De Mercedes-AMG GT Coupé is eerst en vooral een auto met een ongelooflijke uitstraling, met lijnen als geen ander, een extreem lange voorkant en een kort interieur afgewerkt met een brede, ronde achterkant! Het model is zeer laag en bijzonder breed, waardoor hij grootheid uitstraalt, zelfs wanneer hij stil staat. Het is moeilijk om hem niet te vergelijken met de eerste versie van de coupé, gelanceerd in 2015. Hij werd ontworpen door Mercedes-AMG als directe concurrent van de Porsche 911, maar heeft zijn doelwit niet echt gehaald ondanks duidelijke kwaliteiten. Voor de tweede generatie wilde de Duitse fabrikant een model creëren dat gemakkelijker dagelijks te gebruiken is, met een 2+2 interieur, een 4Matic vierwielaandrijving en een bagageruimte zo groot als die van een kleine sedan.
Verbeterd
De tweede generatie GT maakt gebruik van het platform van de SL, een ander model dat is ontwikkeld door Mercedes-AMG. Hoe verrassend het ook lijkt, hebben deze twee auto’s veel gemeenschappelijke elementen, wat bewijst dat er zelfs voor topmodellen van het sportieve assortiment geen kleine besparingen bestaan! Het interieur is overgenomen van de cabriolet, maar blijft indrukwekkend met een 12,33 inch instrumentenpaneel en 11,9 inch verticaal centrale scherm. Deze zeer moderne omgeving is volledig aanpasbaar (klokachtergronden, interieurverlichting, enz.) en de auto zit boordevol technologische gadgets, waarvoor uren nodig zijn om allemaal te testen. Hoewel instappen nog steeds niet gemakkelijk is door de zeer lage zitpositie en bijzonder grote deuren, vooral wanneer de GT naast een andere auto staat geparkeerd, moet gezegd worden dat je er goed in zit. De kleine achterbank is weliswaar niet geschikt voor volwassenen, maar blijft wel handig om jassen of tassen op te leggen. Met een capaciteit van 321 tot 675 liter is de kofferbak bijzonder ruim voor een GT!
Advertentie – lees hieronder verder
Technologisch hoogstand
Opnieuw heeft Mercedes-AMG niet bespaard op de gebruikte technische middelen. Allereerst is er de dynamische aerodynamica, met een achterspoiler die in 5 posities ingesteld kan worden en een voorklep die vanaf 80 km/u 4 cm naar beneden komt voor meer steun. Er is ook vierwielbesturing, een bestuurde voordifferentieel, de 4Matic vierwielaandrijving met een driftmodus die het mogelijk maakt om gewoon achterwielaandrijving te hebben, een bestuurde ophanging, 3 gescheiden koelsystemen, 6 rijmodi en nog veel meer. Voeg daar een comfort aan toe dat waardig is aan een Mercedes met verwarmde, geventileerde en masserende stoelen, een optioneel Burmeister audiosysteem met 15 luidsprekers, een glazen panoramadak en een head-up display, en je hebt een auto van 1.970 kg onbeladen, ofwel 325 kg meer dan de oude GT!
Stoer
Het volstaat om op de startknop van de Mercedes-AMG te drukken om te beseffen dat hij niets van zijn viriliteit, die sinds het begin zijn charme uitmaakt, heeft verloren. De V8 rommelt als een bommenwerper, een geluid dat voorbijgangers doet omdraaien. Door zijn breedte (1,99 m zonder de spiegels), is de GT niet op zijn gemak in de stad, een indruk die wordt versterkt door zijn enorme draaicirkel. Van 2.500 tot 7.000 tpm, accelereert hij krachtig, ongeacht de gekozen rijmodus. Wat verbazingwekkend is, is dat hij erin slaagt zijn gewicht te doen vergeten dankzij de directe besturing, het precieze vooronderstel en de achterwielbesturing die het nemen van bochten vergemakkelijkt. De actieve ophanging levert uitstekend werk en is comfortabel in Comfort-modus. Als je voor de extremere modi kiest, wordt alles versterkt, maar de vering blijft even effectief en de GT lijkt niet te worden verstoord, zelfs niet bij een slechte wegdek.
Land-raket
Met een cilinderinhoud van 4,0 liter ontwikkelt de V8 biturbo 585 pk en 800 Nm. Het zal ook niemand verbazen, maar hij accelereert als een “kanon” (0 tot 100 km/u in 3,2 seconden). De 9-traps automatische versnellingsbak met koppelomvormer reageert wel vrij traag (in automodus), waardoor we het ontbreken van een veel efficiëntere transmissie met dubbele koppeling betreuren. Om optimaal van deze klassieke verbrandingsmotor te genieten, knallen de Dynamic- en Race-modi wanneer je het gas loslaat: niet erg nuttig, maar wel leuk!
Conclusie
Het is een feit dat de nieuwe AMG GT 63 4Matic coupé (een naam zo lang als zijn uitrustingslijst!) aangenamer is om te gebruiken dan zijn voorganger, en zijn vernieuwing doet geen afbreuk aan zijn prestaties, integendeel. Snel en relatief bruikbaar op dagelijkss basis, verslavend en buitengewoon mooi, is dit model onmiskenbaar een succes. Je moet echter wel een stevige portefeuille hebben om van zijn vele charmes te kunnen genieten…
De Mercedes-AMG 63 4Matic coupé: specificaties
– Motor: benzine, V8 biturbo, 3.982 cm3, 585 pk en 800 Nm
– Transmissie: vierwielaandrijving
– Versnellingsbak: automaat, 9 versnellingen
– L/B/H (mm): 4.728/ 1.984 / 1.354
– Leeggewicht (kg): 1.970
– Bagageruimte (l): 321 tot 675
– Van 0 tot 100 km/u (sec): 3,2
– Topsnelheid (km/u): 315 km/u
– Gemengd verbruik WLTP (l/100 km): 14,1
– CO2: 319 g/km
– Prijs: 196.504 euro
– BIV: Vlaanderen: 13.249,15 euro; Wallonië en Brussel: 4.999 euro
– Verkeersbelasting: Vlaanderen: 3.397,96 euro; Wallonië en Brussel: 2.498,50 euro
– Ecomalus Wallonië: 2.500 euro
- Adembenemende lijnen
- Legendarische V8 (prestaties, geluid, etc.)
- Comfort
- Praktische details (2+2, ruime kofferbak, etc.)
- Prijs, gebruikskosten
- Draaicirkel van een vrachtwagen
- Trage versnellingsbak
- Te veel rijmodi, opties
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be