SUV’s met een coupélijn zijn big business geworden bij premiummerken als Mercedes en BMW. Laatstgenoemde heeft indertijd de pioniersrol op zich genomen. Eerst was er de X6 op basis van de X5, later de X4 op basis van de X3. Mercedes kopieerde dat recept en kwam op de toevoeging ‘Coupé’ voor zowel de GLE als de kleinere GLC.
Sierlijk
Als we de vele meningen van ons entourage moeten geloven, oogt de GLE Coupé iets minder stoer dan de X6, maar heeft hij meer uitstraling. Hij is “sjieker”, zo wordt beweerd. Al vinden wij dat vooral van zijn binnenzijde.
De boordplank komt uit de GLE SUV en herbergt dezelfde snufjes en schermen, die bij Mercedes trouwens niet reageren op aanraking – kwestie van geen vingerplekken achter te laten. Hét grote verschil binnenin is natuurlijk de plaatskwestie. De knappe coupélijn van de GLE Coupé biedt op dat gebied enkel nadelen: minder hoofdruimte, een kleinere koffer en een beperkter zicht. Al was het nu ook niet zo dat onze passagiers met hun kruin tegen het plafond zaten en er werd evenmin gejammerd over een gebrek aan beenruimte. De GLE Coupé is dan ook een erg grote jongen.
Toch nog een grote koffer
Advertentie – lees hieronder verder
Op vlak van kofferruimte steekt de GLE Coupé de X6 voorbij. We noteren 650 liter (+70) tot maximaal 1.720 liter (+195) met de achterbank neergeklapt. Niet slecht voor een automodel dat vorm boven functie verkiest. De laaddrempel is natuurlijk wel hoog.
Onder de kap
Mercedes heeft verschillende versies in de aanbieding, met als topper de AMG 63 S met zijn 585 pk sterke V8. Wie het liever wat bescheidener houdt en een pak minder wil verbruiken, gaat voor de 350d (3.0 V6 diesel met 258 pk). In dat geval beschik je over een 9-trapsautomaat in plaats van de 7-bak die in de AMG’s wordt gelepeld. Alle versies zijn standaard vierwielaangedreven en voorzien van een centraal differentieel dat het beschikbare koppel in 50/50-verhouding naar de assen stuurt. Bij de AMG’s is die verhouding 40/60.
We concentreren ons dus op die 350d, een stille en zeer koppelrijke turbodiesel die volgens Mercedes gemiddeld 10,5l/100km verbruikt. Een uiterst aangename krachtbron die zeer goed bij deze kolos past. Het is ook gewoon de enige dieselversie die Mercedes in het GLE-gamma parkeert.
Minder terreinvaardig
De ophanging is 30% stijver dan die van de GLE SUV en dus minder geschikt om off-road te gaan. Ook werd de besturing wat directer gemaakt om er een sportievere toets aan te geven. Toch is deze Mercedes meer op comfort gericht dan zijn grote concurrent de X6, die zich tot een meer dynamische rijstijl leent. Lichtvoetig is hij voldoende, maar reken ook op een hangend koetswerk in de bochten. Veel voeling met de baan, is er niet.
Besluit
De GLE Coupé mag dan wel ‘afgekeken’ zijn van de BMW X6, hem helemaal kopiëren hebben ze bij Mercedes niet gedaan. Zijn persoonlijkheid is zachter en het merk vist dan ook in een andere klantenvijver. Hun prijzen zijn wel gelijklopend: de GLE Coupé 350d gaat vanaf € 70.059 de deur uit, de BMW X6 30d kost minstens € 70.300. Allebei beschikken ze over een 3-liter turbodiesel die 258 pk produceert.
- Sierlijke verschijning
- Zeer comfortabel
- Grote koffer
- Zwaar en onhandig
- Hoog verbruik
- Mist reactiviteit en terreinvaardigheid
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be