g/km

Prijs: 45.990€

BIV: Vlaanderen: 46,23€; Wallonië en Brussel 123€

Verkeersbelasting: Vlaanderen: 147,05€; Wallonië en Brussel 296,60€

Ecomalus Wallonië: 0€

Score van de redactie

Pluspunten

  • Geslaagde look
  • Afwerking
  • Slim beheer van hybride aandrijving

Minpunten

  • Hoge prijs
  • Prestaties
  • Kleinere koffer

Deel dit artikel

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook