TEST Mercedes GLE Coupé: Beter dan het origineel?

Dat Mercedes de mosterd bij BMW heeft gehaald bij het ‘bedenken’ van de GLE Coupé, weet bijna iedereen. Al moet gezegd dat de GLE Coupé er een aparte stijl op nahoudt. En een andere persoonlijkheid…

6 / 10
Gepubliceerd op 20 juli 2018
Leestijd : 3 min

Deel

TEST Mercedes GLE Coupé: Beter dan het origineel?

SUV’s met een coupélijn zijn big business geworden bij premiummerken als Mercedes en BMW. Laatstgenoemde heeft indertijd de pioniersrol op zich genomen. Eerst was er de X6 op basis van de X5, later de X4 op basis van de X3. Mercedes kopieerde dat recept en kwam op de toevoeging ‘Coupé’ voor zowel de GLE als de kleinere GLC.

Sierlijk

Als we de vele meningen van ons entourage moeten geloven, oogt de GLE Coupé iets minder stoer dan de X6, maar heeft hij meer uitstraling. Hij is “sjieker”, zo wordt beweerd. Al vinden wij dat vooral van zijn binnenzijde.

De boordplank komt uit de GLE SUV en herbergt dezelfde snufjes en schermen, die bij Mercedes trouwens niet reageren op aanraking – kwestie van geen vingerplekken achter te laten. Hét grote verschil binnenin is natuurlijk de plaatskwestie. De knappe coupélijn van de GLE Coupé biedt op dat gebied enkel nadelen: minder hoofdruimte, een kleinere koffer en een beperkter zicht. Al was het nu ook niet zo dat onze passagiers met hun kruin tegen het plafond zaten en er werd evenmin gejammerd over een gebrek aan beenruimte. De GLE Coupé is dan ook een erg grote jongen.

Toch nog een grote koffer

Advertentie – lees hieronder verder

Op vlak van kofferruimte steekt de GLE Coupé de X6 voorbij. We noteren 650 liter (+70) tot maximaal 1.720 liter (+195) met de achterbank neergeklapt. Niet slecht voor een automodel dat vorm boven functie verkiest. De laaddrempel is natuurlijk wel hoog.

Onder de kap

Mercedes heeft verschillende versies in de aanbieding, met als topper de AMG 63 S met zijn 585 pk sterke V8. Wie het liever wat bescheidener houdt en een pak minder wil verbruiken, gaat voor de 350d (3.0 V6 diesel met 258 pk). In dat geval beschik je over een 9-trapsautomaat in plaats van de 7-bak die in de AMG’s wordt gelepeld. Alle versies zijn standaard vierwielaangedreven en voorzien van een centraal differentieel dat het beschikbare koppel in 50/50-verhouding naar de assen stuurt. Bij de AMG’s is die verhouding 40/60.

We concentreren ons dus op die 350d, een stille en zeer koppelrijke turbodiesel die volgens Mercedes gemiddeld 10,5l/100km verbruikt. Een uiterst aangename krachtbron die zeer goed bij deze kolos past. Het is ook gewoon de enige dieselversie die Mercedes in het GLE-gamma parkeert.

Minder terreinvaardig

De ophanging is 30% stijver dan die van de GLE SUV en dus minder geschikt om off-road te gaan. Ook werd de besturing wat directer gemaakt om er een sportievere toets aan te geven. Toch is deze Mercedes meer op comfort gericht dan zijn grote concurrent de X6, die zich tot een meer dynamische rijstijl leent. Lichtvoetig is hij voldoende, maar reken ook op een hangend koetswerk in de bochten. Veel voeling met de baan, is er niet.

Besluit

De GLE Coupé mag dan wel ‘afgekeken’ zijn van de BMW X6, hem helemaal kopiëren hebben ze bij Mercedes niet gedaan. Zijn persoonlijkheid is zachter en het merk vist dan ook in een andere klantenvijver. Hun prijzen zijn wel gelijklopend: de GLE Coupé 350d gaat vanaf € 70.059 de deur uit, de BMW X6 30d kost minstens € 70.300. Allebei beschikken ze over een 3-liter turbodiesel die 258 pk produceert.

Voor
  • Sierlijke verschijning
  • Zeer comfortabel
  • Grote koffer
Cons
  • Zwaar en onhandig
  • Hoog verbruik
  • Mist reactiviteit en terreinvaardigheid

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Joris Bosseloo Content & Community Manager / Chief Editor

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Mercedes voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Ontdek onze testdrives en testritten van de nieuwste auto's. Lees onze uitgebreide autotests en testverslagen door experts.

Testdrives
TEST BMW i5 Touring eDrive40 (2024): bedreigde soort?

Zelfs met zijn elektrische gamma houdt BMW vast aan zijn goede gewoontes. Na de i5 sedan is het nu de beurt aan de Touring-breakversie om de strijd aan te gaan, een uniek aanbod op de markt in afwachting van de A6 Avant e-tron. De juiste keuze?

15 november 2024 8 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.