Autotests

TEST Lexus RX 450h: vlijmscherp en boterzacht

De Lexus RX is een cross-over die je bij ons lang niet zo vaak tegenkomt als pakweg een BMW X5 of X6. Niets opvallend aan, maar wist ook je dat dit model zowat een derde van de wereldwijde Lexus-verkoop voor zijn rekening neemt? Dat komt natuurlijk vooral omdat ze in de VS dol zijn op grote SUV's – nog steeds – en de RX 350 en RX 450h voldoen netjes aan dat Amerikaanse profiel. In ons land daarentegen heeft de reeks, die er hier geen is, het een pak moeilijker in de verkooptabellen. Onterecht? 

Joris Bosseloo Joris Bosseloo | Gepubliceerd op 22 nov. 2017 | Leestijd: 3 min

In de Lexus RX 350 ligt een – jawel – 3.5 liter V6 op benzine en da's niet bepaald een fiscaalvriendelijke keuze. Meteen de reden dus waarom de Belgische invoerder je niet eens de kans geeft om 'm te kopen. De enige RX die je hier kan bestellen, is de hybride 450h. Daarin steekt weliswaar dezelfde 3.5l om de voorwielen te doen draaien, maar ook een elektromotor die de achteras tot leven brengt. En hoe! De aandrijflijn is buitengewoon soepel (gecombineerd goed voor zo'n 313 paarden) en daardoor wekt de continu variabele transmissie (CVT) niet dezelfde ergernissen op als in minder pk-zwangere Lexussen met dezelfde bak. 0 naar 100 lukt in een haast geruisloze 7,7 seconden en da's behoorlijk voor een loebas van 2,2 ton.

Advertentie – lees hieronder verder

Net als bij de de GS berline die je misschien al in onze testrubriek hebt zien passeren, staat de typeaanduiding 450h dus ook hier synoniem voor zacht, stil en als het moet ook heel erg vlot doortrekken zonder dat er ook maar enige vorm van moeite bij komt kijken. Anders gezegd: deze hybride heeft altijd genoeg koppel en vermogen in reserve en dan maakt het echt niet meer uit dat je maar één échte versnelling vooruit hebt. Daarentegen moet je wel een ervaren ecorijder zijn om ook maar een beetje in de buurt van de verbruiksopgave te komen (5,3l/100km, 122 g/km CO2). Puur elektrisch rijden kan, maar zo beperkt dat je niet moet dromen van volledig uitstootvrije ritjes.

Deze Lexus stuurt ook goed, kent weinig deining in de bochten en voelt helemaal niet zwaar aan. Het koning van de weg-gevoel valt ook maar moeilijk te onderdrukken. Omdat je hoog en droog zit uiteraard, maar ook omdat je omgeven bent door luxematerialen die prettig aanvoelen en ogen. Merkbaar luxueuzer nog dan bij de vorige generatie RX, al is het interieurontwerp wel een pak minder flitsend dan zijn vlijmscherpe buitenkant. En ook zou het infotainmentsysteem met GPS overzichtelijker kunnen en de bediening ervan makkelijker. Op dat gebied heeft Lexus nog lessen te trekken van merken als Mercedes, Audi en BMW. Te koop vanaf 62.450 euro…

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon