Om van de Countryman een hybride te maken, heeft Mini een 136 pk sterke 1.5 liter driecilinder turbobenzine die de voorwielen aandrijft aan een omgerekend 88 pk opwekkende elektromotor gekoppeld, die enkel op de achterwielen inwerkt. In 100% elektrische modus wordt 42 km rijbereik beloofd en de batterijen opladen lukt in drie uur en een kwartier (of een uurtje sneller via de Wallbox).
We starten met goed nieuws, want uit onze praktijkervaring blijkt dat het reëele rijbereik op stroom niet ver van het theoretische ligt. Dit komt onder andere door de zeer aanwezige “motorrem” die de batterijen tijdens het rijden voedt en een daling van de autonomie beperkt.
Op z'n Mini's
Het stuurgedrag blijft ook in deze hybride heel erg “Mini”: snedig, alert en gewoonweg leuk. Bovendien steekt de elektromotor in de sportmodus maar al te graag een tandje bij tijdens het betere bochtenwerk. Leuk? Alweer ja. Sportief? (…) Daarvoor weegt deze Countryman SE toch een tikkeltje te veel. We mogen niet vergeten dat hij als hybride zomaar eventjes 200 kg extra in de schaal zwiert, wat trouwens nog een bijkomend probleem oplevert…
Dood gewicht
Advertentie – lees hieronder verder
Als het moment is aangebroken dat de batterij leeg is en we enkel nog op de benzinemotor kunnen rekenen, zijn die extra kilo's al helemáál niets meer waard en dat merk je onmiddellijk aan het verbruik. Zelfs op de autosnelweg aan 120 km/u wordt er met 10 l/100 km geflirt (en zelfs meer als je intussen de batterijen laat opladen).
Conclusie
De Mini Countryman SE All4 is een fijne wagen in elektrische modus (in de stad) en ook leuk om mee te rijden in als hybride (waar er bochten zijn). Net zoals dat voor andere plug-in hybrides geldt, is hij wel enkel interessant als je het batterijniveau op pijl kan houden. Lukt het niet om tijdig bij te laden, zit je met een hele hoop dood gewicht opgescheept en gaat het verbruik pijlsnel de hoogte in. Vandaar onze titel…
+
Realistisch rijbereik in elektrische modus
Zuinig in de stad
Efficiënt en leuk om mee te rijden
–
Extra (voelbaar) zwaar
Hoog verbruik op de autosnelweg (als de batterijen leeg zijn)
Mini Countryman Cooper SE All4 : de technische fiche
Motor : 3-cilinder turbobenzine, 1.499cc + elektromotor; gecombin. 224pk bij 4.000tr/min; 385Nm tussen 1.250 en 4.300tr/min
Aandrijving : benzinemotor voor, elektromotor achter
Versnellingsbak : 6-trapsautomaat
L/b/h (mm) : 4.299/1.822/1.559
Leeggewicht (kg) : 1.660
Koffervolume (l) : 405 – 1.275
Tankinhoud (l) : 36
0-100 km/u (sec.) : 6,8
Prijs : € 38.450 BTWi
Vermogen : 224 pk
Topsnelheid : 198 km/u
Opg. gem. verbuik : 2,1 l/100 km
CO2 : 49 g/km
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be